כתבות מגזין

שני מנהלים ביוזמה מפתיעה: ספר על פרקי אבות

מה קורה כשמנהל חברת הייטק גדולה ומנהל אדמיניסטרטיבי של בית חולים וולפסון מחליטים לכתוב יחד ספר על פרקי אבות? מה עורר אותם לכך, ומי הנחה אותם לאורך הכתיבה? סיפורם המפתיע של יניב פוגל וזיו אלול

אא

מי שפוגש את יניב פוגל במסדרונות בית החולים וולפסון, רואה מולו אדם עסוק, שכמנהל אדמיניסטרטיבי של אחד מבית החולים הגדולים באזור המרכז, אחראי על אינספור נושאים, וועדות ומחלקות. אולי זו הסיבה שמפליא לשמוע על כך שבשנה האחרונה הוא הצליח למצוא זמן כדי לכתוב ספר, ולא סתם ספר, אלא על פרקי אבות.

"גם אני בעצמי הופתעתי", הוא אומר בכנות, בשיחה שאנו מקיימים עמו אחרי שאזלו שתי המהדורות הראשונות. "והדבר שעוד יותר מפתיע הוא שהשותף שלי בכתיבת הספר, זיו אלול, הצליח גם כן למצוא זמן כדי להיפגש איתי פעם אחר פעם, ולעסוק בתכנים של הספר. זיו הוא יזם הייטק סדרתי, שהקים לאחרונה חברת הייטק בשם 'פארי'. גם אצלו זה היה נראה כמעט בלתי אפשרי לייצר כזה ספר, אבל הנה , זה קרה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"הכל רץ והתקדם"

יניב פוגל וזיו אלול מכירים עוד מימי הצבא (כיום שניהם סגני אלופים מ"א),אלא שאז, בתחילת דרכם, הם היו שונים מאוד זה מזה - זיו חוזר בתשובה ואילו פוגל מגיע מבית דתי.

"נוצר בינינו קשר מיוחד", מספר זיו, "הכרנו לראשונה דווקא בגלל טרגדיה משותפת שחווינו, שכן לשנינו הייתה היכרות קרובה מאוד עם חבר ילדות בשם מור יהודה אלרז ז"ל, שנהרג בציר כיסופין בעזה כדי להציל חיים של אחרים. דרכו הכרנו זה את זה, ואז גם הצטלבו דרכינו בצבא. דווקא השוני המהותי בינינו עזר לנו בעת כתיבת הספר, שכן אמנם שנינו עובדים כמנהלים ויש תחתינו עובדים רבים מאוד, אבל בעוד שאני נוגע בעיקר בעולם ההייטק, יניב כמנהל בית חולים מתעסק בעולם הציבורי- ממשלתי, ומדובר כאן בהבדלים משמעותיים".

"כשהתיישבנו לכתוב יחד את הספר, הביא כל אחד את הכיוון שלו", מסביר פוגל, "כפי שנהגנו להגדיר זאת בחיוך – 'רווח' בעולם ההייטק מול 'רווחה' בעשייה החברתית של בית החולים".

מה מוביל שני מנהלים לכתוב ספר דווקא על פרקי אבות?

"הרעיון נולד כבר לפני כמה שנים", מספר פוגל, "זה היה בתקופה שקראנו את פרקי אבות, בין פסח לשבועות. תוך כדי קריאה התעוררה בי מחשבה על כך שיש במשניות האלו כל כך הרבה תובנות חשובות למנהלים. הזדמן לי להעלות דוגמאות לכך באוזניו של זיו והוא השלים אותי והוסיף רעיונות משלו, כך שהתפתח דיון פורה ומרתק. מהר מאוד קיבלנו החלטה לכתוב ספר משותף, אלא ששנינו היינו עסוקים אז בפרויקטים שדרשו את כל זמננו ומרצנו, ולא התפנינו למלאכת הכתיבה.

"אבל זיו אינו אדם שמוותר", מוסיף פוגל בחיוך, "אחרי שמכר את הסטרטאפ הראשון שלו לחברה ציבורית גרמנית, הוא התקשר אליי ושאל: 'זוכר שתכננו ספר על פרקי אבות?' ומאותו רגע הכל רץ והתקדם".

הספר שראה אור בתחילת הקיץ האחרון, מורכב משבע דילמות הלקוחות מפרקי אבות, שלדבריהם של זיו ופוגל, אין מנהל שלא נתקל בהן וחי אותן. "כך למשל התייחסנו למשנה שאומרת 'היום קצר והמלאכה מרובה ובעל הבית דוחק...'" מדגים פוגל, "העלינו את השאלה האם נכון יותר להיות בעל בית שדוחק בעובדיו, או לתת לעובדים חופש פעולה. כמובן שלכל אחת מן הדרכים יש יתרונות וחסרונות, ואנו מפרטים את כולם".

"בספר אנחנו גם מביאים טיפים למנהלים הלקוחים מפרקי אבות", מוסיף זיו, "כמו למשל 'דע מאין באת, ולאן אתה הולך' כשהכוונה היא לחיות עם תוכנית סדורה לחיים, בכל רגע נתון – לעצמנו, למעשינו ולמטרותינו. התייחסנו גם למשנה 'טוב תלמוד תורה עם דרך ארץ', כשהכוונה היא שכדי להצליח בעסקים ובחיים לא מספיק להיות גאון. לצד מומחיות וידע מעמיק, יש צורך בתכונות אופי חברותיות וזולתניות, וכך בעוד הרבה מאוד רעיונות נוספים על זו הדרך".

 

מרגשים את העולם

אבל ההפתעה הגדולה ציפתה להם כשהם התקרבו דווקא לסיום כתיבתו של הספר. זיו, כחבר בקבוצת YPO המהווה ארגון גלובלי למנכ״לים ויו״ר מכל רחבי העולם שדנים ומדברים בנושאי ניהול, החליט לפנות לכמה אנשי עסקים מפורסמים בעולם ולראיין כל אחד מהם על פרק אחר מן הספר, כדי להביא זווית שונה, אוטנטית וגלובלית מעולמות תוכן שונים.

"בכל פעם מחדש היה מדהים לראות את ההתפעלות שלהם מפרקי אבות ומהדברים שכתבו אבותינו לפני 3000 שנה, וממשיכים להיות רלוונטיים כל כך גם היום", הוא מספר. "אגב, במהלך כתיבת הספר פגשתי את הרב ג'ונתן סקס זצ"ל בלונדון, והצגתי לפניו התלבטות שהייתה לי בנוגע לפרופיל המנהלים שישותפו בו. הוא הכריע ואמר: 'יש הרבה ספרי ניהול בעולם, אבל אנשים רוצים לשמוע את הזווית היהודית שלהם'. לא הייתי צריך יותר  מזה, המסלול כבר היה ברור".

באופן אישי אתם מרגישים שמשהו בניהול שלכם השתנה בעקבת כתיבת הספר?

זיו: "בוודאי. ברור שאתה לא יכול לכתוב ולייעץ לאנשים, מבלי שהדברים ישפיעו גם עליך. המשניות מפרקי אבות משנות עולמות, ואין יום שבו אני לא נתקל בסיטואציה כזו או אחרת שמזכירה לי אותן ומשפיעה על קבלת החלטות".

"מכיוון שהרעיונות שאנחנו מביאים בספר מאוד מעשיים, אז באופן טבעי אני נתקל בהם בעבודתי כמעט מידי יום", מסכים גם פוגל, "זה לא שתמיד אני מצליח ליישם את הדברים כפי שאני מאמין שיש לבצע אותם, אבל לפחות זה גורם לי לחשוב ולהרהר על הייעוד והתפקיד. אני באמת מקווה שהודות לכך שהספר משלב תיאוריה, גלובליזציה, יהודיות, ציבוריות, הייטק ופרקטיות, הוא יצליח לגעת בכמה שיותר מנהלים ומנהלים שבדרך, כי זוהי מטרתנו".

תגיות:פרקי אבותיניב פוגלזיו אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה