דמויות ביהדות

ה"פתק" המפורסם של הגר"ג אדלשטיין נחשף, זה מה שכתוב בו

על מה אמר הרב אדלשטיין זצ"ל שמעשה זה הוא "כמעט כמו לימוד תורה", ועל מי אמר ש"יש לו א אידישע נשמה"? 7 נקודות שכתב הרב ב"פתק" המפורסם, ממנו הקריא בשיחות החיזוק שמסר

  • ט"ו סיון התשפ"ג
(צילום: אהרון קרוהן / פלאש 90)(צילום: אהרון קרוהן / פלאש 90)
אא

עם ישראל מתאבל על פטירתו של הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ"ל, ומתרפק באהבה על דברי החיזוק שמסר הרב לאורך שנות חייו.

במהלך שיחות חיזוק רבות שמסר הרב, הקריא מתוך פתק ששהה תדיר בכיסו, ובו 7 נקודות חשובות, אותן הכליל תחת הכותרת: "כמה עניינים חשובים מאוד למעשה, למי שרוצה להיות מאושר".

ה"פתק" הכיל את הנקודות הבאות: (1) לא לדבר ביקורת על הזולת, (2) גם בלב – לדון כל אדם לכף זכות, (3) לא להקפיד על השני, (4) לפייס את מי שכועס עליך, (5) לבקש רחמים על השני, (6) לומר בכל יום כמה פרקי תהילים, (7) וללמוד בכל יום 5 דקות מוסר.

"א. שמירת הלשון. לא לדבר ביקורת על השני", זו הנקודה הראשונה בה בחר הרב אדלשטיין לפתוח.

"ב. לא רק שלא לדבר, אלא גם בלב לדון כל אדם לכף זכות שהוא שוגג", המשיך הרב אדלשטיין. "וכמו שכתב באיגרת הרמב"ן לבנו: 'וכל אדם יהיה גדול ממך בעיניך'. על כל אדם צריך לחשוב כאילו הוא באמת יותר גדול ממך, 'שאם הוא חוטא הוא שוגג ואתה מזיד', כי אתה אדם חשוב ובר דעת, ולכן אתה מזיד, שאתה יודע מה שצריך ואינך מקווים את כל מה שאתה יודע. ואילו השני הוא שוגג ואינו יודע ואינו אשם במעשיו. כך צריך לדון לכף זכות".

"ג. לא להקפיד על השני, ואם אדם ציער אותי ואני כועס עליו ורוצה להחזיר לו, זה טעות גמור", כתב הרב אדלשטיין בסעיף השלישי. "כי הרי הכל בידי שמים, והצער נגזר מן השמים, וכל עביד רחמנא לטב עביד, אם כן מן השמים זה לטובתי, ואינני יודע למה, אבל זה רפואה עבורי, והצער שהוא מצער אותי זה טובה בשבילי, ואם כן מה יש לכעוס עליו? הרי הוא עשה לי טובה בזה".

"ד. יש בגמרא (עיין יומא פז) שאם אדם אחר כועס עלי ויש לו קפידא, אפילו שהוא לא צודק, אבל הרי הוא יהודי, א אידישע נשמה, וכשהוא מקפיד יש לו חטא, וצריך להציל אותו מהחטא! ולכן צריך לפייס אותו שלא תהיה לו קפידא, וגם אם הוא לא צודק, אבל כדי שהוא יהיה בלי חטא צריך לפייס אותו, מצד ואהבת לרעך כמוך", לשון הרב אדלשטיין.

"ה. יש כלל שההנהגה מן השמים היא במידה כנגד מידה, ולכן אמרו חז"ל (ב"ק צב, א) שהמבקש רחמים על חברו הוא נענה תחילה. אם אדם צריך ישועה, והוא מתפלל ומבקש רחמים על השני שתהיה לו ישועה, בזכות זה גם הוא בעצמו תהיה לו ישועה", לשון הרב זצ"ל. "אבל זהו דווקא כשמתפלל בלב שלם, שיש לו רחמנות על השני, ואהבת לרעך כמוך, ולכן הוא מתפלל עליו, ובזכות שיש לו רחמנות על השני, מן השמים ירחמו עליו".

"ו. חשוב גם לומר בכל יום קצת תהילים, כמה פרקים, כל אחד לפי יכולתו – פרק או שתיים או שלוש, ותהילים זה תפילה שדוד המלך התפלל, וכתוב שזה כמעט כמו תורה (עיין מדרש תהילים פ"א) לומר פרקי תהילים".

"ז. והעצה על הכל היא ללמוד בכל יום כמה דקות ספרי מוסר", הוסיף הרב אדלשטיין. "ורק צריך שיהיה מוסר שמעניין, כי מה שלא מעניין לא משפיע, אבל יש הרבה ספרי מוסר, כגון: 'חובות הלבבות', 'מסילת ישרים', 'פלא יועץ', 'שערי תשובה', ו'ארחות צדיקים', ועוד הרבה ספרים. וכל ספר מוסר שמעניין – משפיע. ומי שלומד בכל יום כמה דקות מוסר – זה משפיע על הבית, שנהיה מצב רוח אחר בבית, והיה בית מאושר ומלא שמחה".

"דברים אלו שהזכרנו, הם דברים שנותנים לאדם חיים טובים ומאושרים, בעזרת ה'", הוסיף הרב אדלשטיין.

תגיות:אושרהרב גרשון אדלשטיין זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה