הדרכה למתחזקים

לשלוט בעבודה הזרה של דורנו – איך עושים את זה, ולמה? 7 סיבות חזקות

בדור של ימינו המסך תפס מקום מרכזי בחיינו. מרכזי מדי. איך זה הורס לנו את החיים, וכיצד ניתן להחזיר את השליטה על חיינו? קבלו 7 סיבות, שיגרמו לכם להתקין סינון עוד היום במכשירי המדיה שלכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. להחזיר לעצמך את השליטה. עם יד על הלב, כמה זמן מהיום שלכם אתם בתוך המסך? על פי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 40% מהישראלים מרגישים שהסמארטפון גוזל יותר מדי זמן מהחיים שלהם. עוד נמצא כי 73% מבעלי הסמארטפון העידו כי הם מרגישים שיש להם תלות במכשיר זה. כלי המדיה ממכרים, אין אפס. הדרך היחידה לחזור לאיזון היא לשים לעצמנו בלמים שיעזרו לנו לרסן את ההתמכרות. בטלפון – דרך התקנת אפליקציית סינון, או מעבר לסמארטפון מוגן או טלפון כשר. ובמחשב – על ידי התנתקות מרשתות חברתיות שהן ממכרות ביותר, והתקנת תוכנת סינון.  

2. יראת שמים לא הולכת ביחד עם מראות לא צנועים. בכלי המדיה השונים, בהם אין חסימה, לא ניתן שלא להיתקל אינספור פעמים במראה קלוקל, שמזהם את הנפש ופוגם בטהרת הנשמה. הראייה משפיעה על מחשבות האדם, רמת הטהרה והקדושה שלו, הדמיון ורמת המוסר. אדם שרואה מראה עבירות מתקררת בו יראת השמים, והרגישות שהייתה לו מתחספסת. ככל שאדם שומר יותר על קדושת העיניים, כך הוא מתקדש יותר וזוכה להגיע להשגות רוחניות הרבה יותר גבוהות מאשר אדם שאינו שומר על קדושת עיניו.

3. כי תמיד מתלוננים שאין מספיק שעות ביממה. כשלא יושבים שעתיים ביום מול הטלוויזיה, פלוס ארבע שעות במצטבר מול המסך הקטן, פתאום מגלים שיש לנו המון זמן פנוי. פתאום יש זמן לעשות הרבה דברים חשובים שלא זוכים לקבל את מה שמגיע להם, כמו: לשבת לזמן איכות עם הילדים - לדבר איתם, לשחק איתם, לעשות איתם הליכה מסביב לשכונה; ללכת לביקור אצל הסבא והסבתא המבוגרים; לשמוע שיעורי תורה ולהקדיש יותר זמן ללימוד תורה ועוד.

4. בשביל המשפחה שלכם. התכנים הגרועים המוצגים בכלי המדיה פוגעים בתא המשפחתי בכמה מובנים. קודם כל, החשיפה הפומבית של חיי אחרים עלולה לגרום לנו לעשות השוואות עם הזוגיות של אחרים. שם הזוגיות של אחרים מוצגת בצורה נוצצת ומלבלבת, וזה עלול ליצור צביטה קטנה של קנאה. האבסורד זה שאחרי כמה חודשים מגלים שאותו זוג בדרך אל הרבנות... בנוסף, החשיפה לדמויות שמרכז עולמם הוא טיפוח החיצוניות עלולה להעכיר את הקשר זוגי. אז בשביל מה להסתכל בשדות זרים?
כמו כן, חסימת כלי המדיה משמשת דוגמא עבור הילדים, שכן אם ההורים משתמשים בכלי מדיה ללא חסימה, מן הסתם שגם ישתמשו, וללא שום יכולת שליטה או בקרה שלכם ההורים. ובהקשר הזה כדאי לזכור שמכשירי המדיה אומנם מחברים אתכם למי שלא נמצא לידכם, אבל מנתקים אתכם ממי שכן נמצא לידכם. הם מחברים את הרחוק, ומרחיקים את הקרוב.

5. לחיות לפי ההלכה. בין אם אנחנו מתחברים לזה, מבינים את זה, או שלא, בין אם אנחנו מרגישים שאנחנו דווקא בסדר גמור, מתנהלים בצורה מבוקרת ואחראית ולא פוגעים בעצמנו מבחינה רוחנית – שורה תחתונה, גדולי ישראל הורו שלא להשתמש בכלי מדיה ללא סינון. אין סיכוי שהקב"ה רוצה שיהיו ברשותנו מכשירים שמזהמים לנו את הנשמה, אפילו כשאנחנו נכנסים רק לאיפה שצריך. הרי ברגע שאין סינון המראות הלא כשרים מגיעים לעיניים שלנו, בין אם נרצה או לא.

6. להפסיק את טירוף הקנאה. כמה אפשר להיות מוזן מחיים של אחרים? הנורמה הזו שאנשים משתפים כל פיפס בחיים שלהם הפכה לטירוף – כל ארוחה במסעדה, כל טיול, כל רכישה, רגעים אישיים ומה לא. והכול במטרה להוציא לאחרים את העיניים. אז בשביל מה זה טוב? לא עדיף להיפרד לשלום מאותה אחיזת עיניים שקרית, שרק גורמת לנו להרגיש פחות טוב עם עצמנו ועם חיינו?

7. לחיות את החיים. המסך מכניס אותנו לתוך עולם וירטואלי, ומנתק אותנו מהחיים שלנו עצמם. כמה פעמים ראיתם חברים שיושבים ביחד בבית-קפה, ובמקום קיומה של אינטראקציה חברתית, כל אחד שם בוהה במסך שלו? את האמת, זה לא עצוב בעיניכם? ההתמכרות הזו לא מאפשרת לנו להתרכז בעולם שמסביבנו, בקשרים החברתיים שלנו, בנו עצמנו ובפיתוח והעשרה עצמית. במקום זאת היא סוחפת אותנו לחברים וירטואליים, לעדכונים שלא מסתיימים לעולם, ולבזבוז זמן אחד גדול.

 

האתגר השבועי

בחרו מבין האופציות את הצעד הבא שלכם:

1. הגדירו במחשב שברשותכם חסימת תמונות באתרי אינטרנט. תוכלו להגדיר אתרים ספציפיים בהם התמונות יחסמו. לחילופין, אופציה עדיפה היא להגדיר שכל התמונות באתרים יחסמו מלבד חריגים שתציינו את כתובתם, שהם אתרים כשרים ללא תמונות בעייתיות. איך עושים את זה? חפשו בגוגל "לראות את מה שצריך חסימת תמונות באתרים", ותקבלו הדרכה מפורטת.  

2. אופציה אחרת, ומומלצת יותר, היא התקנת תוכנת סינון על המחשב שברשותכם, כך שאתרי אינטרנט בעלי תכנים לא ראויים יהיו חסומים. ישנן תוכנות סינון רבות, בעלות רמות הגנה שונות, כגון: רימון, אתרוג, נטפרי, נתיב, נטספארק ועוד.

3. יש לכם סמארטפון, ואתם מעוניינים לעשות צעד קדימה? אופציה אחת היא התקנת אפליקציית סינון על גבי מכשיר הסמארטפון הרגיל שקיים אצלכם, כמו של נטספארק, רימון ועוד. אופציה אחרת היא שימוש ב"סמארטפון מוגן" שניתן לרכוש, כמו של חברות הדרן, נתיב, מושגח, מהדרין פלוס ועוד.  

4. אם ברשותכם טלוויזיה, החליפו אותה בממיר הכשר 'צופיה' מבית הידברות, המכיל אינספור תכנים עשירים ומרתקים. לפרטים נוספים היכנסו לאתר 'צופיה', או התקשרו אלינו בטל' 073-3-333-333. (הממיר אינו מיועד למשפחות חרדיות, ומותנה בוועדת רבנים).

קראו גם:

הסמארטפונים: העבודה-זרה של הדור שלנו

"כשקשה לי ואני חושבת לחזור לווטסאפ, אני נזכרת ברוגע ששורה עלי"

אז למה בעצם אין לי טלפון חכם?

זו ההתמכרות הקשה שהפכה לנורמה חברתית

המדריך למתחזק: מה הסיפור של דתיים עם שמירת העיניים?

תגיות:מסךהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה