בריאות ותזונה

מתחילים דיאטת ’קיטו’? דיאטנית מזהירה: זה מה שאסור לכם לעשות

היא הולכת וצוברת תאוצה, ורבים וטובים 'נלכדו' בקיסמה: תזונה קיטוגנית או כמו שכולם נוהגים לכנותה בקיצור 'קיטו'. אז מה זו הדיאטה הזו, למי היא טובה, מה מותר לאכול בה וממה צריך להתרחק? כל זאת ועוד, בכתבה שלפניכם

אא

תזונה קיטוגנית או כמו שכולם נוהגים לכנותה בקיצור 'קיטו' - היא תזונה שמרבה בצריכת שומנים באחוזים גבוהים בד בבד להפחתת פחמימות לכ-5% מהקלוריות ליום. מה שאומר, ניחשתם נכון, שאת הפחמימות שבאות אל פיכם אתם מוכרחים לצרוך לא רק בצורה אחרת ממה שהיה עד כה, אלא גם להתחיל לספור ולעשות חשבון לכל פחמימה שנכנסת אל פיכם. 

רייצ'ל קליינמן, דיאטנית קלינית מארה"ב, אומרת כי מדובר בדיאטה שמחייבת אותך לאכול 75% שומנים, מכלל הקלוריות שלכם, לעומת 20-30% בכל דיאטה ותזונה אחרת. 

"קטוזיס היא הסתגלות מטבולית שמאפשרת לגוף לשרוד בתקופה של רעב", מסבירה הדיאטנית ואומרת כי כבר במהלך החודש הראשון הגוף יתחיל לפרק קטונים - סוג של דלק שהכבד מייצר משומן, במקום סוכר או גלוקוז. "זו באמת דיאטה של הכל או כלום. אנשים שמתחילים דיאטת קיטו חייבים לאכול מזונות שומניים ולמרות שירקות זה נורא בריא, הם צריכים להתרחק מירקות עם פחמימות כמו גזר, בטטה, תפוחי אדמה, אפונה ואפילו לימון או בצל". 

מה הם כן יכולים? הרבה מאוד, אבל רצוי שהתזונה הזו לא תתפוס אתכם 'בלתי מוכנים'. "אתם יכולים לאכול דגים שומניים, מוצרי חלב באחוזים גבוהים של שומן, חמאה, בשר, עוף, אגוזים וזרעים ללא הגבלה, ושמנת בתוך הקפה. 'פצצות' שומן כמו שוקולד לא ממותק או שמן קוקוס, יכולות לעזור לאנשים להגיע ליעדים היומיומיים שלהם לצריכת שומן".

אז בואו כבר נגיע ל'שורה התחתונה'. מה אסור בתכלית האיסור לעשות בקיטו? הנה כמה שאלות שהתשובות עליהן יבהירו לכם הכל:

האם מותר לצרוך גבינות 'רזות' כמו גבינה לבנה או קוטג'?

אז זהו, שממש לא. יותר מכך, גם אם תרצו לצרוך גבינות של 15% שומן, זה עדיין לא יהיה מספיק טוב כמו גבינות של 30% שומן. הבעיה העיקרית היא שאחוזי השומן בגבינות הללו הוא נמוך, לעומת אחוזי הפחמימה שהם גבוהים. זאת ועוד, פעמים רבות הגבינות הללו מכילות גם חומרים אחרים שאסורים בתזונה הקטוגנית, כמו סוכר לבן למשל. 

קליינמן מזהירה גם מכך שאצל אנשים שאינם בריאים, יכולות להתפתח תופעות לוואי כמו עצירות, אבנים בכליות, מחסור ברכיבים תזונתיים, לחץ דם נמוך ואף מחלות לב, כתוצאה מהתזונה. 

"הקיטו אינה בטוחה עבור מי שיש לו בעיות כלשהן, לרבות בעיות בלבלב, בכבד, בבלוטת התריס, בכיס המרה ועוד".

מהי תופעת הלוואי החזקה ביותר שיש?

מסתבר שיש לה גם שם: 'שפעת קיטו'. שפעת קיטו יכולה להביא איתה תסמינים כמו קלקול קיבה, סחרחורת, ירידה באנרגיה ושינויים קיצוניים במצב הרוח, כתוצאה מהסתגלות של הגוף לקטוזיס. 

האם הדיאטה טובה לכולם?

"אין דיאטה אחת שטובה לכולם. עליכם מוטלת האחריות לעשות את המחקר שלכם, להתייעץ עם דיאטנית ועם הרופא שלך, ולוודא שזה בטוח לכם".

מה אסור לצרוך בדיאטה?

סוכר לבן/סילאן/מייפל וכל ממתיק אחר שאינו מוגדר 'תחליף סוכר' (לרוב הכוונה היא לסוויטנגו/סטיביה/אריתריטול/סוכרלוז).

מהן הטעויות הכי נפוצות בדיאטה, שיכולות 'להרוס' את הכל?

1. חוסר התארגנות מספקת לאוכל שאפשר לאכול. 

לקטוגניים אסור להיות רעבים או להגיע למצב שאין להם מה לאכול. הטעות הכי נפוצה היא חוסר התארגנות מתאמת לתזונה, ו'הסתמכות' על הנס. ככל שתלמדו יותר על ה'קיטו', כך היא תהיה יותר ויותר טובה אליכם, כי אז תדעו מהם חומרי הגלם שאתם יכולים להכין איתה שלל מטעמים טובים וטעימים, ולא תישארו רעבים. ה'סוד' הזה, אגב, נכון לכל תזונה שהיא. בואו מוכנים ואל תיכנסו לפיתויים מיותרים. 

2. לא סופרים פחמימות 

זוכרים את החשבון שציינו בתחילת הכתבה? אז זהו, שהפעם אף אחד לא יוותר לכם עליו. ככל שתצרכו יותר פחמימות כך הסיכויים להצליח בתזונה יילכו ויפחתו. אני למשל עברתי מכל סוגי הלחמים ללחם פשתן או ללחמניות מקמח שקדים, שהן טעימות בטירוף. 

3. יותר מדי חלבון, זה גם לא טוב 

אתם אולי מרימים גבה אבל תזכרו שהדיאטה הקטוגנית היא לא דיאטת חלבונים בלבד. 

המטרה שלנו היא לצרוך שומנים, והרבה. 

חמאת אגוזים, שמן זית, אבוקדו וחמאה - כמה שתצטרכו מהם יותר, יותר טוב. 

4. פירות ודגנים - מחוץ לתחום

אם חשקה נפשכם בכל זאת בפרי, אתם יכולים לאכול מעט אוכמניות טריות מקופסא או מעט תותים. אתם גם יכולים לשלב אותם ביחד עם שמנת עם אחוזי שומן גבוהים לשייק טעים ובו גם מעט תחליף סוכר. זה אחלה דבר לפתוח איתו את הבוקר. אבטיח מותר לכם על בסיס שבועי, נגיד בשבת, ולא להגזים איתו. כל שאר הפירות מחוץ לתחום. 

ולסיום סיומת, שימו לב לשעות השינה שלכם ודאגו לישון בשעה סבירה מדי יום, שכן ירידה ברמת האנרגיה מאטה את קצב הדיאטה. 

תגיות:כלליםאסורדיאטת קיטו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה