חדשות בארץ

הלינץ' האכזרי ביהודי בעכו: הנאשם המרכזי הורשע בניסיון רצח על רקע לאומני

מור ג'אנאשווילי הותקף על ידי עשרות ערבים שהיכו בו במוטות ברזל בכל חלקי גופו, ונותר עם נכות בעקבות התקיפה. לאחר הכרעת הדין אמר: "המטרה שם הייתה לרצוח יהודי, המסר של בית המשפט היום חשוב, שדם יהודי לא יכול להיות הפקר במדינה"

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע היום (חמישי) את כוסאי עבאס, ערבי ישראלי מהצפון, בעבירת מעשה טרור של ניסיון רצח. עבאס השתתף בלינץ' האכזרי שבוצע במור ג'אנאשווילי, אשר הותקף בידי עשרות פורעים ערבים בעכו במהלך מבצע שומר החומות. ג'אנאשווילי נותר עם נכות בעקבות האירוע.

הפרקליטות הגדירה את עבאס כנאשם המרכזי בתיק, וביקשה מבית המשפט לגזור עליו עונש מרתיע וממושך. השופטים הרשיעו אותו גם בעבירות של יידוי אבנים, חבלה ברכב ממניע גזעני והתפרעות.

השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבאום, דחו את טענתו של הנאשם כי "ג'נאשווילי הוא 'מחבל' יהודי וניסה לדרוס במתכוון את המפגינים הערבים". השופטים יקיימו בהמשך את שלב הטיעונים לעונש וימסרו  את גזר הדין.

בהכרעת הדין כתבו השופטים, בין היתר, כי "לולא התערבות חיצונית שסייעה לג'אנאשווילי להימלט, כשהוא פצוע קשה ושותת דם, האירוע היה מסתיים ברציחתו".

הלינץ' התרחש במאי 2021 כשהמחבלים יידו תחילה אבנים לעבר מכת"זית משטרתית שהגיעה למקום כדי לפזר את המתפרעים, וחסמו את הצומת באמצעות רהיטים וחפצים שונים. על פי כתב האישום כי "המתפרעים שעמדו לאורך הרחוב זיהו רכב שבו נוהג יהודי, ותוך שהרכב בנסיעה הם יידו לעברו עשרות אבנים ופגעו בו במקומות שונים, לרבות בשמשת הרכב הקדמית. בניסיונו להימלט מהמתפרעים, איבד הנהג היהודי שליטה על הרכב והתנגש בחומה בפינת הרחובות, תוך שהרכב פוגע בצעיר ערבי שעמד שם".

עוד נכתב בכתב האישום כי "בשלב זה, ומחשש לחייו, יצא הנהג היהודי מהרכב על מנת לברוח מהמקום, ואז הותקף באכזריות במוטות ברזל, אלות, חפצים שונים ואבנים שהושלכו לעברו. המתלונן הופל על הרצפה והוכה במקלות ואבנים, בין היתר על ידי הנאשם עבאס, שהכה אותו בראשו באמצעות רגל של שולחן מעץ שמצא במקום. המתפרעים חדלו להכות את המתלונן רק לאחר שהגיע למקום השייח' עבאס זכור, שדרש מהם לחדול".

מלבד עבאס, שני תושבי עכו נוספים כבר הורשעו בתיק: בילאל חילואני הורשע בהתפרעות ונידון במאי 2022 לשנת מאסר בפועל, ואדהם בשיר הורשע במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה. בשיר יידה אבן לעבר מכוניתו של ג'נאשווילי ופגע בחלקה האחורי. הוא שבר את חלון הרכב באמצעות אלה, וזאת מתוך כוונה לגרום לג'נאשווילי חבלה חמורה, נכות או מום, והכול מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי. בנובמבר 2022, נידון בשיר לעשר שנות מאסר בפועל, וחויב לשלם לקורבן העבירה פיצויים בסכום של 150 אלף שקלים.

ג'נאשווילי, שסובל מנכות בעקבות התקיפה ועדיין עובר טיפולים, אמר לאחר הכרעת הדין: "המטרה שם הייתה לרצוח יהודי. המסר של בית המשפט היום חשוב, שדם יהודי לא יכול להיות הפקר במדינה. אני זה שנפגעתי, והסנגורים של המחבלים טענו שאני דרסתי ובאתי לפגוע בערבים ואני לאומן. עברתי טבח, חבטו בי בלי סוף, בעיקר בראש ובפנים והיום אני סובל מפגיעות קוגניטיביות קשות".

הוא הוסיף כי "הם הצליחו לקחת את נפשי. זו תקופה קשה ומורכבת שבה אני מתמודד ועובר גיהינום. משתדל להילחם ולא לוותר גם אם קשה. עברתי התקפות והאשמות קשות שאני מחבל ו'מתנחל קיצוני', כפי שהסנגור של המחבל הגדיר אותי. אמרו שאני אדם לאומן שרצה לרצוח ערבים ועשה פיגוע נגד ערבים ועבאס הגן על עצמו. עד הרגע האחרון הסנגור הטיח בי האשמות שווא, והמחבל לא הראה טיפה של קבלת אחריות וחרטה".

תגיות:עכולינץ'מור ג'נאשווילישומר החומות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה