חינוך ילדים

איך משפיעה האווירה בבית על חינוך הילדים?

איך יוצרים אווירה טובה בבית, ומה חשוב לילד יותר מהפרנסה של הוריו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תנאי חשוב לנפש הבריאה של ילדי המשפחה, הוא הרוגע הסביבתי באקלים הביתי.

אווירה נינוחה בבית נדרשת לנפש הילד כאוויר לנשימה, עוד מהגיל הרך ביותר. שכן ילד שגדל באווירה מתוחה בין ההורים באופן קבוע, חש חוסר יציבות בקרקע שמתחתיו, ואפילו מאוים מהעולם שסביבו. במצב כזה עלול הילד להגיע במהירות למצב שבו כל סוגי המחמאות והרעפת אהבה ותשומת לב, לא יצליחו לרפא כראוי את פצעי נפשו ואת צלקותיו. לפיכך, על ההורים לתת את הדעת שלכל הפחות למען הילד או הילדים, יש להימנע מוויכוחים ומחלוקות בין ההורים, ובפרט מריבים וכעסים ומלחמות לעיני הילדים.

בכל מקרה בו הורה חלוק על דעת ההורה השני, ואינו מצליח למשול ברוחו ולפתור את המחלוקת בדרכי שלום, אל לו להראות זאת לעיני ילדיו. הביקורות, ההערות והוויכוחים ייעשו במקום אחר, בעוד שלעיני הילדים ישוחחו ההורים ביניהם מתוך כבוד הדדי.

ילד שגדל באווירת מחלוקות בין ההורים, בפרט בנושאים שקשורים לחינוכו, לומד לנצל היטב את המחלוקת שביניהם ליישום רצונותיו, באמצעות מעבר ביניהם ושימוש בדעותיהם המנוגדות לטובת עצמו, בעוד שהם, בסופו של דבר, ימצאו עצמם עומדים מולו מתוסכלים וחסרי אונים.

ואם לא די בנזקים האמורים, הרי כשהוא יגדל ויקים משפחה, עלול הוא לחקות את התנהגות הוריו כלפי הרעיה או הבעל, משום שזו הדוגמה האישית שראה בהתנהלות זוגית. ומה יעשה הבן ולא יחטא?

לפיכך, חובה קדושה מוטלת על ההורים להחכים וללמוד כיצד לחיות בשלום ובאהבה.

בזמננו, קיים בבתים רבים גורם נוסף לתחושת הריחוק של ילדים מהוריהם, והוא השהייה בבית שעות רבות בכל יום, ואפילו שבתות שלמות בבית מארחים, כשההורים נעדרים מהסביבה.

לעיתים הסיבה לכך היא עול הפרנסה שגם האב וגם האם נושאים בו, מה שמאלץ הורים רבים להיעדר שעות רבות מהבית, ולעיתים הסיבה היא דווקא יציאת ההורים לנופשים ובילויים או טיולים משותפים, בעודם משאירים את ילדיהם בביתם, או בבית הוריהם, קרוביהם ואפילו מכריהם.

ישנם הורים שבאמת נאלצים לעבוד שעות רבות בגלל דוחק הפרנסה, אולם ישנם אנשי קריירה שפרנסתם מצויה ברווח, אך הם מתוך בחירה מקדישים שעות רבות לעבודה על חשבון הילדים. הורים אלה מנסים מצידם מפעם לפעם לפצות את הילד באמצעות קניית משחקי יוקרה, ובכך הם משקיטים את המצפון המציק להם: "הרי אני קונה לו הכול, יש לו מעבר לנדרש לכל ילד, והרבה יותר מכל חבריו. מה חסר לו?".

אכן יש לו הכול, חוץ מאבא ואמא...

ואם אין ברירה, ועל ההורים לעבוד למען בני המשפחה עד שעה מאוחרת, על מנת להביא פרנסה בסיסית לבית, יזכרו תמיד שעליהם למצוא את זמן האיכות שניתן להעניק לכל ילד.

וכשאין הכרח גמור לעבוד שעות רבות כל כך לפרנסה בסיסית, אלא לאיכות חיים כלכלית, יתנו דעתם וישקלו היטב את סדר העדיפויות. ברוב המקרים יתברר שעדיף לרדת ברמה הכלכלית, ולתת לילד את החום והאהבה ותשומת הלב הנדרשים לבריאותו הנפשית. וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי י"ז, א'): "טוֹב פַּת חֲרֵבָה - וְשַׁלְוָה בָה".

תגיות:חינוך ילדיםאווירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה