חדשות בארץ

מתווה הפשרה: ועדת החוקה התכנסה הבוקר להמשך הדיונים

יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, אמר במהלך הישיבה: "יש לנו בשורה היום. זאת הושטת יד נוספת"

  • כ"ז אדר התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

ועדת חוקה, חוק ומשפט התכנסה הבוקר (שני) להמשך הדיונים על הרפורמה המשפטית.

יו"ר הועדה ח"כ שמחה רוטמן פתח את ישיבת הוועדה בספרו על מתווה הפשרה של הקואליציה. "יש לנו היום בשורה", אמר. "ההצעה הזו ומה שהוצג על-ידי ראשי הקואליציה זו הושטת יד נוספת. יש את כל הזמן לטובת הידברות, אנחנו יכולים לחזור אחרי חג הפסח והעצמאות מאוחדים. ההצעה נותנת מענה לעקרונות שמוסכמים כבר על כולם. אפילו במתווים הגרועים ביותר שהוצגו, העיקרון של הווטו לשופטים הורד. ההצעה הזו מקבעת את העיקרון שהעם בוחר את השופטים ויחד עם זה נותנת מענה לחששות שעל הפרק. העיקרון הדמוקרטי לבחירת שופטים זה משהו שמקובל בעולם, הטענה היא שזה מה שיהפוך את ישראל לדיקטטורה ומה שעליו צריך לשרוף את המדינה. אז אני קורא לכם, תסתכלו על מה שיש פה - על הפער בין מה שיש במתווה הזה לבין מה שאולי הייתם מוכנים לדבר עליו. הפער הזה קטן ועליו אתם שורפים מדינה".

על פי המתווה המרוכך עליו הכריז אתמול רוטמן, שני המינויים הראשונים של הוועדה למינוי שופטים יתבצעו ברוב של 6 בלבד. הם יהיו מינויים של הקואליציה משום שיש לה רוב של 6 חברי ועדה. למינוי השופט השלישי יידרש חבר אופוזיציה, למינוי השופט הרביעי ואילך יידרש חבר אופוזיציה ושופט. במינוים בבתי המשפט השלום והמחוזי יידרש רוב קבוע של 7 מ-11.

כחלק מהמתווה, הקואליציה תוכל למנות את שני השופטים הבאים בעליון, כולל הנשיא שיחליף את הנשיאה הנוכחית אסתר חיות. תידרש תמיכה של שופט או נציג האופוזיציה כדי למנות שופט שלישי. השימוע לשופטים יתקיים בוועדה לבחירת שופטים.

ראשי הקואליציה הוציאו במהלך הלילה הודעה כי חקיקת התיקון ביחס להרכב הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד חג הפסח.

בליכוד נשמעה ביקורת קשה סביב ריכוך הרפורמה. השר המיועד דודי אמסלם כתב בטוויטר: "זה לא הזמן להתקפל או לוותר, לא בשביל זה ניצחנו בבחירות. לא נתמוך בפארסה הזו".

גם חברת הכנסת טלי גוטליב זעמה על ההצעה של רוטמן וכתבה בקבוצה הווטסאפ של סיעת הליכוד: "אני לא בובה ולא פיון בוועדת החוקה. רוטמן ניהל את הוועדה ובסופו של דבר נכנע באופן מביש. אני לא מגיעה יותר לוועדה, על מה נאבקנו? אני מתביישת". בריאיון ל-ynet אמרה: "אני קמה לבוקר של כניעה, ואני לא אדם נכנע ולא אדם מתכופף. ויתרנו על הרפורמה, זאת משמעות ההצעה הזאת. רוטמן משפטן מצוין, אבל הוא נכנע".

ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד הביע אף הוא מורת רוח. לדבריו, "המתווה שהוצג על-ידי שמחה רוטמן בנושא הוועדה למינוי שופטים אינו נכון בעיניי. לא יצאנו למהלך הזה כדי למנות שני שופטים בעליון".

ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) התרעם אף הוא על מתווה הפשרה, ואמר בועדה: "מאיפה הגיעה הצעת הפשרה? עם מי חשבת שיש לעשות פשרה? למה לרכך את הנושא שהוא הלב של כל הרפורמה הזאת? הריכוך הזה לא מקובל על כל חברי הקואליציה הזאת אז למה לרכך? אתה רואה שלמרות הפשרה, האופוזיציה עדין בוכה ורוצה לפוצץ את המדינה".

ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) זעם: "הימין 'מלא מלא' שובר שיאים באכילת הדגים המסריחים, מומחה בקבלת מלקות, אבל שוכח שלבסוף יגורש מהעיר. פשרה כזו שמגיעה מתוך חולשה נקראת בלשון העם כניעה. הציפייה של הימין המתורבת שלא שורף את המדינה היא לשינוי מהותי במערכת המשפט ולא לדגל לבן באיצטלה של פשרה. לא נאפשר לזה לקרות".

תגיות:ועדת החוקהשמחה רוטמןהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה