כתבות מגזין

יוצאים לחוף הים? המומחה למדוזות מתריע על תופעה נדירה

אחרי 15 שנה שד"ר דורי אדליסט חוקר את המדוזות בחופי ישראל, הוא מציין תופעה נדירה שעומדת להיראות בשנה זו, וגם חושף איך אפשר לדעת את כמות המדוזות בכל רגע נתון בחופי ישראל

(רקע: shutterstock)(רקע: shutterstock)
אא

כדאי ללכת לים, או שהוא מלא במדוזות? ואם כן, אלו מדוזות יש כעת במים, והאם הן צורבות ומסוכנות, או כלל לא מזיקות?

השאלות האלו שמעסיקות אותנו בדרך כלל לפני שאנחנו יוצאים לרחצה בים, מעסיקות את ד"ר דורי אדליסט במשך כל ימות השנה.

ד"ר אדליסט הוא מומחה למדוזות, וחוקר כבר 15 שנה את המדוזות בישראל. "זה התחיל מכך שעבדתי במעבדה של פרופ' דרור אנג'ל באוניברסיטת חיפה", הוא מסביר, "באותה תקופה עבדה אתנו סטודנטית שהתעניינה מאוד במדוזות, היא חשפה בפניי את מחזור החיים המרתק שלהן, והצליחה לסחוף אותי אל לב העניין. פשוט נשאבתי פנימה. בשלב הבא הקמתי יחד עם הסטודנטית ופרופ' אנג'ל אתר של דיווחים בנושאי מדוזות, בו הקהל הרחב נכנס ומדווח לנו היכן בדיוק התגלו מדוזות וגם מעדכן בזמן אמת לגבי סוג המדוזות ומספרן".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

תופעה חריגה: אין נחילי מדוזות

כמי שחוקר את נושא המדוזות כבר שנים, שם לב ד"ר אדליסט כי יש למדוזות דפוסים רב שנתיים שחוזרים על עצמם, מה שאומר שיש עונה קבועה שבה מגיעות המדוזות לחופי ישראל, בדרך כלל מהשבוע השלישי של יוני ועד תחילת אוגוסט, במשך שישה שבועות.

אבל השנה, לדבריו, ציפתה להם הפתעה מעניינת: "מסתבר שהשנה כמעט ואין מדוזות. זהו מצב מאוד נדיר שמתרחש רק אחת לכמה שנים, ובפעם הקודמת היה בשנת 2016. זה לא אומר שהמדוזות כלל לא יבקרו אצלנו הקיץ, אבל אין נחיל גדול, אלא רק מדוזות בודדות קטנות. אמנם חלק מהקיץ עוד לפנינו, אך מבדיקות שעשינו ומחישובים שביצענו אנו יכולים לומר באופן וודאי שגם בחודש הקרוב לא צפויות מדוזות רבות, והחופים הולכים להיות נקיים משמעותית מאשר ביתר השנים".

מה מוביל לתופעה הזו?

"יש כמה דברים שמשפיעים על מצב המדוזות בחופי ישראל. האחד מהם הוא טמפרטורת המים. השנה המים התחממו יחסית מאוחר מן הרגיל והטמפרטורה נותרה נמוכה גם בעונת הקיץ. זיהינו זאת כבר לפני כמה חודשים ויכולנו לומר שהמדוזות שזקוקות למים חמים כדי להתרבות, לא יוכלו להפוך בשנה זו לנחיל גדול.

"בנוסף, יש את המושג הנקרא 'פלקטון', אלו בעלי חיים ימיים שנסחפים עם הזרם. כדי שהמדוזות יאכלו ויתרבו הן זקוקות לפלקטון עם הרבה מזון שמתאים להם, כמו סרטנים, חסרי חוליות קטנים ועוד, ואם אלו לא נמצאים, אין להן מה לאכול והן לא מתרבות. השנה היה פלנקטון דל, וממילא המדוזות חלשות ולא הופכות לנחילים גדולים".

 

לא רק מזיקות

בימים אלו עובד ד"ר אדליסט יחד עם הצוות שלו על פרויקט מיוחד הממומן על ידי האיחוד האירופאי, באמצעותו הם יעבדו על שיפור יכולות החיזוי של המדוזות. "אנו מתכוונים לתרום למדע, ולהצליח לדווח על מדוזות באופן המדויק ובמהירות המקסימלית ביותר", הוא מבהיר.

האם לנו כבני אדם יש דרך למנוע את הגעת המדוזות?

"למנוע את הגעת המדוזות איננו יכולים, וגם אין לנו אפשרות להילחם בהן ולהשמיד אותן. גם אם לכאורה נחליט לצוד את כל המדוזות ולהשאיר את החוף נקי, זה לא יצליח לנו, כי המדוזות מתרבות על ידי 'פוליפים' קטנים שפזורים בקרקעית הים. כל פוליפ כזה הוא בגודל של מילימטרים בודדים, אך יכולות לצאת ממנו עשרות מדוזות, כך שאין למעשה דרך אמיתית להתפטר מהן".

ויש גם צדדים חיוביים למדוזות. "הן מספקות מזון לדגים, צבי ים ועוד מינים אחרים שמצויים בים ואוכלים אותן", מפרט ד"ר אדליסט, "והן גם משמשות את עולם הרפואה לצורך ייצור תחבושות שלא נדבקות, ובימים אלו עובדים על סטרטאפ לשימוש בריר שלהן כדי לאסוף חתיכות פלסטיק מהמים".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ומה אפשר לעשות כדי להימנע מהצריבה שלהן?

"קודם כל חשוב לי להדגיש שלא כל המדוזות צורבות, ואם כבר נצרבנו, אפשר תמיד לשטוף את הכוויה עם מי ים או להשתמש בתכשירים נגד כוויות. למי שממש דואג כדאי לדעת שבכל חופי הים התיכון מעולם לא מת אדם מצריבת מדוזות, ומעולם לא נגרמה למישהו נכות או בעיה תפקודית בעקבות צריבת מדוזה. זה בשונה מחופים אחרים בעולם בהם יש מדוזות קטלניות שעלולות אפילו להרוג.

 "צריבות אינן נעימות, אך על פי סקר אפידמיולוגי שעשינו הטיפול היעיל ביותר בהן הוא שטיפה במי ים ושימוש בתכשירים נוגדי כוויות כמו אלוורה. גם בגד ים ארוך או חליפת גלישה, בדרך כלל ימנעו צריבה. אבל הכי חשוב לדעת זה שהסכנה האמיתית בים אינה המדוזות, אלא הים עצמו, ולפני שיוצאים אליו חשוב לשנן את כללי הבטיחות ולשמור עליהם. המדוזות אמנם לא נעימות, אך הן לא מסוכנות. צאו ושמרו על עצמכם, ושיהיה לכולנו קיץ בטוח".

תגיות:מדוזותקיץחוף ים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה