זוגיות ושלום בית

להיות חכם ולא צודק – במיוחד עם אשתך

צריך לעשות לא רק את הדבר הנכון, אלא גם בצורה הנכונה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פעמים רבות קורה שיש בין בני זוג, גם אלו שמסתדרים ומגדירים את הזוגיות שלהם כטובה, קונפליקטים, אי הסכמות למיניהן, ויכוחים ואפילו מדי פעם מריבות. ברמת העיקרון, כמעט כל מאורע כזה ניתן לגישור. מורכבות גדולה תופסת מקום כאשר אחד מבני הזוג בטוח שמה שהוא עשה היה הדבר הכי נכון לעשות, ושהוא הצודק – גם אחרי שהוא מבין לאלו קשיים יגיעו שניהם בעקבות הוויכוח הזה.

אחת הדוגמאות למריבות שלא באו על פתרונן בגלל ה"צדק", הינה המקרה שקרה לצבי ופנינה (שמות בדויים). צבי ופנינה, שהתקדמו בתהליך הייעוץ בצורה טובה מאוד, הגיעו לאחת הפגישות כשהם בנתק מוחלט. קרה בעבר שהם הגיעו קצת קרירים, ואפילו כועסים, אך במצב הזה לא ראיתי אותם מעולם.

"חשבתי שאני נשוי לאישה שיודעת להעריך כשבעלה עושה דברים בשבילה. במיוחד דבר כזה", כך פתח צבי את דבריו כששאלתי אותם מה שלומם. "ככה עושים משהו בשבילי?!". שאלה פנינה מבלי להסתכל לעבר בעלה. "הרגשה כזו, כמו שנתת לי להרגיש ביום שני, לא נראה לי שאוכל לשכוח מהר כל כך, אם בכלל".

לאחר שניתחנו את המאורע, התברר דבר מעניין מאוד. צבי בטוח היה שהדרך שבה הוא פעל היא דוגמא למופת, ואשתו צריכה הייתה להעריץ אותו על כך. אך כאמור, זה גרר את התגובה הקיצונית לצד השני. מה היה שם?

צבי ופנינה העלו לשיחה נושא טעון מהעבר. תוך כדי שהאווירה מתחממת והשיח הופך ממכבד, לנוקב ופוגעני, צבי החליט שהכי נכון יהיה לעזוב את הבית לפני שיגיע מצב ששניהם יתחרטו, ולכן יצא מבלי לומר מילה לאשתו. השיקול שלו היה: "אם אני נשאר ב'זירה' עוד 10 שניות, יהיה כאן פיצוץ שלא תהיה ממנו דרך חזרה". צודק? כן! חכם? ממש לא. צבי צדק בזה שהדבר הכי נכון היה באותו רגע זה להפסיק את המריבה לפני שיהיה מאוחר מדי. אבל הוא לא פעל בצורה חכמה. כי ההרגשה שפנינה נותרה בה הייתה נוראה, אולי אפילו נוראה יותר מאשר בזמן המריבה עצמה, כיוון שכעת היא נותרה לבד! אז בעוד צבי בטוח שהוא פעל נכון, ואחרי שהוא יחזור ודאי אשתו כבר תהיה רגועה – הוא כמובן הופתע לראותה במצב הרבה יותר גרוע. המחשבות שלה הלכו והתעצמו בכיוון שלילי, בגלל שהוא "נטש" אותה בזמן קשה, והראה לה בעצם עד כמה לא אכפת לו ממנה.

מה שנכון לעשות במקרים אלו הוא לומר לבן הזוג: "אשתי/בעלי, חבל שנריב ונהרוס את הקשר שלנו. אני מציע/ה שאני אלך לכמה דקות החוצה, כל אחד יהיה קצת עם עצמו, ואחר כך נמשיך את השיחה ממקום אחר. מה דעתך?".

פעמים רבות אנשים נפגעים מאוד מבן הזוג שלהם, מכל מיני סיבות. אחת מהן היא שאחד מהם נאחז ב"צדק" כאידיאל עליו הוא לא מוכן להתפשר, ואז ממילא לא יהיה שיח על כך, מה שקרוב לוודאי יגרום למשקעים רציניים בקשר. לכן בואו ונשתדל לחשוב מחוץ לקופסא, בפרט במקרים טעונים, ולהציב בחוכמה את ערך הזוגיות לפני ה"צדק".

לתיאום פגישת ייעוץ והזמנת סדנאות של הרב אליהו נקש, חייגו: 073-2221310

תגיות:זוגיותשלום בית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה