חדשות כלכלה

לראשונה אחרי עשר העלאות: הריבית שנקבעת על ידי בנק ישראל נותרה ללא שינוי

ריבית הפריים נותרה על 6.25%. אי העלאת הריבית תסייע לאזרחים אשר נטלו או נוטלים משכנתא, וגם לאלה המשלמים תשלומים חודשיים בגין הלוואות שונות

אא

בנק ישראל החליט היום (שני) להותיר את הריבית ללא שינוי, על רמה של 4.75%. ריבית הפריים נותרה על 6.25%. ההחלטה שלא להעלות את הריבית מגיעה אחרי עשר העלאות ריבית רצופות, שהחלו באפריל 2022, כשריבית הבנק המרכזי עמדה על 0.1% בלבד.

כלכלנים מצביעים על כך שההחלטה נבעה בעיקר מהעובדה שמדד המחירים האחרון הפתיע כלפי מטה. אי העלאת הריבית תסייע מעט לאזרחים אשר נטלו או נוטלים משכנתא, וגם לאלה המשלמים תשלומים חודשיים על הלוואות שונות.

בבנק ישראל ציינו כי האינפלציה עודנה גבוהה, אך בחודשים האחרונים מסתמנת האטה, ועל כן התקבלה החלטה להותיר את הריבית על כנה. עם זאת, הוסיפו כי אך ישנה "היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטות הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה".

עוד צוין בהודעה, כי התחזית למשק "מבוססת על תרחיש בו המחלוקת סביב שינויי החקיקה לגבי מערכת המשפט מיושבת באופן שאינו משפיע על הפעילות הכלכלית מכאן ואילך".

יחד עם ההחלטה שלא לעלות את הריבית פעם נוספת, התפרסמה תחזית המאקרו של חטיבת המחקר בבנק ישראל. על פי התחזית, האינפלציה בסוף 2023 תעמוד על 3.5%, זאת לעומת 3.9% בתחזית הקודמת מאפריל. בעוד שנה מהיום צפויה האינפלציה לעמוד על 3% - בתוך תחום היעד. גירעון הממשלה בסוף 2023 יעמוד על 1.3% לעומת גירעון של 0.9% בתחזית הקודמת. ואולי הנתון החשוב מכל, התחזית היא שצמיחת התוצר ב-2023 תעמוד על 3%, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 2.5%. תחזית הצמיחה לשנת 2024 ירדה בחצי אחוז ל-3%.

מדדי המחירים לצרכן לחודשים יוני ויולי, שטרם פורסמו, צפויים לעלות באחוז פחות מאשר בחודשים הללו אשתקד. אז עלתה האינפלציה בחודשיים הללו בשיעור מצטבר של 1.5%, כאשר הפעם התחזיות הן של עלייה של 0.5%-0.6% בלבד. המשמעות היא ששיעור האינפלציה השנתי בישראל יצנח באחוז שלם עד לכ-3.6% בסוף חודש יולי. זאת, אף כי התייקרויות נוספות - כמו המים, התחבורה הציבורית והתייקרות של מאות מצרכי מזון ומוצרים אחרים - צפויות גם בחודשים הקרובים.

תגיות:בנק ישראלריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה