חרדים

אחת ולתמיד: כל האמת על החרדים

הרב זמיר כהן עונה על כל השאלות שהטרידו אתכם, ולא היה לכם את מי לשאול. מומלץ במיוחד

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

כולנו עדים לדיבורים ולסרטונים כנגד היהודים החרדים, שודדי הקופה הציבורית, שלא מגיע להם כלום. אז בואו נתבונן בכמה עובדות, וכל אדם יסיק את המסקנות לעצמו.

האם החרדים משלמים מיסים?

כידוע, הכנסות המדינה ממיסים מתחלקות למס ישיר ולמס עקיף. מס ישיר - כמו מס הכנסה, מס שבח מקרקעין. ומס עקיף - כמו מע"מ, מס קנייה, מכס וכדומה.

הכנסות המדינה בשנה, פחות או יותר, חצי ממס ישיר וחצי ממס עקיף, רק בדרך כלל המס הישיר הוא יותר מהמס העקיף מבחינת ההכנסות.

כעת בואו נתבונן בנתון מעניין: מס עקיף, הרי כל אזרחי המדינה שווים בתשלום. דתי ולא דתי, חילוני וחרדי.

כלומר, על כל 1,000 שקלים של קניות משלם היהודי החרדי לקופת המדינה 170 ש"ח מע"מ, מלבד המיסים שהמוכר משלם, מתוך הכסף הזה לקופת המדינה, שהרי גם הכסף הזה מגיע מהקונה בסופו של דבר.

וכידוע, גם החרדים אוכלים, ושותים, ומתחתנים, ונוסעים, וקונים ביגוד והנעלה, ומשלמים על הכול מע"מ.

כך גם מוצרי צריכה שמשלמים עליהם מכס, מס קנייה. בזה כל האזרחים שווים. כלומר, קרוב למחצית מהמיסים הנכנסים למדינה, כולם שווים.

תשאלו: ומה עם המס הישיר, כמו מס ההכנסה, שהיהודים החרדים לכאורה לא משלמים, כי אינם עובדים?

ובכן, אולי רבים יופתעו, אבל לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעוד הציבור הכללי במדינה, אחוז העובדים בו עומד על 78.2%, אצל היהודים החרדים. אחוז העובדים עומד על 61.2%

כלומר, פער של כ-17% בלבד, שגם הם, כאמור, משלמים מס עקיף כמו כולם, מס שלם על הדירות שהם רוכשים, שכידוע, כמחצית מהסכום שכולנו משלמים עבור רכישת דירה נכנס לקופת המדינה, עבור הקרקע, מיסי מלט, ייבוא, קרמיקה, חומרים שונים וכן הלאה. מיסי עובדים, מיסי קבלנים, שכל זה נופל כמובן בסופו של דבר על הרוכש עצמו.

וסתם טוב לדעת, לפי הממצאים העולים, מדברי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 70% מהחרדים רכשו דירות. תעשו חשבון כמה כסף הם שילמו לקופת המדינה.

הרי כל זוג צעיר שקונה דירה מקבלן, דירה שנבנתה על אדמות מדינה, אם הוא שילם מיליון ₪ - כמחצית מהסכום הזה הוא שילם לקופת המדינה.

ומה עם המס הישיר, כמו מס הכנסה של אותם 17% שאינם עובדים?

בואו נעשה חשבון פשוט: לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, אחוז היהודים החרדים מכלל התושבים היהודים במדינה עומד על 12%, שמתוכם 17% יושבים ולומדים תורה ואינם עובדים.

אבל תשמעו נתון מדהים: כ-95% ממס ההכנסה משולם על ידי שלושת העשירונים העליונים, ורק 5% מהכנסות המדינה ממס הכנסה משולמים על ידי שבעת העשירונים התחתונים שהם רוב המדינה.

זאת אומרת שגם במס הכנסה אין שום נזק לקופת המדינה מהיהודים החרדים.

כמה כסף חוסכים החרדים למדינה?

יתרה מזאת, הכסף שחוסכות העמותות החרדיות, לסעד וסיוע, כמו שהתורה מצווה אותנו לעשות חסד איש עם רעהו, הכסף שנחסך לקופת המדינה על ידי אותן עמותות עומד על סכומים בלתי נתפסים.

הנה כמה נתונים:

בכתבה שהתפרסמה באתר NRG הכותרת מציינת: "ארגונים חרדיים חוסכים מיליארדי שקלים בשנה לקופת המדינה, ומופעלים על ידי מתנדבים שתורמים לא 3 שנים, אלא 10 שנים ויותר".

ובכתבה עצמה כמה וכמה פרטים: "יד שרה, ארגון שהוקם על ידי הרב לופוליאנסקי במטרה לעזור בציוד רפואי, תוך מתן אפשרות לחולה לשהות בבית במקום להתאשפז. חישוב של ימי האשפוז שהארגון חוסך בשנה מעלה שמדובר בסכום של 1,400,000,000 שקלים. במילים: מיליארד וארבע מאות מיליון שקלים בשנה. הארגון הוקם ומנוהל על ידי חרדים, וחלק גדול המסניפים שלו מנוהל על ידי חרדים".

אז הנה, ארגון שהוקם על ידי חרדים למען כלל הקהילה והקהל בישראל, כולל סניפים ערביים, חוסך מדי שנה למדינה את הסכום העולה על תקציב הישיבות השנתי.

עוד בכתבה: "אחריו תוכלו למצוא את 'עזרה למרפא', ארגון שהוקם על ידי הרב פירר, מסייע למעלה 100,000 איש בשנה. הן על ידי ייעוץ מהרב פירר שהינו בגאון רפואי המפנה כל חולה למקום לו הוא נזקק, וזאת ללא תשלום. ייעוץ של הרב פירר דומה לייעוץ של פרופסור בכיר, רק ללא מאות השקלים שתשלמו לרבע שעת ביקור אצלו. הארגון עוזר גם בהפעלת מרכז שיקומי לבעלי נכויות כתוצאה מאירועים רפואיים שונים כמו שברים, אירוע מוחי ועוד, בטיפול בחולים בביתם, במועדונית לילדי צרכים מיוחדים, ובמערך טיפול ביתי לילדים חולי סרטן. כל הפעילויות הללו שוות אלפי שקלים כנגד כל פונה, ואם תכפילו 'רק' 1000 ₪ כנגד כל משתמש בשירותי הארגון, שלא רק העומד בראשו אלא גם חלק גדול משאר המתנדבים שלו חרדים, תמצאו כי מדובר בסכום של 100 מיליון ₪ לשנה.

"חשבו על ארגונים כמו 'מאיר פנים', 'כרמי העיר' שהוקמו ומתופעלים על ידי חרדי ומהווים מטבח ציבורי (בית תמחוי) לכל דורש. ארגון 'חסדי נעמי' וארגון 'יד עזרא ושולמית' שמחלקים עשרות טונות של אוכל בכל שבוע לכאלה שבלעדי אותם סלי מזון היו רעבים ללחם, כפשוטו ממש.

כתבה נוספת שהתפרסמה באתר וואלה: "אם ניקח לדוגמה את כמות הנתמכים בארגון כמו 'יד אליעזר', עובר את ה-130,000 איש, ותקציבה עובר את תקציב משרד התקשורת ושל נשיא המדינה גם יחד.

"ב'אופנולנסים' של איחוד הצלה נעזרו קרוב לכרבע מיליון איש בשנה על ידי למעלה מ-2500 מתנדבים. המחזור הכספי של הארגון זהה לתקציבו של משרד האוצר. תוסיפו לזה את 'חסדי נעמי', 'התמר', 'יד עזרא ושולמית' ועוד. כל הארגונים הללו מצבעים פעילויות שוות ערך למאות מיליונים רבים בשנה, והפעילים בהם הינם חרדים, שאיש לא סופר אותם כ"תורמים למדינה", והם פשוט שם בשבילכם. לא משנה מי אתם ולאיזה חלק של החברה הישראלית אתם משתייכים.

(צילום: Zack Wajsgras / פלאש 90)(צילום: Zack Wajsgras / פלאש 90)

הכתבה מסתיימת במילים: "העובדה שהמתנדבים הרבים בארגונים שמניתי ובעוד כאלה שלא נכנסו לרשימה, אינם פועלים במדים עם דרגה כזו או אחרת על כתפיה, אינה מורידה מפעילותם בכהוא זה".

עד כאן מבחינת הפעילות ההתנדבותית.

 

כמה כסף הציבור הזה מוציא מכיסו?

וכמה כסף הציבור הזה מוציא מכיסו? לפי נתונים שהתפרסמו מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה, הממצאים מלמדים שהחברה החרדית, כך הם מציינים, מתאפיינת בתרבות המקדשת את התרומה כחלק בלתי נפרד מאורח החיים בתדירויות תכופות ובסכומים גבוהים, והם מציינים כאן שבעוד שבתרומות הכספיות של הציבור הכללי חלה לצערנו נסיגה, וירדו ל-63% מתורמי הכסף מקרב בני 20 ומעלה, בקרב האוכלוסייה החרדית המספרים עלו ומגיעים כיום ל-90% תורמי כסף מקרב בני 20 פלוס.

וזאת מלבד המטבע הזר שמכניסים ראשי הישיבות, שיוצאים למסע התרמות בחוץ לארץ, בגלל שהמדינה מוציאה על לומדי התרבות היהודית בעולם הישיבות פחות מ-4% ממה שהיא מוציאה על לומדי התרבות הרומאית והיוונית העתיקה, שם תקציב התרבות עומד על סכומי עתק. המטבע הזר שאותם ראשי ישיבות מכניסים לארץ עומד על מאות מיליוני דולרים בשנה.

כלומר, אם נסכם את אשר ראינו עד כה, מדובר בציבור שמכניס למדינה, לא פחות מהציבורים האחרים. נהיה זהירים במילים כדי לא להכעיס אנשים מסוימים, אבל אם נהיה אמיתיים, הוא תורם יותר.

 

ומה הציבור הזה מקבל בתמורה?

ומה הציבור הזה מקבל בתמורה? הנה כמה נתונים: לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנה שבה תקציב התיאטרון השנתי, עמד על 94.9 מיליון ₪, התקציב לכל מוסדות התרבות התורנית במדינה עמד על 8.3 מיליון.

שוב, 94 מיליון לתיאטרון, 8.3 לכל מוסדות התרבות התורנית.

ואם נמשיך הלאה, הקולנוע - 79.5 מיליון.

מוזיקה, תזמורות, אופרה, זמר עברי - 64.9 מיליון

אני מזכיר שוב, מוסדות תרבות תורנית - 8.3 מיליון.

פעולות לתרבות ערבית: 10.5 מיליון

פסטיבלים לתרבות ואומנות - 9.8 מיליון.

אומנות פלסטית, מאוד מעניין - 4.9 מיליון.

ושוב, בואו נזכיר: מול 8.3 מיליון לכל מוסדות התרבות התורנית.

וכאשר נשחזר לרגע כמה מיסים וכמה תשלומים מגיעים לקופת המדינה מאותו ציבור שנותנים לו את הפרוטות האלה של ה-8.3 לתרבות התורנית, שמתוך זה גם עמותות חילוניות, נהנות תחת הכותרת של "תרבות תורנית".

רק לסבר את האוזן, כדי לערוך השוואה הגיונית:

תיאטרון הבימה באותה שנה - 17.111 מיליון

הקאמרי - 12.228 וכן הלאה.

אפשר לראות כאן בטבלה את הפירוט של הדברים. האם אין כאן לעג לרש?

וכך מי שיבדוק את ההשקעה הכללית של המדינה באותם יהודים, שהם כמוני כמוך, מה זה בעצם חרדי?

חרדי הוא בדיוק אדם, כמו כל אחד מאיתנו, אלא שהוא נקרא בשם הזה על שם הפסוק בישעיהו, פרק סו, פסוק ה: "שמעו דבר ה', החרדים אל דברו". כלומר, אדם שאכפת לו מרצון השם, גם לו יש יצרים ויש לו ניסיונות, ויש לו התמודדויות ויש לו גם נפילות, אבל הוא שואף, הוא רוצה להגיע לשלמות הרוחנית בעבודת השם.

האמת, שאם הדבר היה תלוי בי הייתי מחליף את המילה "חרדים", שהיום נתפסת בהקשרים לא בריאים עם המילה "נאמנים". הציבור שנאמן לקב"ה, אבל הוא יהודי, אדם כמו כל אחד מאיתנו, גם לו יש יצרים ויש לו ניסיונות. אז הוא לבוש קצת אחרת. ומי שיבדוק מה הציבור הזה מקבל, מה הוא נותן למדינה, מה הוא מקבל בתמורה.

אני יודע שכשאני אומר את המילים "נותן למדינה" יש כאלה שמיד עולה להם כל מה שהם שמעו בתקשורת, אבל הבאנו כאן נתונים ברורים שכל אדם יכול לבדוק אותם בעצמו, מה הוא נותן ומה הוא מקבל, הרי יש כאן לעג לרש.

ולא ניכנס לעובדה שהוצאות המדינה לאסירים בבתי כלא עומדות על קרוב ל-3.5 מיליארד ש"ח, והיהודים החרדים כמעט לא נהנים מזה, ברוך השם.

גם תחנות המשטרה בריכוזים חרדיים אינן שואבות מקופת המדינה סכומי עתק כמו בריכוזים האחרים, ומה גם, שהחינוך היהודי גורם שנוער וצעירים יהודים רבים לא יצרכו סמים ואלכוהול מופרז, ולא יידקרו במועדונים, ואדרבה, יתחנכו לכיבוד הורים, לכיבוד זקנים, צעירים, אהבת הבריות. לא שווה כל זה הערכה והשקעה?

 

רוב הציבור עובד ומפרנס

והרי הם אותם אחוזים בודדים מתוך הציבור החרדי שיושב ולומד ועוסק בתורה, הרי כמו שראינו קודם, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדברת על רוב ברור של הציבור החרדי, שהוא בעצם עובד ומפרנס.

הרי גם מי שלומד בגיל צעיר, הוא יוצא בשלב מסוים לעבוד ולפרנס. מי שייכנס לערים החרדיות -מעורכי דין ורואי חשבון ועד נהגי אוטובוסים. אפשר לראות, אנחנו גרים בביתר עילית, אפשר לראות מיהם הנהגים, מיהם המוכרים בחנויות, מיהם העובדים בכל אלה – זה הציבור החרדי, שאנשים עובדים, יצאו לפרנסתם.

והרי אותם לומדים הם שמשמרים את המשכיות העם היהודי, וכפי שמודים כל חוקרי ההיסטוריה היהודית שללא לומדי התורה, שמשמשים כמגדלור יהודי לכל היהודים העובדים ובלעדיהם היה עם ישראל מתבולל ונמחק מזמן, הרי בזה כולם מודים.

האם לא מדובר באינטרס לאומי ששווה להשקיע בו?!

אפילו אדם שהוא לא בדיוק מחובר לאלוקים, לתורה ולמצוות. אבל יש כאן אינטרס יהודי, לשמר את עתיד האומה.

ובפרט שלאחר שנות הלימודים האלה הם אלה שמשמשים בתפקידי מנחילי התורה לדור הבא באופן מקצועי, משכיני שלום בית, יועצי חינוך, כותבי ספרי תורה, דיינים בדיני קידושין וגיטין, לשמר את השושלת היהודית.

למה נכון למדינה להשקיע סכומי עתק בשנה בבחור שלומד באוניברסיטה על התרבות הרומאית העתיקה?! ללמוד מה בדיוק לבשה אשתו של יוליוס קיסר. בזה שווה להשקיע, להכיר את התרבות היוונית, ומה היה בהיסטוריה הכלל עולמית, איך נוהגים האינדיאנים שם מאז ומעולם. ואילו בחור שלומד ומשמר את התרבות היהודית בתלמוד, מעביר את המורשת היהודית לדור הבא, שומר על עם ישראל מהתבוללות, בזה משקיעים רק כמה פרוטות בשנה?!

(צילום: Aharon Krohn / פלאש 90)(צילום: Aharon Krohn / פלאש 90)

ולסיום, כמעט כל אדם לא דתי, אפילו שמאלני קיצוני, קיבוצניק, מה שלא נגדיר אותו, כשהוא פוגש יהודי חרדי ונכנס איתו לשיחה, קצת חיכוך בחיי היום-יום, הוא אומר לו: 'תשמע, אם כל החרדים היו כמוך, הכול היה נראה אחרת'.

והאמת, כל החרדים באמת כמוהו. יש את השוליים הקיצוניים, כמו שאמר פעם ראש הישיבה: 'בארמון הכי מפואר יש גם בית הכיסא'. אבל הארמון הוא מפואר. כשעומדים על כל הנתונים שהזכרנו, על האהבה, האחדות שיש בינינו, למה לתת לאותם פוליטיקאים לסכסך בינינו מתוך האינטרס האישי שלהם? הם רוצים לקדם את עצמם, והם מסכסכים בינינו.

ליברמן (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)ליברמן (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

חשוב שנדע את האמת. נהיה אוהבים ומאוחדים, ולא ניתן לשום גורם בעולם לסכסך ולפלג בינינו.

הרב זמיר כהן מנפץ מיתוס של 70 שנה בפחות מ-13 דקות. תקשורת פוליטיקאים ומפלגות, מול עובדות, נתונים ומספרים. לראות ולא להאמין מה ניסו למכור לנו עשרות שנים. חובה לצפות:

 

תגיות:חרדיםהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה