נפלאות הבריאה

כל מערכת בטבע משפיעה וגם מושפעת. גם אנחנו כאן

כמה יש באפשרותנו ללמוד מהמערכות הנפלאות האלה שברא הקב"ה בעולמו. וכמה נפלא לראות אותן לא רק אצל הצמחים ובעלי החיים, אלא גם בינינו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עולמו של הקב"ה מלא במערכות מגוונות. בעלי חיים, צמחים, מערכות ימים ויבשות, מערכות מזג אוויר ועוד, ועוד. בכל מקום ברחבי העולם ברא ה' מערכות אקולוגיות, שמאפשרות לעולם להתקיים ולהתפתח בצורה מלאה ויפהפייה.

מערכת אקולוגית היא מערכת של אורגניזמים חיים, אשר מושפעים זה מזה, כמו גם מתנאים שאינם חיים, כמו תנאים של טמפרטורה, לחות, סוגי קרקע שונים, קרינה ועוד. כל מערכת כזו לא רק מושפעת מהתנאים הסביבתיים, אלא גם משפיעה עליהם בתורה. מערכות שונות בעולם מושפעות זו מזו. כך, למשל, הצמחים מושפעים מן הגשמים המאפשרים להם לצמוח, מן הקרקע המזינה אותם, ומן השמש, שיוצרת בעזרתם תהליך של פוטוסינתזה, שמשפיע בתורו על הרכב האוויר באזור. הצמחים עצמם משמשים כמאכל לבעלי חיים רבים, בעוד בעלי החיים הללו נעזרים בצמחים כדי לייצר מזון עבורנו, כמו דבש למשל. בתורם, משמשים בעלי החיים כמזון לבעלי חיים טורפים. כאשר בעלי החיים השונים מתים, ניזונים מהם יצורים חיים אחרים, כמו פטריות או חיידקים. אלה מפרקים את החומר האורגני של בעלי החיים, כשחלקו נותר באדמה ומזין אותה, וחלק אחר נפלט אל האטמוספרה כחמצן או כחנקן, מה ששומר על המבנה של האטמוספירה ומאפשר לשמש להשפיע שוב על הצמחים ובעלי החיים.

כמה יש באפשרותנו ללמוד מהמערכות הנפלאות האלה שברא הקב"ה בעולמו. וכמה נפלא לראות אותן לא רק אצל הצמחים ובעלי החיים, אלא גם בינינו, עם ישראל אחים, המחוברים זה לזה בקשר נפשי ורוחני שאינו מסתיים לעולם.

לולא אתם, הקוראים הנאמנים, ולולא מאות השותפים בהפצת עלוני הידברות, לא הייתם מחזיקים כעת בידכם את הגיליון הזה, ה-600 במספר. ואנחנו? אנחנו נמשיך, כפי שעשינו עד היום, לפעול לקירוב הלבבות של העם היקר שלנו, זה לזה, ויחד – לאבא שבשמים.

תגיות:נפלאות הבריאהמערכות אקולוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה