קשב וריכוז

גם בגיל 40: 5 סימנים לכך שיש לך הפרעת קשב וריכוז כמבוגר

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) יכולה להופיע גם אצל מבוגרים כמצב מתמשך שאינו חולף. גם אם לא אובחנתם בילדות (כי מי חשב לאבחן אתכם בכלל),ישנם כמה סימנים ברורים שיכולים לאפשר לכם מבדק עצמי עוד לפני שהגעתם לרופא. מקשיבים לכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם בעבר חשבו שבעיית קשב וריכוז היא נחלתם של ילדים בלבד – הרי שהעשור האחרון הביא עימו בשורה מפתיעה. כבר תקופה ארוכה שיותר ויותר מבוגרים מאובחנים עםADHD  ו-ADD ברחבי העולם. הסימפטומים יכולים להיות רבים ומבלבלים, ולכן רבים אחרים אינם מאובחנים כלל, ואפילו לא מודעים לכך שהקשיים שהם חווים ביום יום הם חלק מהפרעה כוללת. מדובר בבעיה נפוצה, שפוגעת באיכות החיים ובתפקוד, אך המחקר לגבי הפרעת קשב במבוגרים עדין מתפתח, וכך גם הטיפול.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

לסבתא יש הפרעת קשב?

כיום סבורים בעולם הרפואה ש-8% מכלל המבוגרים סובלים מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות – מספר זהה למספר הילדים בגיל בית הספר. כשני שליש מהילדים שסובלים מהפרעת קשב ממשיכים לסבול מההפרעה גם בבגרותם, ובכך הופכים להורה / מורה / סבא שסובלים מהפרעת קשב. כן, יש סבים וסבתות עם הפרעת קשב וריכוז, וזה אפילו לא דבר נדיר.

אז איך זה נראה בתור מבוגרים, ומה עובר על מבוגר עם הפרעת קשב וריכוז במשך היום?

1. אין להם רוגע פנימי

לדברי פרופסור ראסל ראמזי, מומחה לפסיכולוגיה קלינית, המוח של בעלי הפרעת קשב נראה כמו שדה שמכיל עשרות ציפורים קטנטנות שמתעופפות במהירות שיא מפרח לפרח תוך זמזום בלתי פוסק. התחושה המתוארת אצל רבים היא שיח בלתי פוסק בתוך הראש, שגורם להתשה נפשית בסוף היום.

2. הם מגיבים מהר מדי

פרופסור ראסל רמזי מסביר שמבוגרים עם ADHD מרבים לדבר באופן ספונטני, מה שנראה לעיתים כדיבור מבלי מחשבה מוקדמת. הדבר מתבטא גם ב"זריקת" תשובות עוד לפני שהשואל סיים את השאלה. כיוון שהמוח שלהם עמוס מחשבות ורעיונות, הם זורקים אותם לחלל האוויר מחשש שיאבדו אותם, גם אם זה במחיר שיחה שנקטעת בחוסר נימוס, והפרת כללים חברתיים מקובלים.

3. הם כלואים בהווה

למבוגרים עם ADHA, בדיוק כמו לילדים, קשה מאוד עם תאריך סיום לפרויקט מסוים – "דד-ליין". התחושה שמתארים מבוגרים אלו היא "קושי בניהול עצמי, דחיינות כרונית של פעולות חשובות, גם כשתאריך היעד לביצוע משימה ידוע מראש". למבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז קשה לחשוב על העתיד או לדמיין השלכה של דחיית פעולה. למשל: למרות שידוע לו שעליו לקום עירני ב-06:00 בבוקר, מבוגר עם הפרעת קשב וריכוז עדין יקרא ספר מעניין במיטה בשעה 00:00.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. הם מאבדים מילים

המוח של בעלי הפרעת קשב וריכוז חושב מהר יותר מיכולת הדיבור שלהם. זאת הסיבה שהם מאבדים מילים כשעליהם להסביר משהו. המוח שלהם מלא כל כך בפרטים, במחשבות ובתמונות, שהמחשבה מבולבלת ולא מאורגנת, כך שהמילים פשוט נתקעות.

5. הם מרגישים חסרי מוטיבציה

ד"ר נורה וולקו, חוקרת פסיכיאטרית, אומרת שלבעלי הפרעת קשב וריכוז אין מספיק דופמין ומוליכי דופמין במוח. הדופמין חיוני לשליטה על הפעילות הקוגניטיבית בקליפת המוח הקדם-מצחית, והוא מעורב בתהליכי ויסות ושליטה של עיבוד מידע. גם תפקוד ניהולי כמו תכנון, קבלת החלטות והוצאתן לפועל מקושר לכמות הדופמין במוח. החוסר בדופמין יוצר קושי בהשלמת משימות  והשגת יעדים גם כשממש מנסים. חוויה חוזרת ונשנית זו של כישלון ואי עמידה ביעדים מובילה לבסוף לחוסר מוטיבציה ולמעגל קסמים של חוסר התמדה.

חשוב לציין שאדם שמאובחן עם ADHD הוא לא בעייתי, מוחו פשוט מחווט אחרת. זה הכל. הפסיכולוגית הקוגניטיבית ד"ר קווין מעדיפה לקרוא ל-ADHD "כוח על", ש"מתבטא במציאת דרכים יצירתיות ופתרונות לבעיות בצורה שאנשים אחרים לא חשבו עליה בעבר".

אין לראות בכתבה זו תחליף לייעוץ רפואי או המלצה לנטילת תרופה כלשהי. הכתבה לצורך מסירת מידע בלבד

תגיות:ריטליןADHDהפרעת קשב וריכוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה