חדשות בעולם

הסופרת האמריקנית אחוזת התפעלות: "שיניתי את דעתי לגבי הציבור החרדי"

"פעם האמנתי שיש כמה יהודים חרדים שמזלזלים ביהודים כמוני. אבל אחרי חודש שביליתי בבית החולים כשבעלי התאושש, למדתי מהר מאוד שטעיתי": סופרת אמריקנית אחוזת התפעלות מהציבור החרדי

  • ד' אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מריל איין, סופרת יהודיה אמריקנית מוערכת, ציינה את התפעלותה מציבור החרדי, זאת לאחר שבעלה עבר השתלת כליה שהגיעה מתורמת חרדית.

בטור אישי שפורסם באתר JNS הדגישה איין כי יהודים דתיים תורמים כליות לאנשים שאינם מכירים, ללא קבלת כל תמורה: "נודע לי שיהודים חרדים תורמים את איבריהם לאחרים שנמצאים במצוקה בשיעור גבוה יותר מכל קבוצה אחרת. רק זה ראוי לשבח מכיוון שיש מחסור באיברים. יותר מ-100,000 אנשים נמצאים כעת ברשימת השתלות ו-17 אנשים מתים מדי יום בהמתנה לאחת".

איין תיארה את השינוי המחשבתי שעברה: "ביום קפוא במרץ האחרון, 24 שעות אחרי שבעלי עבר השתלת כליה, עמדתי בתור ארוך וחיכיתי להיכנס למרכז הרפואי וייל-קורנל במנהטן כדי לראות אותו. בזמן שחיכיתי, הבחנתי בשני גברים בלבוש חסידי חותכים לקדמת התור, התכווצתי. מדוע הם לא חיכו בנימוס לתורם? ברור שהם יהודים, אבל עד מהרה למדתי שלדאוג לעצמם זה הדבר האחרון שהם רצו לעשות.

"כשהגעתי לחדר של בעלי, חיכתה לי שקית אוכל גדולה. שהובאה על ידי אותם גברים, חברי 'ביקור חולים' של סאטמר, שמנהלים מטבח כשר בברוקלין. הבנתי שאותם גברים מיהרו להיכנס לבית החולים כדי שיוכלו לקיים מצווה - להביא את האוכל שנשאו לחולים יהודים ברחבי בית החולים.

"עם השקיעה הדלקתי את הנרות שהעניק לי רב בית החולים. אחר כך ישבתי לאכול ארוחת שבת לבד. אכלתי חלה, מרק, עוף, קוגל תפוחי אדמה, תוספות נוספות וקינוח - הכל באדיבות הסאטמרים, למחרת אכלתי את ארוחת הצהריים שהם סיפקו. ארוחות אלו שידרו אכפתיות ואמפתיה. ובאופן מפתיע הם הרגיעו אותי. מיד הבנתי שזאת יהדות במיטבה.

איין ממשיכה: "פעם האמנתי שיש כמה יהודים חרדים שמזלזלים ביהודים כמוני שלובשות מכנסיים, או לא כיסו את ראשן, גרים בפרברים ונוסעים לבית הכנסת בשבת. אבל אחרי חודש שביליתי בבית החולים כשבעלי התאושש, למדתי מהר מאוד שטעיתי".

איין שיתפה כי תורמת הכליה של בעלה היא אישה חרדית, אם לשישה ילדים, העובדת בטהרת המשפחה ומתנדבת ככבאית. "היא אמרה שהאכזבה היחידה שלה היא שאין לה כליה נוספת לתרום", כתבה איין בהתפעלות עזה.

"אני כבר לא חושבת האם החסידים מזלזלים באלה שאינם נוהגים כמוהם, זה פשוט לא משנה לי יותר. הם מקיימים את כל ישראל ערבים זה לזה, בעוד אני אמשיך להתלבש כרצוני ולקיים את היהדות בצורה מודרנית, יש לי נקודה רכה בלב כעת עבור החרדים שהצילו את חיי בעלי ולאחר מכן סעדו אותי בתקופה הקשה ביותר", סיימה איין את דבריה.

הרב זמיר כהן מנפץ מיתוס של 70 שנה בפחות מ-13 דקות. תקשורת פוליטיקאים ומפלגות, מול עובדות, נתונים ומספרים. לראות ולא להאמין מה ניסו למכור לנו עשרות שנים. חובה לצפות:

תגיות:יהודיםהשתלת כליה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה