הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: זו המצווה שהכי מפחידה את המתחזקים

מהו הצעד שהכי הרבה מרתיע מתחזקים, ועד מתי נדחה את הקץ?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אתם כבר שומרים שבת ומתקדמים לאט לאט עם קיום המצוות, אבל יש דבר אחד שאיתו אתם דוחקים את הקץ – הכיפה. זה מקטלג, זה מחייב, ובקיצור – זה חותמת גושפנקא בלתי מעורערת שזהו, אתם סופית דתיים.

ובכלל, איך עושים את זה בפעם הראשונה? פשוט נוחתים בעבודה/בלימודים באמצע יום שגרתי ורגיל עם כיפה על הראש? רק מלדמיין את המבטים, הבטן כבר מתחילה להתהפך...

אז האם זה באמת מחייב, ומה מרוויחים מזה? ישנה מחלוקת בין הפוסקים האם זהו חיוב ללבוש כיפה או מידת חסידות בלבד, ודעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל היא שמדובר במידת חסידות, אבל מכל מקום כתב שבזמננו יש בכך מעבר למידת חסידות ויש להחמיר בזה, משום שהכיפה הפכה לסימן היכר המעיד על מורא שמים ושייכות לשומרי התורה והמצוות.

בנוסף, נפסק להלכה ב'שולחן ערוך', ספר ההלכה היסודי, כי אין ללכת ארבע אמות (כ-2 מטר) בגילוי ראש (אורח חיים, סימן ב', סעיף ו'), והרב ישראל מאיר מראדין הוסיף על כך בספר ההלכה 'משנה ברורה' כי אין לברך או ללמוד תורה בלא כיסוי ראש. וכן נפסק להלכה ב'שולחן ערוך' שכאשר מזכירים את שם ה' (לדוגמא בעת ברכה) יש חיוב לשים כיסוי על הראש (אורח חיים, סימן צא, סעיף ג').

המקורות היהודים מציינים את סגוליות הכיפה לעורר יראת שמים על האדם. בתלמוד נאמר "כסה ראשך כדי שתהיה עליך יראת שמים" (מסכת שבת, דף קנו). הכיפה היא תזכורת לכך שיש סמכות עליונה, ומרחיקה את האדם ממעשים שהיה עושה אילולא הימצאותה עליו. היא מזכירה לאדם את תכלית חייו ומקומו בבריאה, ומבטאת את כפיפותו לכוח העליון.

בנוסף, ללבוש כיפה זו הכרזה מול הסביבה על נאמנות לבורא עולם, ויש בהכרזה זו מצווה אדירה של קידוש שם שמים. זהו מעשה רוחני של הגדלת כבוד ה' והפצת אור התורה.

אבל מעבר לסגוליות ולמצווה שיש בזה, ואפילו מעבר לנושא ההלכתי והשאלה על החיוב בדבר – בואו נהיה רגע כנים עם עצמנו. כמה זמן נמשיך לחיות בתוך הדואליות הזאת? כמה זמן נמשיך להיות שומרי תורה ומצוות בסתר, וכלפי חוץ נשדר משהו שהוא לא באמת אנחנו? הקושי להצטייר כלפי חוץ באופן שונה ממה שאנחנו רגילים הוא מובן, ואין מתחזק שלא עבר את השלב הזה. עם זאת, בסופו של דבר הגיע הזמן להיות כנים עם עצמנו ועם העולם. האם החשש מ"מה יגידו?" אמור לבוא על חשבון הסתרת מי שאתם באמת? האם יש מישהו שם בחוץ ששווה שתחביאו בשבילו את מי שאתם? כנראה שלא.

וחוץ מזה, דווקא בימינו כשהעולם מחצין וצועק רעיונות הסותרים את ערכי המשפחה, את ערכי היהדות והכפירה משתוללת, עלינו להכריז את אמת אמונתנו. גם למעננו, ובעיקר למען כבוד בוראנו.

 

האתגר השבועי

הישארו כל השבת עם הכיפה עליכם, וביום ראשון אל תורידו אותה. ואם ישאלו אתכם 'מה הסיפור של הכיפה?', ענו בחיוך ובביטחון 'מתחזקים'. רבים שחששו תקופה ארוכה לשים כיפה ולבסוף העזו, מספרים שלתדהמתם הם לא קיבלו שום תגובה מהסביבה. אנשים מטבעם מרוכזים בעצמם ולא ממש מעמידים את ההתחזקות של הקולגה בעבודה/לימודים בראש מעייניהם. באופן מפתיע, אתם לא מרכז העולם שלהם. ואולי כאן זה דווקא יתרון מעודד לצעד הזה.

דתי ברייטינג: איך קיבלו את דודו כהן כשהגיע עם כיפה לעיתון התל-אביבי?

קראו גם:

הגיע הזמן להוריד את הכיפה השקופה

לחבוש כיפה? לעבור לחצאיות? רוצה, אבל בושות מהחבר'ה

תגיות:כיפותהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה