כתבות מגזין

הדוגמנית האתיופית הראשונה: "חזרתי בתשובה, יש לי נייד כשר וצניעות מלאה"

פנינה תסמה הייתה הדוגמנית האתיופית הראשונה בארץ, היא חוותה נידוי משפחתי, עוני גדול וגירושין, עד שלבסוף חזרה בתשובה שלמה. כעת היא בטוחה: "הקב"ה היה איתי כל הזמן, וגם בזמנים של קושי הוא דאג לי"

פנינה תסמהפנינה תסמה
אא

"סיפור החיים שלי קשה ומורכב", במילים אלו פותחת פנינה תסמה את שיחתנו. היא אומרת את הדברים בכאב, אך לא מתלוננת. אמנם קשה לה להיזכר בשנים שחלפו עליה כאשר התמודדה עם מגוון רב של ניסיונות, אך היא דואגת להדגיש כי כיום, אחרי שזכתה לחזור בתשובה, ברור לה שזהו המסלול הנכון והמדויק ביותר שהיה עליה לעבור בחייה. "אני משתפת בסיפור החיים שלי באמת כדי לחזק", היא מדגישה, "חשוב לי שאנשים ששקועים בניסיונות ובהתמודדויות כמו שאני חוויתי, יבינו שהעולם לא נגמר. יש סיכוי להשתקם ואסור לאבד תקווה".

 

"עליתי עם משפחתי מאתיופיה בגיל תשע", חוזרת פנינה אל שנותיה הראשונות בארץ, "בתחילה התגוררנו במרכז קליטה בערד, לאחר מכן עברנו לנתניה ומשם לאשדוד. החיים שלנו לא היו קלים מבחינה כלכלית, ולכן כשהגיעה אליי הצעה להצטלם לקמפיין של אופנה, נעניתי בחיוב ובהתלהבות מרובה".

בגיל 18 עמדה פנינה לראשונה תחת החופה. לאחר קצת יותר משנה כבר נולדה לה תינוקת, אך לאחר זמן לא רב חוותה תהליך גירושין כואב. "מאז עברתי בחיי ניסיונות קשים מאוד", היא מספרת, "נישאתי והתגרשתי עוד שלוש פעמים לבעלים שונים, כאשר בכל אחת ממערכות הנישואין הצטרף ילד נוסף למשפחה.

"אי אפשר לתאר מה עובר על אדם שמתחתן ארבע פעמים ונאלץ בכל פעם להגיע מחדש לרבנות כדי לפרק את הבית שהקים", מציינת פנינה, "גם הסביבה לא תמכה בי, הסתכלו עליי כשונה ובעין לא יפה. לאורך כל הדרך סבלתי מעוני קשה מאוד ובשום אופן לא הצלחתי להחזיק את הראש מעל פני המים כדי לדאוג לעצמי ולילדיי. במשך שנים עבדתי במשק בית, אבל זה לא היה מספיק, וכשהבן שלי חגג בר מצווה לא היה לי כסף אפילו כדי לקנות לו תפילין".

 

לפני כ-15 שנה, בעודה מצויה בעוני גדול ומחפיר, התחילה פנינה לעשות צעדים קטנים אל עבר שמירת מצוות, מה שהפך מהר מאוד לתהליך סוחף של חזרה בתשובה.

"האמת היא שהכל התחיל בזכות ארגון הידברות", היא מגלה. "יד ההשגחה כיוונה אותי במקרה אל ערוץ הידברות, ומאז שהכרתי אותו צפיתי בו בקביעות. בתוך זמן קצר הפכתי להיות תלמידתו של הרב זמיר כהן והוא היווה עבורי מקור להשראה. בכל ערב מחדש הייתי שומעת אותו ולומדת ממנו, כך למדתי הלכות, מצוות ומה שנדרש ממני כיהודייה".

לפני כן לא ידעת את הדברים האלו?

"כיום אני עובדת בגנים של חינוך מיוחד, ומרגישה סוף-סוף שמצאתי את עצמי ושאני עושה מה שנכון לי. אני נהנית כל כך לעזור לילדים ולתת להם משלי, וגם מאושרת מכך שהם לא שופטים אותי, אלא מקבלים אותי בדיוק כמו שאני. אני נותנת להם המון אהבה ומקבלת מהם אהבה, וזה מעניק המון סיפוק בחיים".

פנינה מציינת כי לאורך כל התהליך של החזרה בתשובה היא הרגישה שבורא עולם נמצא איתה. "גם בזמנים קשים הוא לא עזב אותי", היא מציינת בהתרגשות, "אפילו כשחגגנו בר  מצווה לבן, מתוך עוני קשה מאוד, כשאנו נעזרים בתרומות של בית הספר, ולבסוף מגלים שאפילו מניין לא הגיע כדי לשמח אותנו, קיבלתי סימן משמיים שבורא עולם לא שכח אותנו. בדיוק ברגעים שבהם הבן שלי עלה לתורה, קיבלתי שיחת טלפון מהנציגה של עמיגור שהודיעה לי שאנחנו זכאים לדירה.

הרכב של פנינההרכב של פנינה

"אני מספרת על כך ועולות לי דמעות", מוסיפה פנינה, "אני מרגישה שאין השגחה פרטית גדולה מזו, וזוהי רק דוגמה אחת. הקב"ה לא שכח אותנו אף פעם".

פנינה גם מדגישה: "כיום ברוך ה' השתקמתי מאוד מבחינה כלכלית, ויש לי גם קשר טוב מאוד עם בני משפחתי, אני גם לא כועסת על הנידוי שעברתי. כחוזרת בתשובה אני מאמינה באמונה שלמה שהכל מאתו יתברך ושהכל לטובה. זהו גורלי וגורל ילדיי. יש לי כנראה תיקון קשה לתקן בעולם הזה, וזהו תסריט חיי שנכתב מלמעלה עוד לפני שנולדתי. ההבנה הזו עוזרת לי לקבל את הייסורים שבאים עליי באהבה ופשוט להודות לה' יתברך, גם על הניסיונות והייסורים שעברתי. הרי מהם צמחתי והפכתי למי שאני כיום".

ומה עזר לך בימים הקשים ונתן לך כוחות?

"שום דבר לא עזר לי, עברתי קושי גדול מאוד, גם בזירה המשפחתית וגם בהתמודדות הכלכלית. במשך תקופה ארוכה נעזרנו בעמותות צדקה ובאנשים טובים, אבל ביום בו התחלתי לחזור בתשובה, הרגשתי את הקשר המיוחד לבורא עולם, וכשהבנתי שהוא האחראי על כל מה שקורה בעולם, כבר הפסקתי לדאוג. נאחזתי באמונה שהכל לטובה, וגם אם קשה לי ואני לא מבינה, אני צריכה להתפלל חזק יותר ולהאמין שיהיה טוב. באותם ימים הייתי יוצאת לעתים קרובות לים, עושה התבודדויות, מתוודה ומתחרטת על כל המעשים שלי בעבר, ומרגישה איך שאני עוברת תהליך של ניקוי נפשי ורוחני, יחד עם עבודת המידות. בכניסה לבית שלי הדבקתי שתי מדבקות עם המילים: 'אין עוד מלבדו'. זהו המשפט שמלווה אותי  מאז שחזרתי בתשובה, ואני באמת מאמינה בכך".

הכניסה לבית של פנינההכניסה לבית של פנינה

את תהליך התשובה עברה פנינה באיטיות והתקדמה צעד אחר צעד, כמו תינוק קטן שלומד ללכת. "היה לי חשוב להבין את התהליך שאני עושה ולהיות שלמה עם כל דבר שאני לוקחת על עצמי", היא מסבירה. "בתוך חצי שנה כבר הייתי עם גרביונים, שמרתי צניעות ושבת, השתתפתי בשיעורי תורה והשתדלתי להפריש חלה מידי שבוע. הדבר האחרון שחסר לי הוא כיסוי ראש. לא הייתי מסוגלת לעבור את החסם הזה, ואז ארע מקרה מרגש מאוד".

פנינה עוצרת לרגע וקולה נשנק מהתרגשות. "זה היה בצום תשעה באב", היא משתפת, "הלכתי לבית הכנסת עם סידור ומטפחת ביד, והצטרפתי לתפילה. לאחר מכן חיכיתי עד שכל האנשים יצאו מבית הכנסת, ואז, אחרי שיצא האחרון, נכנסתי לבדי אל ההיכל וממש 'קרעתי' את עצמי בדמעות, כשאני מספרת לבורא עולם: 'באתי אליך, חזרתי בתשובה ועשיתי תיקון, נשאר לי רק לכסות את הראש'. לאחר מכן קשרתי את המטפחת, בירכתי 'שהחיינו' ויצאתי  מבית הכנסת כשאני עטופה. מאז אני עם כיסוי ראש והפנים שלי מופנות קדימה כל הזמן. בחצי שנה האחרונה אני כבר בלי טלוויזיה, יש לי מכשיר נייד כשר וצניעות מלאה ברוך ה'".

ומה עם הילדים?

"עבור שלושת הילדים הקטנים החזרה בתשובה היא חלק מהחיים שלהם. שיניתי להם את המסגרות ובתי הספר, וכבר חמש עשרה שנים שהם עמוק בתוך זה לשמחתי הרבה. בתי הבכורה הדוגמנית עדן סבן חיה בתל אביב, היא עוסקת בדוגמנות ואינה שומרת מצוות, אבל אני מאמינה שבורא עולם יחזיר גם אותה בתשובה. בינתיים יש לנו קשר טוב מאוד, מתוך אהבה והערכה הדדית. אני מעריצה אותה, כי יש לה כיבוד הורים ברמות שאי אפשר לתאר, וכשהיא מגיעה בשבתות היא משתדלת לשמור כפי שצריך ולכבד אותנו. ברוך ה' יש לי הרבה נחת.

בכל בוקר כשאני קמה, מיד אחרי 'מודה אני', אני לוחשת לקב"ה: 'תודה רבה לך על עוד יום של תשובה'. כי אני יודעת ששום דבר בחיים שלנו לא מובן מאליו. לא זה שאני קמה בבוקר, לא זה שיש לי ילדים בריאים וגם לא העובדה שזכיתי להיות קרובה לקב"ה והוא דואג לי כל כך".

בימים אלו הגיעה לפנינה הצעה להוציא סרט על חייה ועל מה שעברה. "כשהציעו לי לעשות זאת התלבטתי מאוד והתייעצתי עם הרב יוסף חיים אברג'ל, קיבלתי את ברכתו והוא גם ברך אותי שאזכה לקידוש השם גדול. כעת אני כבר בשלב בו מחפשת משקיעים לסרט, ומאמינה שהוא יוכל לחזק הרבה אנשים. זו השאיפה והמטרה שלי. הלוואי שאצליח".

תגיות:דוגמנותחזרה בתשובההעדה האתיופית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה