חדשות בארץ

נתניהו לא עוצר את החקיקה: "עד היום ידיי היו כבולות. עד כאן. אני נכנס לאירוע"

ראש הממשלה מסר הערב הצהרה, לאחר פגישתו עם שר הביטחון: "מתנגדי הרפורמה אינם בוגדים ותומכי הרפורמה אינם פשיסטים", אמר, וקרא להגיע להידברות רחבה בין הצדדים

  • א' ניסן התשפ"ג
נתניהו (צילום: Erik Marmor/Flash90)נתניהו (צילום: Erik Marmor/Flash90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת, בה, בניגוד לחששות בימין שראש הממשלה יכריז על עצירת החקיקה, הודיע נתניהו כי הוא לא מתכנן לעצור את חקיקת הרפורמה המשפטית.

נתניהו הצהיר כי הוא מתכוון להתערב בנושא הרפורמה. "אזרחי ישראל, לפני כמה חודשים, מיד בהיוודע תוצאות הבחירות אמרתי 'אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל' התכוונתי לכך אז ואני מתכוון לכך גם היום", פתח נתניהו את דבריו. "יש לנו מדינה אחת ועלינו לעשות הכול כדי להגן עליה מאיומים מבחוץ ומפני קרע בלתי ניתן לאיחוי מבפנים. איננו יכולים לאפשר לשום מחלוקת, חריפה ככל שתהיה, לסכן את העתיד המשותף של כולנו".

לדברי נתניהו, "מתנגדי הרפורמה אינם בוגדים ותומכי הרפורמה אינם פשיסטים. רוב של אזרחי ישראל אוהבים את המדינה שלנו ורוצים לשמור על הדמוקרטיה שלנו. אבל מכיוון שישנם כאלה שמנכסים לעצמם את הדמוקרטיה אני רוצה לומר כמה מילים על דמוקרטיה: תומכי הרפורמה חושבים כי אין פה דמוקרטיה אמיתית ומה שמסכן את הדמוקרטיה הוא בית משפט כל יכול. מנגד מתנגדי הרפורמה חושבים כי מה שיסכן את הדמוקרטיה הוא כנסת וממשלה שיפעלו בלי מעצורים ובלי בלמים, שיסכן את זכויות הפרט.

''אנחנו נחושים לקדם באחריות את הרפורמה הדמוקרטית שתחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות. לא תהיה פסקת התגברות בלתי מוגבלת, זה לא יקרה. אני מתכוון לעגן בחוק את זכויות הפרט של כל אזרחי ישראל'', הוסיף ראש הממשלה.

''עד היום ידיי היו כבולות. עד כאן. אני נכנס לאירוע, למען העם והמדינה אני אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון והרגעת הרוחות בעם. אנשים אחים אנחנו.

נתניהו התייחס לשיחתו על שר הביטחון יואב גלנט, שהתקיימה זמן קצר לפני ההצהרה שמסר: "שמעתי את החששות שלו מההשלכות של המצב על הביטחון הלאומי שלנו", אמר. "אני לוקח הכול בחשבון, ובאותה נשימה אני חייב לומר שאין שום מקום לסרבנות. הסרבנות מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו והביטחון האישי של כל אחד וגם אין הצדקה לסרבנות. אעשה הכול כדי להביא להרגעת הרוחות ולאיחוי הקרע בעם כי אנשים אחים אנחנו ובעזרת השם יחד נעשה, ויחד נצליח".

עוד הוסיף נתניהו: "אבל מכיוון שישנם כאלה שמנכסים לעצמם את הדמוקרטיה אני רוצה לומר כמה מילים על דמוקרטיה: תומכי הרפורמה חושבים כי אין פה דמוקרטיה אמיתית ומה שמסכן את הדמוקרטיה הוא בית משפט כל יכול. מנגד מתנגדי הרפורמה חושבים כי מה שיסכן את הדמוקרטיה הוא כנסת וממשלה שיפעלו בלי מעצורים ובלי בלמים, שיסכן את זכויות הפרט".

"משטר דמוקרטי תקין חייב לטפל בשני הנושאים הללו - לטפל בשלטון הרוב ולשמור על זכויות הפרט. כדי להבטיח זאת ולמנוע את הקרע בעם, הרפורמה המשפטית חייבת לתת מענה לשני הצרכים הבסיסיים האלה. כדי למנוע קרע בעם - כל צד חייב להתייחס ברצינות לטענות ולחששות של הצד השני", לשון ראש הממשלה.

"תומכי הרפורמה מתקוממים שהאיזון בין הרשויות הופר במשך עשרות השנים האחרונות. בית המשפט התערב ללא הצדקה בשיקולים ביטחוניים במאבק בטרור, הערים קשיים על מדיניות הממשלה. לדוגמא מנע הוצאת מסתננים מישראל ואתם יודעים מה זה עשה לתושבי דרום תל אביב. התערב במתווה הגז ובמשך שנים עיכב את הוצאת הגז מהמים. דבר שעלה מיליארדי שקלים - בלי סמכות. מנע חוקים ועיכב מינויים שבכלל לא היה צריך לדון בהם.

נתניהו הוסיף: "יש עוד טענה אחת, אולי הכואבת ביותר. רבים בעם קובלים על כך שבית המשפט העליון מתנהל כמועדון סגור למינוי שופטים בשיטת חבר מביא חבר. לשופטים יש וטו בשיטה הקיימת על מינוי שופטים ובפועל ממנים את עצמם מה שלא קורה בשום דמוקרטיה אחרת בעולם. לא מעט אנשים שאינם מגדירים עצמם כתומכי הרפורמה חושבים שיש לתקן תיקונים שונים בעניין הזה ולערוך רפורמה אמיתית. אבל יש ביניהם שחוששים שהרפורמה המוצעת תלך רחוק מדי ותאפשר לממשלה ולכנסת להשתלט על בית המשפט ולהתגבר על כל פסקה ולחוקק כל חוק. חוששים ממדינת הלכה, לא ליברלית, חקיקה נגד נשים ולהט"בים.

"לאור החששות הללו אני אומר הערב - אני מאמין שאפשר להעביר רפורמה שתיתן מענה לשני הצדדים שתשיב האיזון הראוי בין הרשויות ומעבר לזה שתשריין את זכויות הפרט של כל אזרח ואזרחית במדינה. לא באנו לדרוס ולרמוס. באנו לאזן ולתקן. אנו נחושים לתקן באחריות את הרפורמה הדמוקרטית שתחזיר האיזון בין הרשויות.

עוד אמר נתניהו: "הדרך הטובה ביותר להשיג את הרפורמה המאזנת ולמנוע את הקרע בעם היא בהידברות והשגת הסכמה רחבה ככל האפשר. לצערי, עד עכשיו נציגי האופוזיציה סירבו להיכנס לדיון הזה. בוזבזו כמעט שלושה חודשים בגלל הסירוב הזה. אני מקווה שזה ישתנה בימים הקרובים".

לדברי ראש הממשלה, "החוק שיובא בשבוע הבא לאישור הכנסת אינו משתלט על בית המשפט, אלא מאזן ומגוון אותו. הוא פותח את שערי בית המשפט למגזרים עצומים שעד היום מודרו ממנו במשך עשרות. איננו רוצים בית משפט נשלט אלא בית משפט מאוזן, שיהיה של העם ויזכה גם לאמון העם. זה לא קץ הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה".

בנוגע לפסקת ההתגברת, אמר נתניהו: "להפך. אנחנו מתכוונים לעגן בחוק את זכויות הפרט. נבטיח את זכויות היסוד של כל אזרחי ישראל - יהודים ולא יהודים, חילונים ודתיים, להט"בים. כל חקיקה תהיה מחויבת לעקרונות האלה. נביא חקיקה מפורשת בעניין הזה. אני אישית אדאג לכך שיקרה".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב להצהרה ואמר: ''במקום לעצור את החקיקה ולהרגיע את הרוחות נתניהו שוב התקרבן והתלונן, והמשיך להפיץ שקרים מחפירים נגד מערכת המשפט שבינם לבין המציאות אין דבר. הקול קול נתניהו, אבל הידיים ידי יריב לוין.

''נתניהו סירב לעצור את החקיקה והודעתו שהם מביאים את השינוי בוועדה למינוי שופטים בשבוע הבא מוכיחה שאין לו שום כוונה לקיים הידברות אמיתית. זוהי אחיזת עיניים גמורה. אני קורא לאנשים האחראים בליכוד, תעצרו את יריב לוין. אל תעבירו את השינוי בוועדה למינוי שופטים ובואו להידברות בבית הנשיא. תעצרו את הנסיון להפוך אותנו למדינה לא דמוקרטית. תקשיבו למאות אלפי הפטריוטים הנאמנים שיצאו לרחובות. תקשיבו לשר הבטחון, לאנשי הכלכלה והבטחון'', אמר לפיד.

לפיד קרא לציבור להמשיך במחאה ובהפגנות: ''רגע לפני חג החרות, למען ההיסטוריה המפוארת של העם שלנו, תעצרו את הטירוף ובואו לדבר למען עתיד הילדים שלנו. אנחנו נמשיך להאבק בכנסת, ברחובות, בבית המשפט למען ישראל יהודית, דמוקרטית וחזקה''.

תגיות:בנימין נתניהוהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה