בריאות ותזונה

חריף בפה? שלא תעזו לשתות מים: אלו המאכלים המפתיעים שיעצרו את זה

חריף לכם בפה? לא, מים לא יעצרו את זה, בניגוד למה שמקובל לחשוב: הנה ארבעת המאכלים המפתיעים שכן יכולים לעצור את התחושה הקשה

אא

מה עושים כשהפה 'עולה בלהבות' לאחר שאכלנו משהו חריף? רוב האנשים חושבים, אם כי בטעות, שהפיתרון המהיר ביותר והטוב ביותר הוא שתיית מים, אולם מחקר חדש מוכיח כי זה הדבר האחרון שצריך לעשות, ואם יש לכם בירה בסביבה (וכמובן, בהנחה שאתם לא ילדים ושאתם לא מתכוונים לשתות הרבה) - עדיף שתשתו אותה במקום מים. 

אבל למה בעצם מים קרים לא יכולים לעבוד? הרי מים קרים יכולים לכבות אש, אז זה נשמע כאילו גם את האש של הפה הם יכולים לעזור לכבות. 

אך כאן הטעות של רובנו, שלא יודעים שקפסאיצין - החומר שגורם לתחושת הצריבה בפה, הוא מסיס בשמן ובעצם לכן דוחה את המים כי הם שני 'חומרים' מנוגדים זה לזה. 

המים הקרים אולי ירגישו בהתחלה טוב בתוך הפה ואולי ישחררו קצת את תחושת הצריבה, כי הם מאלצים את המוח באותם רגעים להודות שמשהו 'קר' נכנס אל הפה, אך תחושת הצריבה לא תיעלם. לעתים אפשר להרגיש אפילו יותר גרוע לאחר ששתינו מים. 

מה כן יעזור להעלים את התחושה הזו?

בירה, חלב ואפילו מיץ - העיקר לא מים. מדוע? המשקאות הללו מכילות חומרים שהקפסיאצין 'מזהה' כטובים ומרגיעים, כמו חלבון הקזאין שבחלב למשל. אם אתם לא בשריים כמובן, אתם יכולים לנסות לשתות חלב ואם אין לכם חלב, אז גם גלידה חלבית, חמאה או יוגורט - יעשו את העבודה. 

מיץ טבעי כמו לימון למשל, אף הוא יכול לעזור - למרות שההיגיון הבריא אומר שהוא חומצי וזה לא ייתכן. תתפלאו לשמוע, אבל דווקא משום שהם חומציים, מיצי פירות ההדר נהדרים משום שהם מפרקים את מולקולות הקפסיאצין ומקלים על תחושת החריפות הקשה. 

ואם האינסטינקט שלכם הוא לרוץ אל הלחם כשאתם מרגישים חריפות בפה - מסתבר שאתם צודקים. לחם, קרקרים ואפילו אורז - בהחלט יכולים להועיל בהעלמת תחושת החריפות, הודות לעמילנים שהם מכילים, שנקשרים ונדבקים למולקולות הקפסיאצין ומנטרלים את ה'טמפרטורות החמות' שלהן.

 

תגיות:מאכליםחריף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה