חדשות בארץ

הנשיא הרצוג בטקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה: "ידענו שבסופו של דבר ננצח אותם"

הנשיא הרצוג, המבקר בפולין, השתתף בטקס רשמי לציון המרד לצד נשיאי פולין וגרמניה: "אנו מעלים היום את הגבורה על נס אך גבורה יש לקדש כך – בלימוד, בהפקת לקחים, בהעברת המורשת ולפיד האחריות מדור לדור. זו אחריות שעבורנו היא צו חיים"

(קרדיט: דוברות בית הנשיא)(קרדיט: דוברות בית הנשיא)
אא

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח היום (רביעי) את ביקורו הממלכתי בפולין בהשתתפות בטקס לציון 80 שנה למרד גטו ורשה. בטקס השתתפו גם נשיא פולין אנדז'יי דודה ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר.

בנאום שנשא בפני הקהל הרב שמילא את המקום, אמר הרצוג: "כאן במקום שבו אנחנו ניצבים עמד הגטו, צפוף, הומה ושוקק חיים. בסמוך, 'כיכר השילוחים', ה-אומשלגפלץ. שם נגזר גורלם של כשלוש מאות אלף יהודים-פולנים שנשלחו למחנה המוות טרבלינקה".

"כאשר אני עוצם את עיניי, אני יכול לראות את לוחמי המרד האמיצים. מול כוחות הצורר הנאצי המאומנים, המפלצתיים, המזוינים מכף רגל עד ראש – שפרצו דלת אחר דלת, בית אחר בית, במצוד אכזרי ובלתי נתפס אחרי יהודים שדינם אחד: מוות והשמדה – עמדו חבורת צעירים יהודים-פולנים נחושים, חדורי אמונה ותקווה, שואבים את כוחם ממידת הגבורה העוברת כחוט השני בכל תולדות ישראל".

"הם לחמו נגד כל הסיכויים. מעל גגות הבתים, מתוך תעלות הביוב, מעומקם של המרתפים, ברחובות ובחצרות, מאחורי קירות קורסים ומתוך חדרים עולים באש. והם ניצחו. רוב לוחמי מרד גטו ורשה לא שרדו. אבל הרוח, רוח האדם, ניצחה פה".

"לא יכול שלא לדמיין את בנות ובני עמי, הנאהבים והנעימים, שבחייהם ובמותם לא נפרדו. לדמיין מה הם היו אומרים, מה היו חושבים, לו באותן שעות אפלות למול קני הרובים והטנקים, היה מישהו לוחש באוזנם שכעבור שמונים שנים, נעמוד כאן, נשיאי פולין ישראל וגרמניה, נצדיע לגבורתם ונישבע יחד שבועת נצח לזכרם הקדוש, שבועה שליבה אחד: לעולם לא עוד".

הנשיא הודה לנשיאי פולין וגרמניה על השתתפותם בטקס, על הארגון ועל הידידות שנרקמה בין ישראל למדינותיהם: "עלינו לזכור – זיכרון השואה הוא לא פוסט-מודרני או רלטיבי. היה רוע מוחלט – בדמות הנאצים ועוזריהם, והיה טוב מוחלט – בדמות הקורבנות והמורדים – מכל העמים, וכל הנחלה של המורשת הזאת לדורות חייבת לשקף את האקסיומה הבלתי מעורערת הזאת, ללא כחל ושרק".

"אנו מעלים היום את הגבורה על נס, אך גבורה יש לקדש כך: בלימוד, בהפקת לקחים, בהעברת המורשת ולפיד האחריות מדור לדור. זו אחריות שעבורנו היא צו חיים. כשאנו ניצבים יחד, כאן, בלב אחד הסמלים הנעלים ביותר של השואה והגבורה, אנחנו זוכרים שכגודל האיום, כך גודל הכוח המשותף שצריך לעמוד כנגדו. באנו לקדש את זכר הנספים, לעמוד באופן נחוש ומשותף על זכות קיומה ושגשוגה של מדינת ישראל, ביתו הריבוני של העם היהודי. ללמד ולחנך לאור לקחיה של הקטסטרופה ההיסטורית שהייתה השואה, ולהיאבק בכל כוחנו נגד כל גילוי של גזענות, אנטישמיות ושנאה".

הרצוג סיים את דבריו בקריאה: "בשם הנספים והשורדים בשמם של המיליונים הרבים אשר לא יכולים לעמוד כאן, הנני העני ממעש, נשיא מדינת הלאום של העם היהודי, נצר לקהילת לומז'ה שנשמדה כולה בשואה הנוראה, עומד לפניכם ומתחייב: 'לעולם לא עוד. נצח ישראל לא ישקר. עם ישראל חי!".

תגיות:פוליןיצחק הרצוגגטו ורשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה