כתבות מגזין

עורכת המשנה של עלון הידברות: "מי יודע? ייתכן שחיי ניצלו בזכות השליחות שלי"

דבי רייכמן הלכה לישון, ולא התעוררה. מסתבר שהשילוב בין סוכרת לקורונה יכול להרוג. שבוע אחר כך היא חזרה בשמחה לעבודתה בעלון השבת. ככה זה כשזיכוי הרבים נותן לנו כוח

  • כ' אדר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בליל הסדר המוזר ההוא, של שיא הקורונה המבעיתה, דבי רייכמן, עורכת המשנה של עלון השבת של הידברות, הלכה לישון מבלי להעלות על דעתה שבעוד כמה שעות היא כמעט תמסור את נשמתה לבורא. כשהיא פקחה את עיניה בשעת צהרים של חג הפסח, היא ראתה את אנשי מד"א מעל פניה, רגעים אחרי שהצילו את חייה. כעת היא מספרת לנו על המקרה, ולוקחת אותנו אל מאחורי הקלעים של עבודה מסביב לשעון, על הירתמות הילדים למשימות עבודתה ועל ההתרגשות מתפקידה בעלון השבת הנפוץ בעולם. סיפור של שליחות.

ילדיה של דבי רייכמן, עורכת המשנה והעורכת הלשונית של עלון "עונג שבת", כבר יודעים שיש ימים מסוימים שבהם כל צליל התראה שמגיע מהמחשב, מקפיץ. העלון צריך לרדת לדפוס, ואמא צריכה להיות זמינה להודעות, אישורים ובקשות עריכה. ביתה של משפחת רייכמן חי ונושם את העבודה על העלון, בכל שעות היממה, במלוא מובן המילה, והדבר מוסיף אווירה מרגשת של שליחות מיוחדת לחיי היומיום של בני המשפחה.

באותו ליל הסדר הזכור-היטב, ההוא הלכו בני המשפחה לישון, התעוררו בבוקר, ולא הבינו מדוע דבי ממשיכה לישון עד הצהרים, וממלמלת דברים לא ברורים. מחלת הסוכרת של דבי, אם המשפחה, הביאה אותה לנפילת סוכר מסוכנת בעיצומו של הלילה, כשכולם ישנים את שנתם, ומבלי שאף אחד הרגיש בכך. "בני, שהיה אז בן 11, הבין שאני בסכנת חיים, התקשר ביום החג למד"א, אנשי ההצלה טיפלו בי, הצילו את חיי, והיה נראה שאנחנו יכולים להמשיך לחגוג את החג ביחד.

"זמן קצר לאחר מכן התחלתי להרגיש רע מאוד. החום עלה, ובמוצאי החג הבנתי שגם אלינו הגיעה הקורונה. אמנם הייתי בחופשת מחלה, אך באותם ימים העלון היה אמור לרדת לדפוס, והיה לי ברור שאני רוצה לחזור לעבודה. כי מי יכין את העלון אם לא אני?", היא מסיימת בנימה מחויכת.

מה בדיוק את עושה בעבודתך?

"בהתחלה הגעתי לעבוד באתר הידברות כעורכת לשונית. התפקיד שלי באתר היה ועודנו לערוך כתבות, בעיקר מבחינה לשונית ודקדוקית – לתקן שגיאות לשוניות מכל הסוגים, לשפר ניסוח של משפטים וכן הלאה. אחרי תקופה קצרה התחלתי לעבוד גם כעורכת הלשונית של העלון, ומכאן התפקיד הלך והתפתח, עד שכיום אני משמשת כעורכת המשנה. המשמעות היא שאני אחראית על כל מה שקשור לעריכה בפועל של החומרים שמגיעים לעלון: אני אוספת את החומרים מן הכותבים השונים, עורכת אותם לשונית ומתאימה אותם לעלון, על פי הצורך. לאחר מכן אני מסדרת קובץ אחד עם כל הטקסטים של העלון, מוכנים לביקורת של העורך הראשי ושל הוועדה הרוחנית. גם אחרי הביקורות, התפקיד שלי ממשיך: בשלב עיצוב העלון מתברר לפעמים שהטקסט קצת ארוך מדי או קצר מדי, ואני זו שמבצעת את השינויים והעריכות לטקסט, כדי שהתוכן המוקפד והמרתק של הטורים יוכל להשתלב בעיצוב היפהפה של העלון.

"מעבר לעריכה, יש לי גם כמה טורים ופינות קבועות בעלון – מדורי 'הידעת' ו'נפלאות הבריאה', שאותם אני כותבת, והחלקים השונים במדור הילדים, שאותם אני כותבת, עורכת ואוספת ממקורות שונים".

 

סדר העבודה: כמעט כל היום

"אני עובדת מהבית. זה לא תמיד קל. אני מנסה תמיד לאזן בין צרכי הבית לבין צרכי העבודה. למעשה, בחרתי לעבוד כך, והמשמעות היא שאני עובדת כמעט כל היום: כל שעה כשרה להתיישב לרגע מול המחשב כדי לשלוח תזכורת לכותבים, או לענות 'תודה רבה' למי ששלח.

"העבודה מהבית מאפשרת לי להיות זמינה לילדים – אני לא צריכה להפסיד ימי עבודה, ויכולה לעבוד גם כשהילדים בבית. סדר היום משתנה מאוד מיום ליום, אבל בשבילי זה דבר טוב. זה מוסיף גוון מעניין לחיים".

איך הילדים מגיבים לעובדה שאמא שלהם היא עורכת המשנה של העלון הנפוץ בעולם?

"הילדים שלי גאים מאוד בזה שאמא שלהם עורכת את עלון הידברות. הם מביאים את העלונים למוסדות הלימוד, ומספרים שם שאמא שלהם אחראית על מה שהם מחזיקים בידיים. הילדים מעורבים בעשייה, מכירים את הנפשות הפועלות, עוזרים לי לבחור את הבדיחות, פותרים את שאלון הטריוויה, ולא מבינים למה אני לא יכולה להכניס אותם להגרלה".

אילו דברים גורמים לך נחת בעבודה?

"במהלך השנים שבהן אני עובדת בהידברות, היו לי הרבה רגעים מיוחדים כאלה, שהזכירו לי מה המטרה האמיתית של העבודה שלי. באופן כללי, הרבה אנשים מזהים את השם שלי, וזה מפתיע אותי – לא תיארתי לעצמי שכל כך הרבה אנשים קוראים את העלון בעיון כזה, עד שהם זוכרים את השמות שכתובים באזור הקרדיטים, אבל בהחלט מרגש לראות את ההתלהבות בעיניים של הקוראים – מילדים צעירים ועד אנשים מבוגרים, כשהם רואים מקרוב את מי ששמה מופיע בעלון, ועובדת על מנת להגיש להם תכנים יהודיים מיוחדים ומחזקים".

 

כשמעצמת היהדות הגדולה בעולם עושה כבוד לאנשים שאוהבים את הקב"ה

יש רגע מיוחד בעבודה שנחקק בזיכרונך?

"חוויה מיוחדת זכורה לי מכנס המפיצים. זה מעמד הוקרה יוצא דופן: מעצמת היהדות הגדולה בעולם עושה כבוד לאנשים שאוהבים את הקב"ה ואת עם ישראל. היופי כאן הוא שהמפיצים בעצמם עושים את המלאכה באהבה גדולה, וזו בעצם הנשמה של עלון השבת – מפיצי העלון. כשהגעתי לכנס המפיצים של העלון, פתאום ראיתי מולי כמות אדירה של אנשים, שכל אחד מהם אחראי לפחות על 50 עלונים שמופצים בכל הארץ – ורובם על הרבה יותר מכך. גם לפני כן הכרתי את המספרים, מתוקף תפקידי, אבל לראות אותם מול העיניים, זה היה מרגש ומחזק מאוד. ההבנה של התפקיד שלי, ושל מה שמתאפשר בזכותו, התממשה לי מול העיניים, וזו חוויה מרגשת מאין כמותה.

"רגע מיוחד נוסף היה כשפתחתי מייל, ובו מכתב קצר מאחד הקוראים. הוא סיפר שם, בפשטות, שהעלון קירב אותו ליהדות עוד ועוד, עד שלאחרונה החל לשמור שבת. המייל הזה נמצא אצלי בראש ובלב כל הזמן, ובימים מורכבים או קשים יותר – הוא זה שנותן לי את הכוח להמשיך בשמחה. כי בסופו של דבר, זאת המטרה – לקרב יהודים לאביהם שבשמים, ואם העבודה שלי תרמה לכך שיהודי אחד לפחות שומר שבת – זה השכר הכי גדול שאוכל אי פעם לזכות לו".

 

מה את אוהבת בעבודה שלך?

"אני זוכה להגשים את החלום של כל אחד – אני עובדת במה שאני אוהבת. אני אוהבת את שפת הקודש ואת העיסוק בה. כבר כילדה, התחביב שלי היה לקרוא מילונים, ולנקד את העיתונים שהיו מונחים על השולחן. תמיד ידעתי שזה התחום שארצה לעסוק בו – והקב"ה זיכה אותי בעבודה שמתאימה לי בדיוק. זו זכות מיוחדת, כי אני לא רק עורכת טקסטים, אלא משתתפת בעלון זיכוי הרבים הגדול ביותר בעולם. העריכה שלי מנגישה דברי תורה ומאמרים מחזקים לכמיליון וחצי קוראים, וזה מרגש בכל פעם מחדש".

ולסיום, מה יש לך לומר לקוראים?

"בדור שלנו במיוחד עם ישראל זקוק להרבה זכויות. אני מאמינה ומקווה ששליחותי בזיכוי הרבים אכן עמדה לי בעת שחיי היו בסכנה. כל אדם זקוק למשהו אחד לפחות בחיים. זיכוי הרבים הוא אוצר אינסופי של זכויות שאפשר לצבור מדבר פשוט כל כך– הפצת עלון השבת הגדול בעולם, שמקרב יהודים באהבה אל ריבונו של עולם".

בואו לסיירת מזכי הרבים. יחד אתכם נגיע ליעד של 300,000 עותקים שיופצו בזכותכם. הצטרפו והיכנסו להגרלה על חופשה זוגית עם הידברות, 400 ₪ לרכישה בהידברות שופס והקדשה בעלון למשך חודש בשווי 600 ₪, וקבלו את המתנות הבאות: חודש ראשון חינם, 50 ₪ לרכישה בהידברות שופס ומנוי לשנה חינם בקמפוס היהודי או בעולם הילדים מבית הידברות. חייגו 073-222-1388 או לחצו כאן, ותצטרפו אל הסיירת!

תגיות:עלון הידברותדבי רייכמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה