לאישה

"אני כבר סבתא לנכדים, ובכל זאת החלטתי להפוך לזמרת"

מה הוביל את אהובה ניסן, העוסקת בטיפול ובאבחון כבר עשרות שנים להפוך למלחינה ולזמרת? "אני כבר סבתא לנכדים, אבל זו לא סיבה לגנוז את החלום", היא טוענת, וחושפת את הסיפור המדהים שמאחורי המהפך

אהובה ניסןאהובה ניסן
אא

"מי אמר שהתפתחות אישית שייכת רק לגיל הצעיר?" שואלת אהובה ניסן, "אני ההוכחה שגם כשיש לך כבר נכדים וקריירה מצליחה, את יכולה לעשות שינוי ולהתחיל משהו חדש. אף פעם לא מאוחר מידי, תמיד אפשר להתפתח".

כשמדברים עם אהובה, קשה לדעת ברגע הראשון באיזה כינוי מקצועי יש לפנות אליה. "התייתמתי מאמי ז"ל בגיל שבע, ובמשך שנות הילדות שלי, ליוו אותי עובדות סוציאליות שעשו שליחות מדהימה", היא מספרת. "תמיד ידעתי שגם אני אלמד את המקצוע, ובגיל 20 התחלתי בלימודי סוציולוגיה לתואר ראשון".

אהובה למדה והתמחתה, אך כבר באותם ימים היא הרגישה רצון חזק לעסוק בתחומים נוספים, שאכן ליוו אותה במהלך השנים הבאות, בהן היא הוסיפה ללמוד והתפתחה עוד ועוד. רק בגיל 40 הגיעה אהובה לעיסוק בתחום בו היא מצאה את עצמה באמת: היא פתחה קליניקה והציעה בה אימון וטיפול, תוך כדי התחברות לרגש ואבחון מקצועי בכפות הידיים, וכן למדה לתואר Ph.D. היא ליוותה לא מעט זוגות ומשפחות בתהליכים של אימון וגישור. אפילו ספר הכולל אוסף של מאמרים שכתבה היא הוציאה תחת ידיה. הספר נקרא 'חכמת נשים' והוא מאגד בתוכו טורים שכתבה אהובה בעלון השבת של הידברות במשך שלוש שנים.

"הרגשתי המון סיפוק, וכבר הייתי בטוחה שהגעתי לטופ שבטופ", היא אומרת, "אבל הקב"ה הוא 'מלך ההפתעות' והסתבר שיש לו תוכניות רבות עבורי. גיליתי שיש לי עוד להיכן להתפתח".

 

לחן במתנה

"אהבתי את מה שעשיתי, אבל החלום האמיתי שפיעם בי במשך כל השנים היה חלום השירה", מגלה אהובה. "אני באה מבית מוזיקלי, אבי היה זמר וניגן בעוד, וגם אני אהבתי מאוד לשיר. לפני כ-15 שנה אפילו הקלטתי כמה שירים, אבל הרגשתי שהביצוע לא איכותי והם נשארו ב'מגירה'. ככל שחלפו השנים התחביב הזה נדחק, וכבר חשבתי שהחלום ייגנז לנצח".

אלא שאז התרחש משהו בלתי צפוי "לפני כשנתיים וחצי הקב"ה פשוט טלטל אותי בעוצמה שאי אפשר לתאר", מתרגשת אהובה, "זה קרה כשהתעוררתי ממנוחת צהריים של ערב שבת עם מנגינה בראש ועם הבנה ברורה שאני לא צריכה לחפש מילים ללחן, שכן הוא מתאים בדיוק לפיוט 'אדון עולם'. זה היה שעתיים לפני כניסת שבת, ומיד הקלטתי את עצמי כדי שלא אשכח. השבת עברה עליי בהתרגשות גדולה, ולאחר שהיא הגיעה לסיומה ידעתי שאני חייבת להעביר את הלחן למעבד מקצועי. השקעתי בכך סכום לא מבוטל, העברתי את הלחן למעבד, וגם הבאתי זמר כדי שישיר את המילים, כי לא חלמתי שאני אוכל לשיר".

זה היה השיר הראשון של אהובה, ומאז חלה התפתחות לא רגילה. "כל כך נהניתי מהלחן, עד שהחלטתי שאני מסתערת על הפרויקט בכל הכוח", היא מתארת. "מאז עברתי תהליך מדהים של חיבור לשירים ולמנגינות, למדתי פיתוח קול וגם המשכתי להלחין ולכתוב. הרגשתי שאני נמצאת כמו בתוך חלום, כאשר דווקא בתקופה בה אני כבר סבתא, אני מתחברת אל השורש האמיתי שלי, וממש מרגישה שאני מתחילה לחיות מחדש".

 

להתחבר לזהות שלך

במהלך השנתיים וחצי האחרונות הוציאה אהובה תחת ידיה לא פחות מ-20 שירים. "אני לא משתמשת במילה 'הלחנתי', כי לא אני ייצרתי את המנגינות, אלא הן פשוט צצו במוחי מאליהן. קיבלתי את הלחנים ישירות מהקב"ה" היא מסבירה. "זה גם לא משהו שאני עובדת קשה כדי לעשות אותו, אלא המגינות פשוט מגיעות לי לראש, אני מיד מקליטה אותן ומעבירה לעיבוד".

לדבריה, מתוך השירים יש 12 שירים מקוריים שחלקם לקוחים מהמקורות כמו תהילים ותפילות, והשאר קאברים לשירים ידועים. "כך למשל השיר 'מזמור לתודה' שיוצא בע"ה ממש בימים אלו בסגנון כלייזמרי. הוא מוקלט עם מקהלת נשים באולפן מקצועי עם כלי נגינה חיים ואיכותיים. מדובר בלחן מרגש ביותר שקיבלתי בדיוק כשהייתי בבית הכנסת בשמחת תורה. מצאתי את עצמי שרה אותו שוב ושוב, משננת בלי הפסקה עד למוצאי החג, כדי שלא אשכח. יש לי גם שיר מיוחד מאוד על הפסוק מפרק ס"ג בתהילים 'קלי אתה אשחרך... צמאה לך נפשי, כמה לך בשרי...' וכן שיר על 'נשמת כל חי' ועוד שירים על פסוקים נוספים מן המקורות. שאר השירים מבוססים על מילים שלי, כשאני כותבת את המילים ומתאימה אותן למנגינה".

כשאהובה מדברת על פיתוח השירים ניכר בקולה הסיפוק העצום "אני ממש מרגישה שהתחלתי לחיות מחדש", היא שבה ואומרת. "לצערי התאלמנתי לפני כשנה ורבע, זו הייתה טרגדיה קשה והפכתי ממש לשבר כלי, אבל הנה, הגיעו עוד שירים וממש רוממו אותי למעלה. זה הגיע עד כדי כך שכיום כשאני מוזמנת להרצאות וערבי העצמה, אני מלווה את התוכניות שלי בשירה מקורית ואוטנטית, בליווי מערכת הגברה מצוינת ואשת סאונד מדהימה.

"כשאני משוחחת עם הנשים", מוסיפה אהובה, "אני משתדלת לתת להן כלים מקצועיים לחיים. אני רואה בכך שליחות, להעביר את המסר לכל אישה – 'אם רק תתחברי לזהות האישית שלך, תזכי להיות הרבה יותר שמחה, ואפשר ללבלב בכל גיל'. אני אומרת זאת מניסיון".

 

הזהות הנשית

ויש לאהובה גם מה לומר על כך מבחינה מקצועית: "ברור לי שכאשר אישה מתחברת למהות ולזהות האישית שלה, היא מצליחה להביא הרבה יותר שמחה לחייה. זה גם המסר של רבי נחמן מברסלב – התחדשות מתמדת, לא רק כשצעירים, אלא במשך כל החיים. אלו הם הדברים שאני אומרת בין היתר גם לנשים שאני פוגשת בקליניקה ובסדנאות".

הסדנאות וההרצאות שלך מיועדות דווקא לקהל המבוגר?

"ממש לא. הזדמן לי להופיע גם במסגרות כמו מדרשות, לפני קהל של בחורות צעירות. בכל פעם מחדש אני פוגשת בחורות שמתלבטות אלו תחומים ללמוד ומבקשות לעבור אבחונים ושאחווה את דעתי המקצועית. בכל פעם מחדש אני אומרת להן דבר אחד – 'לכו בעקבות הלב שלכן, בלי לחשוב על סוף הדרך. למדו כעת מה שאתן אוהבות ועושה לכן טוב, ואם בעוד כמה שנים תרצו לעשות הסבה ושינוי, תוכלו תמיד לעשות זאת'. זה בדיוק מה שקרה גם אצלי".

אהובה מבקשת לסיים עם רעיון קצר שהיא מוסרת לא פעם בקבוצות. "אני מדברת עם המשתתפות על כך שכמעט כל דבר ביהדות נקבע לפי הבעל – שם המשפחה, האם האדם הוא כהן או לוי, גם הנחלות בארץ ישראל הן לפי הבעל, ועוד ועוד. אבל כשמדובר בעניין העקרוני ביותר – ההשתייכות לעם ישראל, זהו דבר שנקבע אך ורק בהתאם לזהותה של האם, כי רק אם האמא יהודייה, האדם יהיה שייך לעם היהודי. זהו רעיון מפעים, שממחיש לנו את גודל החשיבות של הזהות שלנו לא רק עבור עצמנו, אלא לכל משפחתנו ואף לדורות הבאים.

"זו גם הסיבה לכך שהשמחה של האישה בחייה כל כך חשובה, כי כשהאישה שמחה, אז כל הבית שמח. אני אוהבת לומר: 'אין שמחה כהגשמת הפוטנציאל', כי כשאין לך ספקות לגבי מהותך וזהותך, אז את שמחה וזהו זה".

תגיות:זמרתאהובה ניסן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה