חדשות בארץ

הפתרון של סמוטריץ' למתווה הגיוס: הורדת גיל הפטור, ובמקביל הטבות למשרתים

שר האוצר מקדם תוכנית למתווה הגיוס, במהלכה יקוצר השירות ויועלה שכר הלוחמים, שאף יקבלו הטבות לאחר השחרור

  • כ"ה ניסן התשפ"ג
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

לקראת כנס הקיץ, חוק הגיוס שוב עלה לכותרות: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיבל את הסמכות להוביל את הנושא בקואליציה, ובמשך 3 החודשים האחרונים פועל כדי לגבש עסקת חבילה כוללת, שתאזן בין רצונות החרדים והצורך הכלכלי לשלב אותם בשוק העבודה. כך דווח הבוקר (ראשון) ב'ישראל היום'.

על פי הדיווח, המשא ומתן בממשלה בין משרדי הביטחון, האוצר, המשפטים לבין המפלגות החרדיות מתקרב לרגעים המכריעים, וסמוטריץ' מצע פתרון לסוגיה, אותה הוא מכנה בשם "חוזה חברתי חדש".

בעסקה כזו מתמקדים בשוויון בנטל הכלכלי, שגובר במידה מסוימת על השוויון בנטל הביטחוני, כשמורידים לחרדים את גיל הפטור ומעודדים אותם לצאת לשוק התעסוקה מוקדם יותר. מהלך שעשוי להגדיל את פריון העבודה שלהם ולתרום למשק. ומצד שני, מצמצמים בעסקה את הפגיעה בשוויון בנטל הביטחוני, בעזרת קיצור שירות החובה ותימרוץ המשרתים והלוחמים.

בחודשים האחרונים אמר שר האוצר כי הוא מאמין שדווקא הממשלה הזו יכולה להוביל שינוי שממשלות קודמות לא הצליחו בו. זאת בטענה כי כעת המפלגות החרדיות הינן חלק מהממשלה, וכשר אוצר מכהן אדם שמעריך את לימוד התורה ואת אורח החיים החרדי, וזוכה לאמון בציבור החרדי, ולא נתפס כעוין או כמי שמבקש לכפות או לחנך אותם מחדש.

עיקרי התוכנית הם:

1. תיקוני חקיקה מקבילים כך שמצד אחד גיל הפטור לחרדים ירד לגיל 21 כדי שיצאו מוקדם יותר לעבודה ויתרמו לשוויון בנטל הכלכלי של המדינה.

2. מנגד, הורדת אורך שירות החובה בצה"ל לשנתיים בלבד גם לגברים, כך הצבא ישאיר את המשרתים לשירות ארוך יותר לפי מודל דיפרנציאלי, כל אחד ישרת לפי תפקידו עד 32 חודשים. מי שישרתו יותר יקבלו העלאת שכר, בנוסף יעבור גם חוק יוקרת שירות שייתן הטבות למשרתים בזמן הגיוס וגם אחריו כדוגמת העדפה במכרזים, מימון מלא ללימודים גבוהים, ימי נופש שנתיים ועוד.

הרמטכ"ל הרצי הלוי הסכים לסיכום העקרוני הנ"ל, אך שר הביטחון יואב גלנט מעוניין לפתוח את הסיכומים על הורדת גיל הפטור ל־21 ודורש 23. בנוסף גלנט רוצה להגדיל את התקציב להטבות למשרתים ולוחמים.

תגיות:חוק הגיוסבצלאל סמוטריץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה