חדשות בארץ

ד"ש מלפני 1,800 שנה: נחשפו תכשיטי זהב שענדו ילדות בירושלים

תכשיטי זהב של ילדות, הכוללים עגילים, שרשרת וסיכת ראש, נמצאו בקברי ילדות, שחיו בירושלים לפני 1,800 שנה

  • י"ב ניסן התשפ"ג
עגילי הזהב (צילום: אמיל אלג'ם רשות העתיקות)עגילי הזהב (צילום: אמיל אלג'ם רשות העתיקות)
אא

פריטי זהב מרשימים אשר התגלו בעבר במערות קבורה בירושלים יוצגו היום (שני) לראשונה לציבור, במסגרת הקונגרס הארכיאולוגי ה-48, כנס מקצועי שנתי, שמאורגן על ידי רשות העתיקות, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, והאגודה הארכיאולוגית הישראלית.

מדובר בתכשיטי זהב יקרים שנמצאו בקברים של ילדות, שחיו בעיר לפני כ-1,800 שנה.

התכשיטים התגלו בשרידים של ארון קבורה מעופרת, שהתגלה בעבר בהר הצופים, ובו תכשיטים הכוללים עגילי זהב, ראש סיכה, תליון וחרוזים מזהב, חרוזי קורניאול וחרוז מזכוכית. הממצאים התגלו בשנת 1971, בחפירה שערכה יעל אדלר ז"ל מאגף העתיקות, אך עד היום ממצאים אלה טרם פורסמו.

ראש סיכה עשוי עץ ומצופה זהב. (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)ראש סיכה עשוי עץ ומצופה זהב. (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)

התכשיטים אותרו במסגרת פרוייקט "פרסום חובות חפירות עבר" של רשות העתיקות, שבמסגרתו מפורסמות חפירות ארכיאולוגיות ישנות שלא הגיעו בעבר לידי פרסום מדעי. "מיפוי המידע, ששכב שנים והעלה אבק בתיקי הארכיון, לצד איתור פיזי של ממצאי החפירות, שפך אור על אוצרות ארכיאולוגיים שנשכחו זה מכבר", אמרה ד"ר איילת דיין, מנהלת תחום מחקר והתמחויות ברשות העתיקות ומרכזת הפרויקט. "תכשיטי הזהב היפהפיים שחקרנו, הם דוגמה לאוצר שכזה".

בחפירה אחרת, שנערכה ב-1975 בהר הזיתים בירושלים, התגלו זוג עגילי זהב דומים. הארכיאולוג פרופ' צפיריס וסיליוס, שגילה את הממצא, אמר: "הילדה נקברה עם מה שמסתמן כסט זהב יוקרתי, שכלל עגילים, שרשרת עם תליון המכונה lunula וסיכת ראש. תכשיטים אלה, מוכרים מהעולם הרומי ומאפיינים קבורות של ילדות - מה שיכול להעיד על האוכלוסייה שנקברה באתרים האלה. בירושלים הרומית, ששמה היה 'איליה קפיטולינה', התגוררה אוכלוסייה מגוונת, שהגיעה לעיר לאחר חורבן בית המקדש השני והתרוקנותה מהאוכלוסייה היהודית. תושבים אלה הגיעו לעיר מאזורים שונים ברחבי האימפריה הרומית, והיו עובדי אלילים".

מנהל רשות עתיקות, אלי אסקוזידו, אמר: "קבורת התכשיטים עם הילדות נוגעת ללב. אפשר ממש לדמיין כיצד ההורים או הקרובים שלהן, נפרדים מהילדה כשהיא עונדת את התכשיטים - או שהם מונחים במכוון לצידה, תוך שהם חושבים על ההגנה שתלווה את יקירתם גם בעולם שאליו היא עוברת. זו סיטואציה מאוד אנושית. כל אחד או אחת יכולים להזדהות עם הצורך בהגנה על הצאצאים, לא משנה באיזו תרבות או תקופה".

ראש סיכה עשוי עץ ומצופה זהב. (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)ראש סיכה עשוי עץ ומצופה זהב. (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)

תגיות:תכשיטי זהבירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה