השואה

"מזה שרדנו במשך שנתיים בשואה": שיתף מתכון ללביבות מקליפות של סבתו - וריגש

במתכון הייחודי הזה חושף שף בשם רונן את מתכון הלביבות של סבתא הלה שלו, שהיא ניצולת שואה שלחמה ביערות עם הפרטיזנים ושרדה במשך שנתיים שלימות את הקור והרעב, בזכות לביבות קליפות תפוחי אדמה שמצאו בפחי האשפה

אא

פוסט מרגש שרץ ברשתות החברתיות - הצליח לרגש אותנו, ולא בכדי. 

בפוסט, שיתף שף בשם רונן (ויותר מזה איננו יודעים עליו) את מתכון הלביבות של סבתא שלו הלה, ששרדה את השואה בנס - בין היתר בזכות הלביבות הללו. 

וכך הוא כותב:

"לביבות של שואה 2023. שלום לכולם, רציתי לשתף אתכם בסיפור אישי שלי: סבתא שלי סבתא הלה הייתה אשה פולניה ניצולת שואה שברחה מפולין לאחר שהנאצים פלשו לשם במלחמת העולם השנייה. בתור ילד תמיד אהבתי את ה'ל לפניביבות' שלה. תמיד היו לה את הלביבות הכי טעימות  שיש, ולא רק אני אמרתי את זה גם כל החברים שלי חשבו כך ולא משנה מי.

"כשהתבגרתי התחלתי ללמוד בישול בצורה יותר מקצועית, וביקשתי מסבתא שלי את המתכון לביבות שלה. אקדים ואומר שיצאתי משם המום עם סיפור לכל החיים. היא אמרה לי שכשהנאצים פלשו לפולין, הייתה לה ילדה בת שנתיים ובדיוק היא נכנסה להריון עם אמא שלי. "ברחתי לרוסיה, והגעתי עד לקרגיזיה - שם אמא שלך נולדה, והשארתי אותה ביחד עם אחותה הגדולה במנזר. ילדה בת שנה וילדה בת שלוש בזהות בדויה, בכדי שאם הנאצים ימ"ש יגיעו לשם, שלא יהרגו את הבנות. 

"נתתי להם הוראה שכאשר המלחמה תיגמר, שישלחו את הבנות דרך הסוכנות היהודית לארץ ישראל. בינתיים חזרתי לפולין, והצטרפתי לפרטיזנים - שם נלחמנו בנאצים במשך שנתיים. בשנתיים האלו היינו מתחבאים בהרים וביערות, ולא היה לנו מה לאכול. בלילות היינו מגיעים בחסות החשיכה, ומרוקנים פחי אשפה מהעיירות. באותה תקופה, מה שמצאנו באשפה בדרך כלל היו קליפות תפוחי אדמה. היינו שוטפים אותן היטב, קוצצים דק דק, מוסיפים קמח, מלח ופלפל ומטגנים. זה מה שהיה לנו לאכול ומזה שרדנו במשך שנתיים".

כעבור שנתיים - הנאצים עשו להם אמבוש והרגו כמעט את כל הפרטיזנים שהיו. "מתוך 2000 אנשים נשארנו שלושה אנשים בחיים - ואני ביניהם", סיימה סבתא הלה ורונן הנכד, נותר המום. "לימים כשלמדתי להיות שף התברר לי שכל הוויטמינים נמצאים בקליפות וזה בעצם מה שהחזיק אותם. סבתא שלי קראה להם לביבות של שואה. השדרוג היחידי שלי הוא שאני מטגן בשמן בטעם בצל. אפשר גם לטגן רגיל, זה ייצא מאוד טעים".

מתכון הלביבות של סבתא הלה:

שוטפים היטב במים וסקוטש את תפוחי האדמה, ומשרים אותם בקערת מים קרים עם חצי כוס חומץ, לחמש דקות. 

מגרדים את קליפות תפוחי האדמה לקערה. את תפוחי האדמה במקרה הזה - אפשר להקצות לצורך אחר כמו בישול פירה או תפוחי אדמה בתנור. במתכון הזה נשתמש, כמו סבתא הלה, רק בקליפות. 

מוסיפים לקליפות 4 כפות קמח, חצי כפית מלח וקורט פלפל שחור. 

מערבבים היטב ומחכים חמש דקות כדי שתפוחי האדמה יגירו את הנוזלים. 

מערבבים את כל העיסה יחד עד לקבלת עיסה אחידה. 

מחבבים במחבת שמן שבו טיגנו בצל או שמן רגיל, ולוקחים בכל פעם בעזרת כף - מעט מהעיסה. 

משטחים את העיסה על השמן החם עד להשחמה, והופכים אותה לצד השני. 

כשהלביבה מוכנה, מוציאים אותה לצלחת עם נייר סופג ומגישים חם עם סוכר או עם שמנת חמוצה בצד. 

בתיאבון. 

תגיות:פוליןלביבותמרגששואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה