חדשות בארץ

מחלוקת בין האוצר לרשויות על שימוש בכספי הארנונה: ראשי הערים הודיעו על שביתה

חוק הארנונה, אותו מקדם שר האוצר, נועד להשתמש בחלק מכספי הארנונה כדי לתמרץ בנייה של דירות מגורים. ראשי הרשויות טוענים שהאוצר מנסה להשתלט על כספי הרשויות. בעוטף עזה מתנגדים לשביתה. סמוטריץ: "לא אכנע"

(צילום: אורן בן חקון / פלאש 90)(צילום: אורן בן חקון / פלאש 90)
אא

ראשי ערים ומועצות הודיעו היום (ראשון) על השבתה כללית של הרשויות, החל ממחר. הרקע: מחלוקת עם שר האוצר על אופי השימוש בכספי הארנונה. אם לא יושג הסכם עד סוף היום, השביתה תכלול את כל הפעילות ביישובים כולל הגנים. עם זאת, המועצות האזוריות והמקומיות בעוטף עזה הודיעו כי לא יצטרפו לשביתה.

המחלוקת החלה בעקבות תוכנית אותה מקדם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. על פי התוכנית, תוקם קרן ארנונה, שהשר סבור שהיא תמריץ את ראשי הרשויות לקדם בנייה למגורים, בניגוד למצב כיום שבו ניתנת עדיפות לבניית מתחמי עסקים ואזורי תעשייה, בגלל הארנונה הגבוהה שמפעיליהם משלמים לקופת העירייה.

הצעת החוק של סמוטריץ' תחייב את הרשויות להעביר לקרן ייעודית, שתוקם לשם כך, סכום שבין 10%-28% מרווחי הארנונה השנתיים שלהן; הכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות, כנגד כל היתר בנייה למגורים שתפיק הרשות.

בדיון בוועדת הכספים, שנערך היום, הביע יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, את התנגדותו: "החוק הזה לא מקובל על השלטון המקומי. אנחנו מתנגדים לו והתנגדנו לו מראשית דרכו. הוא מנוגד לכל תפיסה מוניציפליות, ויחסי שלטון מרכזי-שלטון מקומי".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "חוק קרן הארנונה הוא איום ונורא. מדובר בחוק שמאפשר לממשלת ישראל להיכנס לכיסי הרשויות המקומיות".

שר האוצר הגיב בכעס על איום השביתה, והוסיף שהוא אינו מתכוון להיכנע. לדבריו, בשבוע שעבר הושג הסכם בינו לבין ביבס. הוא פנה ליו"ר מרכז השלטון המקומי וכתב לו: "חבל, חיים, שאין לך אומץ לגלות מנהיגות ולהודות שביום חמישי בלילה הגענו איתך להסכמות. אתה יודע את האמת, שזה חוק חשוב וטוב שיאזן בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים, יהפוך בניה למגורים למאוזנת כלכלית, יתמרץ בניה למגורים וממילא יגדיל את ההיצע ויוריד את מחירי הדיור".

סמוטריץ' הוסיף כי החוק "עושה צדק בין הרשויות במרכז שנמצאות במיקום אטרקטיבי ונהנות מתשתיות וממילא מהוות את המרכז העסקי של ישראל, לבין הרשויות הרחוקות בפריפריה. אתה, חיים, גם יודע את האמת שהקמפיין שלכם כאילו האוצר 'מלאים' את כספי הארנונה הוא שקר מוחלט, שהקרן נמצאת בשלטון המקומי ‏ושנקבע בחוק שאף שקל לא יישאר באוצר. אם יהיו יתרות, הן יחזרו כל שנה לרשויות המשלמות. הקמפיין השקרי שלכם כאילו זה קשור ליו"ש או לחרדים הוא ציני ושקרי, ואתם רוקדים על פילוג ושיסוע בין חלקי האוכלוסיה".

אחר הצהריים הודיעו ראשי ראשויות בעוטף עזה שהם לא מתכוונים להצטרף מחר לשביתת הרשויות. בהודעה שפרסמו ראש עיריית שדרות, ראש מ.א אשכול, ראש מ.א חוף אשקלון, ראש מ.א שדות נגב וראש מ.א שער הנגב, ונשלחה לביבס, נכתב: "אחרי ימים של לחימה שבהם תושבי עוטף היו תחת מגבלות והנחיות התגוננות מחמירות, החזרה לשגרה עולה על כל שיקול אחר. ישנה חשיבות רבה בחזרת הילדים לבתי הספר, לשיח רגשי, לפעילויות הפגה ושחרור יחד עם צוותי החינוך והחברים, למענה של חוסן והשירות הפסיכולוגי החינוכי ועוד. בעת הזו נדרשים כל השירותים המוניציפאליים. אי לכך, גם במידה ותוכרז שביתה כללית. רשויות עוטף עזה לא ייקחו בה חלק".

תגיות:משרד האוצרארנונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה