חדשות בארץ

הצעה לחילופי שבויים: הישראלית שנחטפה בעיראק תמורת מחבל שהאיראנים טוענים שהוא בישראל

העיתון הסעודי א-שרק אל-אוסט דיווח כי רוסיה מתווכת בניסיון לשחרר את אליזבט צורקוב, המוחזקת בעיראק בידי מיליציה פרו איראנית. בטהרן דורשים לשחרר את ראש החוליה שהמוסד עצר על אדמת איראן, והודה בתכנון הפיגוע בקפריסין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

העיתון הסעודי א-שרק אל-אוסט דיווח היום (ראשון) כי רוסיה מתווכת בין ישראל לגורמים בעיראק ובאיראן, בניסיון לשחרר את החוקרת הישראלית, אליזבט צורקוב, שנחטפה לפני ארבעה חודשים בידי מיליציה פרו-איראניות בעיראק.

לדיווח אין אישור רשמי מגורם ישראלי, אך מקור בעיראק סיפר לעיתון הסעודי כי האיראנים בתמונה, ובטהרן העבירו מסר שהם מוכנים לסייע בשחרור הישראלית, בתמורה לכך שישראל תשחרר את ראש חוליית המחבלים, שהמוסד עצר על אדמת איראן, בגין מעורבות בניסיון הפיגוע בישראלי בקפריסין. האיראנים טוענים שהוא מוחזק בידי ישראל.

בנוסף לידיעה בתקשורת הסעודית, בחדשות 13 דווח הערב, שההערכה במערכת הביטחון בישראל היא שצורקוב נמצאת עדיין בעיראק, ולא הועברה לאיראן או למדינה אחרת. 

בשבוע שעבר פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה לפיה צורקוב "היא אזרחית ישראלית ורוסית, הנעדרת מזה מספר חודשים בעיראק ומוחזקת על ידי המיליציה השיעית כתאאב חיזבאללה. אליזבת צורקוב עודנה בחיים, ואנו רואים בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה. מדובר באשת אקדמיה אשר פקדה את עיראק, באמצעות דרכונה הרוסי, ומיוזמתה האישית לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעם אוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב. האירוע מטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל, תוך דאגה לביטחונה ושלומה של אליזבת צורקוב".

לפי הדיווחים, צורקוב נכנסה לעיראק באמצעות דרכונה הרוסי. בכלי תקשורת בעיראק לא מוזכר שמדובר באזרחית ישראלית, אבל צוין שהיא "שייכת לדת היהודית". בעיתון אל-ג'דיד צוטטו מקורות ביטחוניים בעיראק, שאמרו כי "אזרחית רוסיה הנושאת גם אזרחות אמריקנית נחטפה בלב בגדד, וכוחות הביטחון עצרו אזרח איראני בחשד למעורבות במעשה".

מיליציות חיזבאללה בעיראק אינן קשורות לארגון הטרור מלבנון. המפקד של חיזבאללה עיראק היה אבו מהדי אל-מוהנדס, שחוסל יחד עם מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר 2020. מדובר בארגון טרור שיעי, שנתמך ומקבל מימון מאיראן.

בשבוע שעבר המוסד חשף פרטים חדשים על סיכול חוליית הטרור האיראנית בקפריסין, כולל חשיפת ראש החולייה האיראני, יוסף שהבאזי עבאסעלילו, שנשלח מאיראן לקפריסין לבצע את הפיגוע.

מדובר בחוליה שקיבלה הוראה להתנקש בחייו של איש עסקים ישראלי בקפריסין. במבצע סיכול ייחודי, על אדמת איראן, שם המוסד את ידו על ראש החולייה, שמסר בחקירה הודאה מפורטת, בזכותה נחשפה ופורקה חוליית הפיגוע בקפריסין. בדיווח לא נמסר אם המחבל הובא לישראל או שוחרר באיראן לאחר חקירתו.

עבאסעלילו אותר באיראן לאחר שנמלט מקפריסין לטורקיה, שם חצה את הגבול למדינתו. אנשי המוסד שהגיעו עד אליו תיעדו את חקירתו, בה מסר מידע על המכווינים ממשמרות המהפכה, על הקשר עם סייענים, על המעקב בבית היעד ועל השלכת האקדח על ידי מי שהיה אמור לבצע את ההתנקשות, בהנחיית המפעיל ואחרי שעלו על עקבותיו. המידע הועבר במהירות לגורמי הביטחון בקפריסין, שעצרו את חברי החולייה.

פעילות זו של המוסד הותרה לפרסום כדי להעביר מסר לאיראנים, שכל מי שמכווין פיגועי טרור נגד יהודים או ישראלים, ייתפס. על כך אמר בכיר בארגון: "נגיע לכל גורם שמקדם טרור נגד יהודים בכל העולם, כולל על אדמת איראן".

תגיות:עיראקמוסדמחבל איראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה