חדשות בארץ

הפיגוע בגבול מצרים: אלוף הפיקוד החל בתחקור מעמיק. ייבדק כשל מבצעי

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, החל בתחקור מעמיק של הפיגוע בגבול מצרים בו נהרגו שלושת החיילים. צה"ל יצטרך לתת מענה לשאלות קשות: כיצד קרה שהמחבל לא זוהה עם כניסתו, מדוע הפתח דרכו נכנס לא היה מאובטח, ומדוע לא בדקו את העמדה הצבאית במשך שעות למרות שהקשר עמה נותק

(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, סיכם בצהריים (ראשון) כי התחקיר המבצעי בעקבות הפיגוע בגבול מצרים, בה נהרגו שלושה לוחמי צה"ל, יוצג תוך שבוע ימים על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדה 80, תת-אלוף איציק כהן.

כמו כן, הורה הרמטכ"ל על הקמת צוות תחקור מערכתי בראשות אלוף נמרוד אלוני, אשר יבחן את התפיסה המבצעית והמערכתית להגנה בגבולות של שלום.

בפיגוע הקשה מצאו את מותם סמל ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון; סמל אורי יצחק אילוז, בן 20 מצפת; וסמ"ר אוהד דהן, בן 20 מאופקים. השלושה יובאו היום למנוחות בבתי העלמין הצבאיים ביישוביהם.

על פי התחקיר הצבאי הראשוני, המחבל עבר דרך מעבר בגדר שקיים בתיאום בין צה"ל לצבא המצרי ומשמש כשער לוגיסטי. הלוחם והלוחמת, שהיו בעמדת שמירה במרחק יחסית ניכר מאותה פרצה, לא הרגישו בו ונורו מבלי שהספיקו להגיב. לאחר הירי לעבר שני הלוחמים המשיך המחבל לנוע בשטח במשך מספר שעות וחיפש כנראה עמדה להתמקם בה, שם המתין לכוח נוסף שיגיע. כשהכוח הגיע וזיהה אותו, אחרי מספר שעות, המחבל חוסל בחילופי האש, במהלכם נהרג לוחם נוסף.

התחקיר המעמיק עליו הודיע הרמטכ"ל יתרכז בסוגיות קשות שנותרו פתוחות. אחת השאלות שדורשת מענה נוגעת לניתוק הקשר עם הלוחם והלוחמת. בחדר המבצעים נרשם שהקשר האחרון עמם היה בסביבות ארבע בבוקר, ולאחר מכן הם לא השיבו להודעות בקשר, אולם רכב נשלח לבדוק את העמדה רק כעבור מספר שעות.

שאלה נוספת נוגעת לפרצה הקטנה בגדר דרכה נכנס המחבל. במעבר זה, כפי שהוא מכונה בצה"ל, ניתן לעבור כמעט בזחילה והוא משמש למצבי חירום, במקרים של מרדף או טיפול באירוע חריג אחר בהם נדרש כוח צה"ל לעבור. פרצה זו לא מאובטחת, והיא נקשרת לגדר באמצעות אזיקונים שניתנים לחיתוך במהירות.

התחקיר יצטרך לתת מענה לשאלה מדוע לא זוהתה ההתקרבות לגדר והנגיעה בו. ככל הנראה, המחבל חדר לשטח ישראל שזוהה מבעוד מועד על ידי חיישן, עמדה או תצפית. בין היתר, ייבדק תפקוד החמ"ל והתצפיות.

משפחות ההרוגים הביעו היום ביטחון שצה"ל יחקור לעומק את התקרית ויסיק מסקנות. מסקנותיו ראשוניות צפויות להיות מוצגות בפניהן בשבוע הבא.

אופיר בן נון, אחותה של ליה הי"ד, אמרה הבוקר בשיחה עם כאן 11: "אני רוצה להאמין שלא הייתה פה פשלה. לא בא לי לכעוס על הצבא, כי היא כל כך אהבה אותו. היא הייתה שלמה עם מה שעשתה והתגאתה בזה".

שי אילוז, אביו של אורי יצחק הי"ד, התייחס גם כן לתקרית הקשה: "אני סומך על צה"ל. גדלתי במערכת הזאת. אני לא מתעסק כרגע עם השאלות, וסמוך ובטוח שידעו לתת את התשובות המדויקות".

תגיות:מצריםצה"לפיגוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה