חדשות יהדות

החוק להסדרת הילולת הרשב"י אושר בקריאה שנייה ושלישית

הצעת החוק נועדה לייצר את התשתית החקיקתית לצורך יישום החלטות ועדת החקירה. יו"ר עמותת קדושי מירון, שמעון ישראל אלחדד: "מצד אחד אנחנו שמחים ומודים לכל הפועלים לטובת הפקת ההילולה, אך יחד עם זאת אנו לא שוכחים שהר מירון חייב טיפול שורש עמוק"

(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון. שבעה חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים. הצעת החוק נועדה לייצר את התשתית החקיקתית לצורך יישום ועדת החקירה, לקראת ההילולה הקרובה.

הוראת השעה קובעת, בין היתר: הגבלות על השהייה במתחם מירון בזמן ההילולה; הסדרת רכישת כרטיסי הנסיעה בתחבורה ציבורית למירון והיתרי השהייה במתחם הקבר; איסור הדלקה במתחם מירון בזמן ההילולה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי; הגבלות על קיום אירועים נוספים במתחם, אלא אם כן נתן השר היתר לעריכת אירוע נוסף בכפוף לתנאי ההיתר. עוד נקבע, כי מי שעובר על האיסורים שנקבעו בחוק זה – איסור שהייה, האיסור על ארגון וביצוע הדלקה והאיסור על ארגון או עריכת אירוע נוסף – דינו קנס בהתאם לחוק העונשין.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "במהלך הילולת ל"ג בעומר, ביום י"ח באייר התשפ"א, התרחש אסון כבד באתר שגבה את חייהם של ארבעים וחמישה גברים וילדים, והביא לפציעתם של למעלה מ-150 בני אדם נוספים. ביום י' בתמוז התשפ"א (20 ביוני 2021) החליטה ממשלת ישראל להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר האירוע ולשם מניעת הישנותם של אירועים דומים. בחודש נובמבר 2021 פרסמה ועדת החקירה דו"ח המלצות ביניים לצורך היערכות להילולה בשנת התשפ"ב".

"בשעתו לא היה ניתן להשלים את הליך חקיקת החוק, ובמקום זאת הותקנו תקנות הבטיחות במקומות ציבוריים בהוראת שעה שתוקפן פקע עם תום ההילולה הקודמת. באוקטובר 2022 פרסמה ועדת החקירה את המלצות הביניים שבהן חזרה על המלצותיה מחודש נובמבר 2021 והרחיבה בעניינים נוספים – גם המלצות אלה אומצו על ידי הממשלה".

"בהתאם להמלצות ועדת החקירה החליטה הממשלה להטיל על שר ירושלים ומסורת ישראל להיות השר הממונה על ההילולה וההיערכות לה, ובהתאם גם על ביצועו של חוק זה."

החוק מסדיר את ניהול כמות העולים להר מירון, בעקבות דרישת גורמי הבטיחות והמלצות ועדת החקירה, שיגובשו לאחר הערכה מקסימלית של כמות המשתתפים האפשרית, בהתאם לשטחים הרבים והחדשים שיוקצו להתכנסויות קהל.

בהתאם להמלצת ועדת החקירה, על גג הציון תתקיים הדלקה אחת בלבד, כמסורת מזה שנים. הדלקות נוספות יתקיימו במתחמי ענק שיוכשרו לקראת המעמד ממול מושב מירון, שם יתכנסו אלפי אנשים למעמדים בראשות גדולי ישראל ואדמו"רים.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, אמר: "גיבשנו הצעת חוק, שנועד לאפשר לנו להוציא לפועל הילולה שמחה ובטוחה, בה כמה שיותר אנשים יוכלו לבוא ולהשתתף במעמד, לצד שמירה על ביטחונם של כל הבאים. בשיתוף פעולה עם הציבור, ובמאמצים של הפרוייקטור הרב יוסי דייטש, נוכל בעזרת ה' להגיע לתוצאה הקרובה למושלמת. מיד לאחר ל"ג בעומר נתחיל לעבוד על ההילולה הבאה, בשאיפה שתהיה מושלמת לחלוטין".

יו"ר עמותת קדושי מירון, שמעון ישראל אלחדד, ששיכל באסון שניים מאחיו, הגיב: "אנחנו עומדים היום 37 יום לפני הילולת הרשב"י, יום השנה השני לאסון האזרחי הגדול ביותר מאז קום המדינה. מצד אחד אנחנו שמחים ומודים לכל הפועלים לטובת הפקת ההילולה. אך יחד עם זאת אנו לא שוכחים, ולו לרגע קט, שהר מירון חייב טיפול שורש עמוק ואמיתי, כזה שיאפשר לקיים הילולה המונית ובטוחה מדי שנה בשנה באופן המכבד את התנא האלוקי רשב"י. לצערנו עד עתה זה לא קרה, אך אנחנו שבים וקוראים לממשלת ישראל: מחיר דמים של 45 אזרחים מחייב אתכם לפעול למען הסדרה אמיתית של ההר מקצה לקצה".

תגיות:מירוןהילולת הרשב"י

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה