חדשות ומשמעותן

מהם סיכוייכם לזכות ב’דירה בהנחה’? כל מה שלא סיפרו לכם על ההגרלה החדשה

היכן ממוקמות הדירות שיוגרלו בהגרלה החדשה של 'דירה בהנחה'? מהו גובה ההנחה, ובמה שונה הגרלה זו מההגרלות שהיו בשנים האחרונות? כל הפרטים על התכנית, על ההנחה, ועל גובה הסיכויים

(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

כל מי שעקב אחר מחירי הדיור בשנים האחרונות יודע עד כמה שהם נתונים כל העת במגמת עלייה. אמנם הנתונים שפורסמו בסוף השבוע האחרון הצביעו על ירידה מינורית במחירי הדירות מאז שנת 2020, אך גם ירידה זו מקורה בריבית הגבוהה, ולמעשה כולם יודעים שרכישת דירה במדינת ישראל נחשבת עבור רבים מאוד לחלום רחוק.

זוהי הסיבה שההודעה שפרסם השבוע משרד הבינוי והשיכון, על ההגרלות החדשות במסגרת 'דירה בהנחה' התקבלה בהתרגשות מרובה. מדובר ב-7,037 יחידות דיור שעומדות להיות מוגרלות כחלק מתוכנית שהושקה לראשונה לפני למעלה משנה. הדירות המוצעות יימכרו בחלק מהמקרים בהנחה של כחצי מיליון שקלים, והן יוצעו ב-17 יישובים ברחבי הארץ.

אז מה באמת מוצע במסגרת ההגרלות, למי הן מיועדות, והאם הן באמת משתלמות כל כך?

 

דירה בהנחה או דירה באנחה?

נפתח בכמה מילים אודות תכנית 'דירה בהנחה': מדובר בתכנית שהושקה בשנת 2022 בקול תרועה רמה. כבר אז הוסבר לציבור שמדובר בסדרת הגרלות שצפויה להיערך במהלך השנים הקרובות, כאשר במסגרתן יוצעו דירות ביישובים שונים ברחבי הארץ.

התוכנית נהגתה לראשונה על ידי שר הבינוי והשיכון לשעבר זאב אלקין, על רקע של עלייה משמעותית במחירי הדירות. השר הבהיר בזמנו כי זהו הפתרון הישיר למצוקת הדיור, ואף בישר כי ההגרלות של הפרויקט 'דירה בהנחה' יתייחדו בכך שהן פרושות בכל רחבי הארץ, גם במרכז וגם בפריפריה, כדי לאפשר לזוגות הצעירים ולמחוסרי הדיור לרכוש קורת גג ולבנות את עתיד משפחתם.

אז למי למעשה מיועדות ההגרלות?

על פי כללי משרד השיכון - אלו שזכאים להשתתף בהגרלות הם זוגות נשואים ללא דירה, או רווקים וגרושים מעל גיל 35 שאין בבעלותם דירה. כל זוג זכאי להצטרף להגרלות בשלושה יישובים בלבד. כדי להירשם להגרלות יש צורך בהנפקת "אישור זכאות", בעלות של 240 שקלים. האישור תקף לשנה, אך הליך הנפקתו נמשך עד עשרה ימים, כך שאם לא הנפקתם עד כה אישור, כדאי לכם להזדרז.

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

 

שינוי בשיטת ההגרלה

מאז פתיחתן של ההגרלות לפני כשנתיים ניתן היה לראות את ההסתערות הגדולה, ובהגרלה הראשונה התמודדו עשרות אלפי משקי בית על כ-10,000 יחידות דיור, מה שאומר שרוב המשתתפים התמודדו בסופו של דבר עם האנחה ולא עם ההנחה. רבים מאלו שנותרו בחוץ הצטרפו להגרלות אחרות שנעשו במשך השנים, ובסך הכל עד היום היו כמעט 30 אלף משקי בית שזכו בהנחות הללו. כעת, כאמור יוצאת לדרך סדרת הגרלות נוספת. אולם, בעוד שלפני כחודשיים דובר על כ-9000 יחידות דיור שיוצעו בהגרלה זו, כעת מסתבר שנותרו מהן קצת יותר מ-7000. במשרד הדיור והשיכון הבהירו כי מדובר בדירות שיוגרלו בהגרלות הבאות.

מהו גובה ההנחה המוצע במסגרת התכנית?

בשלב זה טרם ניתן לדעת במדויק, כיוון שבעת ההשתתפות בהגרלה עדיין לא מפורסם מחירה הסופי. רק לאחר הזכייה יעברו הזוגות תהליך של רכישת דירה, כחלק ממנו יביא הבנק שמאי שיעריך את מחירה המקורי של הדירה, ובהתאם לכך הוא יקבע את המחיר.

בשלב זה מדובר בהגרלה על  7,037 דירות מוזלות, שנפתחה בתאריך 16 באפריל וצפויה להימשך שבועיים, עד ל-30 באפריל. היא תחול, בין היתר, ביישובים אלעד, בת ים, ראשון לציון, חריש, נוף הגליל, ערד וירוחם.

ויש גם שינוי קטן שיתחיל לאחר ההגרלה הנוכחית: בעוד שבמכרזים הקודמים נקבע כי גובה ההנחה יהיה בשיעור של כ-20% משווי השוק, או עד סכום של 300 אלף שקלים, בחודשים האחרונים הוחלט במשרד הבינוי והשיכון לשנות את הדברים ובהתאם לכך נקבע כי ההנחה תחושב בהתאם לשווי הדירות בזמן שבו יפורסמו מכרזי המדינה ליזמים שיבנו את הפרויקטים, ובנוסף שיעור ההנחה יעלה מ-20% ל-25% והיא תוגבל עד ל-500 אלף שקלים. בנוסף, הוחלט להגדיל את מענק הפריפריה מ-40 אלף שקלים ל-60 אלף שקלים. 

חשוב להדגיש: ההגרלה הנוכחית תחושב עדיין בהתאם למנגנון הקודם, מאחר שמדובר בדירות ממכרזים שיצאו כבר בשנת 2020, ואין אלו מכרזים חדשים.

האם בסופו של דבר הפרויקט יביא פתרון למשבר הדיור?

קשה לדעת זאת בשלב הנוכחי. כמובן שהמשפחות שיזכו בפרויקט ייהנו מדירות מוזלות, אך עדיין לא בטוח שהדירות יגיעו לאלו שזקוקים להן באמת. בהגרלה כמו בהגרלה, ייתכן שאלו שיזכו יהיו כאלו שמלכתחילה יכלו לרכוש דירה בכוחות עצמם, ואלו שבאמת זקוקים להן – יישארו כמו תמיד בחוץ.

תגיות:הגרלהחדשות ומשמעותןדירה בהנחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה