חדשות בארץ

הוועדה לחקירת בריחת המחבלים מכלא גלבוע: הודחו מפקדי הכלא והמחוז

מסקנות הוועדה, שהוגשו לשר לביטחון לאומי, כוללות ביקורת נוקבת על הכשלים והליקויים בפעילות שב"ס בתחום המבצעים, המודיעין והעברות האסירים. לא יינקטו צעדים נגד נציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע הגישה היום (רביעי) לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, את הדו"ח שלה. בראש הוועדה עמד השופט (בדימוס) פרופ' מנחם פינקלשטיין, וחברים בה פרופ' אפרת שהם ואריק ברבינג.

במהלך הדיונים שמעה הוועדה למעלה מ-50 עדים ובחנה למעלה מ-60 אלף מסמכים של שירות בתי הסוהר וגורמים אחרים. כמו כן למדה כיצד פועלים האגפים הביטחוניים בבתי הסוהר.

בהקשר לבריחת האסירים, מצאה הוועדה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שירות בתי הסוהר, העוסקים באסירים ביטחוניים: המבצעים, המודיעין, העברות האסירים והיחס לאסירים הביטחוניים.

הדו"ח קובע כי כשלים וליקויים אלו אפשרו את הבריחה. הוועדה המליצה המלצות מערכתיות בתחומים אלו, ויישומן נדרש כדי למנוע בריחות בעתיד.

השופט פינקלשטיין הציג את המסקנות הסופיות לשר לביטחון לאומי, והן: ארבעת הקצינים שלגביהם הוסקו מסקנות אישיות כשלו בהיבטים פיקודיים ומקצועיים שונים וברמות חומרה שונות.

לגבי גונדר משנה פרדי בן שטרית, מפקד בית הסוהר גלבוע בזמן הבריחה, נקבע כי יסיים את תפקידו ולא ימלא עוד תפקיד פיקודי-מבצעי בשב"ס. בן שטרית, יש לציין, כבר פרש מהשירות.

גונדר אריק יעקב, מפקד מחוז הצפון, יסיים את תפקידו עד סוף ספטמבר 2023 ולא ימונה בהמשך דרכו בשב"ס לתפקיד פיקודי בתחום המבצעי.

בעניינו של גונדר מוני ביטן, סגן הנציבה וראש אגף המבצעים והביטחון, לא יינקטו צעדים. עם זאת, אם בעתיד תישקל האפשרות למנותו לתפקיד נציב בתי הסוהר, יינתן משקל גם למסקנות הוועדה בעניינו.

בנוגע לנציבת שב"ס, רב גונדר קטי פרי, הוחלט להמליץ שלא לנקוט צעדים נגדה.

כזכור, הבריחה מכלא גלבוע אירעה בערב ראש השנה בספטמבר 2021. ארבעה אסירים ביטחוניים שנידונו למאסר עולם ושני עצירים ביטחוניים נמלטו באמצעות מנהרת בריחה. ארבעה מהם נלכדו בישראל כארבעה ימים לאחר הבריחה, והשניים הנותרים נלכדו בג'נין כעבור כשבועיים.

הנציבה פרי אמרה לאחר פרסום הדו"ח: "ועדת הבדיקה סיימה היום את עבודתה לאחר חקירה ממושכת, מקיפה ויסודית. הוועדה זכתה לשיתוף פעולה מלא מכלל הגורמים בשב"ס. אני שמחה כי הוועדה קבעה שאין מקום להמליץ על נקיטת צעדים לגביי. עברתי תקופה לא פשוטה, אך היום נעשה איתי צדק. בכוונתי ללמוד לעומק את דו"ח ועדת הבדיקה, ולהוביל לתיקון כל הליקויים הנדרשים".

השר בן גביר מסר: "אני מודה לוועדה שמונתה לבחינת בריחת האסירים מכלא גלבוע בשנת 2021, על העבודה החשובה שעשתה. קיבלתי את הדו"ח ואלמד אותו בעיון".

תגיות:כלא גלבועבריחת אסירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה