חינוך ילדים

כשהחינוך במשבר – חייבים הנעה קדמית. איך עושים את זה?

אם נתמודד בצורה שגויה, כל ניסיון להילחם ולחסום את זרם המים יגבה מחירים קשים בעתיד. מחלקת אתגר של הידברות פועלת רבות בעניין זה. מעובד ממאמרו של הרב דן טיומקין

  • כ"ג תמוז התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש כלל ידוע בנהיגה, שאם הכביש רטוב, והרכב מתחיל להחליק – אחת הדרכים להתמודד עם המצב המלחיץ היא ללחוץ על הבלמים, ובמקביל לסובב את ההגה. אבל יש הבדל לאיזה כיוון לסובב את ההגה. אם מדובר ברכב בעל הנעה אחורית, צריך לסובב את ההגה לכיוון ההפוך מכיוון ההחלקה. כך באמת התגובה האינסטינקטיבית של רוב הנהגים. גם בלי ללמוד פיזיקה ולהבין את עומק העניין, אלו האינטואיציות. אבל אם מדובר ברכב עם הנעה קדמית, מתברר שאם פועלים באותו האופן, דווקא מעלים את הסיכוי לתאונה רצינית. כאשר רכב מסוג זה מחליק ומאבד שליטה, התגובה הנכונה תהיה הפוכה, ומה שצריך זה דווקא להפנות את ההגה לכיוון שאליו מחליק הרכב.

מה זה קשור אלינו? כללי החינוך הרגיל הם כמו רכב עם הנעה אחורית, בו בזמן החלקה צריך לפעול נגד כיוון ההחלקה (עם הרבה "שמאל דוחה"). אבל סט הכלים של חינוך במצבי משבר דומה לרכב עם הנעה קדמית. כדי להשפיע, צריך ללכת נגד הכללים הרגילים והאינטואיטיביים. כאשר נלחמים נגד הילדים, ההתנהגויות השליליות רק גוברות, מתוך יותר אנטי ויותר כאב. מה שכן צריך לעשות במצבים אלו הוא דווקא לתת המון "ימין מקרבת", של אמפתיה. צריך להכיר בצרכים של הילדים, במצוקות ובחששות שלהם. הם אמיתיים. זהו תנאי להשפעה. הם חייבים להרגיש שאנו רואים אותם, כי רק כך נוצרת אווירה מרפאת ומקדמת.

זה כלל גדול מאוד בחינוך. אם נתמודד בצורה שגויה, ננסה לחסום את שצף המים העוצמתיים של הילדים וננסה להילחם בהם, או נתייאש מהם – הדימוי העצמי שלהם עלול להתרסק עוד ועוד, ויש חשש שהם יטבעו ויטביעו גם אותנו. כל ניסיון להילחם ולחסום את זרם המים – יגבה מחירים קשים בעתיד. אבל אם נצליח להבין את האתגר, ולנסות לנווט את העוצמות הללו למקומות החוזקה שלהם; לשמש כגדה של הנהר, שתפקידה להצליח לסייע לזרם המים לא להתפזר ולא להרוס, אלא ללכת בנתיב הנכון עבורם – אז נוכל לגרום להם למצוא את הערוצים הנכונים והמתאימים, שֶׁיְּתַעֲלוּ את העוצמות האלו למקומות גבוהים ויציבים, ואז העולם כולו ירוויח, ובגדול.

מחלקת אתגר של הידברות פועלת למענן של אותן נערות שכבר התגלצ'ו החוצה, בולמת את ההידרדרות, ומניעה אותן ביד בטוחה על ההגה עד לחוף המבטחים.

בימים אלו אנו זקוקים לעזרה המיוחדת שלכם לפעילות הקיץ בשילוב מחנה נופש מיוחד, שהחופש הגדול לא יגרום להן להחליק ללא שליטה.

להצלת נערות חייגו כעת: 073-222-1212

או לחצו כאן >> https://katzr.net/860c65

יהי רצון שנצליח!

תגיות:מתבגריםנוער נושרחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה