בריאות ותזונה

מסקרן: איך מפחיתים שומן בטני בעזרת חומץ תפוחים וחתיכת גבינה?

רופאה אמריקאית מציעה דרך מוזרה וחדשנית להפחתת שומן בטני, והכל, לטענתה, מגובה במחקרים. כל מה שאתם צריכים כדי ליישם את השיטה שלה זה חומץ תפוחים ו-30 גרם גבינה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני כשלושה חודשים כתבה רופאה אמריקאית בשם בקי גילספי מאמר על שיטה מעניינת להסרת שומן בטני. אמנם גילספי כתבה על השימוש בחומץ תפוחים, דבר שכבר לא נחשב חידוש, אך הוסיפה פרט יוצא דופן לשיטה: אכילת 30 גרם גבינה לפני השינה. האם זה באמת עובד? האם אכן יש מחקר שמגבה את השיטה שלה? כדי לענות על השאלות האלו עלינו להבין בעצם מהו שומן בטני.

השומן בגופנו מתחלק לשני סוגים:

שומן תת עורי – אותו אפשר לצבוט בגופנו בין שתי אצבעות. גם את השומן התת עורי עדיף להפחית אך הוא לא בהכרח מזיק לבריאותנו.

שומן בטני – שומן קרביים הנמצא עמוק בבטן, דוחף את הבטן קדימה, ומכאן השם "שומן בטני". שומן זה מצטבר בבטן, פעיל מבחינה מטבולית ומגביר שחרור של חומרים דלקתיים וחומצות שומן חופשיות, מה שמוביל לתנגודת אינסולין ובעיות בריאות אחרות. למעשה, כאשר מדענים הסירו בניתוח 18% משומן הבטן של עכברים שמנים, רגישותם לאינסולין השתפרה, וחל אצלם עיכוב משמעותי בהופעת סוכרת.

 

למי הוא מתנגד בדיוק?

כאשר תנגודת זו קיימת, אינסולין אינו יכול להעביר ביעילות את הסוכר מהדם אל התאים. דבר זה מקשה על הירידה במשקל כיוון שרמות הסוכר והאינסולין הגבוהות בדם חוסמות את איבוד השומן וגורמות לנו להרגיש עייפות ורעב. מעניין לדעת שאם לא מטפלים בתנגודת אינסולין, נוצר מעגל קסמים שבו התנגודת מעודדת יותר שומן בטני, והשומן הנוסף בבטן מחמיר את התנגודת לאינסולין.

לשיטת גליספי, ישנה דרך לשבור את מעגל הקסמים המתסכל:

  1. אכילה מוקדמת מוגבלת בזמן לפני השינה
  2.  חומץ תפוחים
  3. 30 גרם גבינה.

 

בלי ארוחת ערב?

"אכילה מוקדמת ומוגבלת" היא בעצם התחלת צריכת המזון בשעה מוקדמת ככל האפשר במשך היום ובדגש על סיום מוקדם, עדיף לקראת השעה 16:00. דבר זה אמור לשפר את הרגישות לאינסולין כיוון שהוא מפחית את עומס העבודה של החומר. לטענת הרופאה, המשוואה פשוטה: כשאין מזון - אין זינוק בייצור האינסולין. בנוסף, חומץ תפוחים הוכח כמסייע לשליטה ברמת הסוכר בדם, כמשפר רגישות לאינסולין וכמפחית שומן בטני.

 

אז מה הבעיה?

הבעיות בשיטה זו הן, כמובן, טעם לא נעים של חומץ התפוחים, והפסקת האכילה בשעה כל כך מוקדמת. לטענת הרופאה הידיעה שאפשר לאכול גבינה לפני השינה תרגיע את הרעב מבחינה פסיכולוגית (האמנם?) ובנוסף, אכילת הגבינה יחד עם החומץ לפני השינה תפיג את טעמו הרע.

 

ומה אומר המחקר?

אסטרטגיה זו של שילוב בין חומץ תפוחים לגבינה נוצרה במחקר שנעשה בשנת 2007.  המחקר הראה שצריכת 30 מ"ל או שתי כפות של חומץ תפוחים לפני השינה עזרה לשלוט ברמות הסוכר בדם בבוקר בחולי סוכרת. מסקרן לדעת שהמשתתפים קיבלו את התוצאות האלה למרות שהם צרכו 30 גרם של גבינה עם החומץ. הגבינה שימשה כדי להפוך את החומץ לטעים יותר. יחד עם זאת, גם קבוצת הביקורת שאכלה רק גבינה ושתתה רק מים הראתה ירידה (קטנה יותר) ברמת הגלוקוז.

הדבר גרם לחוקרים לתהות: האם יש חומר כלשהו בגבינה בעל השפעה חיובית על הגלוקוז בצום?

 

איך מצליחים להפסיק לאכול כל כך מוקדם?

כדי להתגבר על הרגל זה של אכילה בערב, מציעה הרופאה לבנות את זמן האכילה בהדרגה. להתחיל עם הפסקת האכילה כ-3 שעות לפני השינה, ובהדרגה להגיע למצב בו הארוחה האחרונה לפני השינה היא בשעה 16:00. 

 

ומי שממש לא אוהב חומץ תפוחים?

למי שממש לא יכול לסבול את הטעם של חומץ התפוחים אפילו בשילוב גבינה מציעה הרופאה להשתמש בתוספים אך מזהירה שהיא לא מכירה מחקרים המבטיחים יעילות.

 

ואם אני רגיש לחלבי?

לאנשים הרגישים למוצרי חלב, מציעה הרופאה לאכול  30 גרם עוף או הודו במקום הגבינה, וזאת בגלל הרכב תזונתי דומה מבחינת חלבונים.

תגיות:ירידת משקלחומץ תפוחיםגבינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה