חדשות בארץ

אסון צור הראשון: ממצאים חדשים מחזקים את האפשרות שנגרם מפיגוע חבלני

צוות בדיקה, שבחן את האסון בו נהרגו 76 מאנשי כוחות הביטחון, מצא בסיס להנחה שמדובר בפיגוע. שרידי רכב לא מזוהה והתאמה למטעני נפץ ששימשו את ארגוני הטרור בלבנון - הובילו להחלטה. הרמטכ"ל ימנה וועדת חקירה

אסון צור הראשון (קרדיט: דובר צה"ל)אסון צור הראשון (קרדיט: דובר צה"ל)
אא

41 שנה אחרי, צוות בדיקה משותף לצה"ל, לשב"כ ולמשטרה, קבע היום (ראשון) שאסון צור הראשון, בו נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון, הוא כמעט בוודאות פיגוע חבלני. כעת תוקם ועדת חקירה משלימה על מנת לגבש עמדה סופית בנושא.

בראש ועדת החקירה המשלימה שתמונה על ידי הרמטכ"ל, בשיתוף עם ראש השב״כ ומפכ״ל המשטרה, יעמוד אלוף (במיל׳) אמיר אבולעפיה.

צוות הבדיקה, שסיים את עבודתו באחרונה, הוקם בחודש נובמבר שעבר ובדק כאמור את הסיבות שגרמו לאסון צור הראשון ב-11 בנובמבר 1982.

הצוות נוהל על ידי ראש אגף בשב"כ (מקביל לדרגת אלוף בצה:ל) ובשילוב גורמי מקצוע מתחומי המודיעין, הטכנולוגיה, החבלה, מורשת/היסטוריה, המשפט ועוד. המלצת הצוות שהוגשה ושאומצה על ידי ראשי הארגונים, הינה לפתוח ועדת חקירה רשמית משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל, זאת לאור ממצאים מחדשים, שלא עמדו בפני ועדת זורע והפרקליט הצבאי הראשי באותה עת, המחזקים את האפשרות שקריסת המבנה נגרמה כתוצאה מפיגוע חבלני.

באסון צור, שארע בבניין הממשל הצבאי, נהרגו חיילי צה"ל, שוטרי משמר הגבול, אנשי שב"כ, וכן 15 מקומיים שהיו עצורים במקום.

ועדת החקירה שצה"ל מינה באותה עת לבדיקת האירוע, בראשות אלוף (מיל') מאיר זורע, קבעה שככל הנראה האסון נגרם עקב דליפת גז שגרמה להתפוצצות הבניין ולקריסתו, ולא כתוצאה מפעילות עוינת.

המסקנה התבססה על ממצאים בשטח שתאמו אפקט של "פיצוץ נפחי". אלא שבדיקות נוספות שנערכו לאורך השנים, מצאו בסיס לכך שהפיצוץ נגרם ממטען חומר נפץ רב עוצמה, הזהה למטעני נפץ אחרים שהופעלו נגד בסיסי הכוח הרב לאומי בביירות מספר חודשים לאחר מכן. מטענים אלה כללו טונות של גז בוטאן, היוצר "פיצוץ נפחי". המטענים הוסתרו במכוניות תופת.

בין הממצאים שנמצאו על ידי צוות הבדיקה האחרון, נמצאו שרידים של רכב לא מוכר שלא היה בשימוש צה"ל. כן אותרו עדויות של לבנונים ובהן עדות של משפחה שאחד מבניה היה המחבל המתאבד.

דובר צה"ל מסר כי המשפחות השכולות של נופלי האסון, ונכי ופצועי כוחות הביטחון שנפצעו באירוע, עודכנו על מסקנות צוות הבדיקה ועל כוונת הרמטכ"ל למנות ועדת חקירה.

תגיות:פיגועאסון צור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה