חדשות בארץ

השלב הבא של הרפורמה המשפטית: רוטמן מגבש חלופות לפסקת ההתגברות

יו"ר ועדת החוקה יקדם מודל חלופי של בביקורת שיפוטית מרוככת במסגרת פסקת ההתגברות

  • ה' אדר התשפ"ג
רוטמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)רוטמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אא

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, יכין השבוע את פסקת ההתגברות לקריאה ראשונה. על פי הדיווח הבוקר (ראשון) ב'ישראל היום', רוטמן יציע לקדם מודל חלופי של ביקורת שיפוטית מרוככת. החלופה שרוטמן צפוי להציע היא מה שמכונה המודל הבריטי או ביקורת שיפוטית מרוככת.

על פי המודל, רוטמן יהיה מוכן לשקול שבית המשפט יוכל להצהיר שחוק רגיל של הכנסת סותר חוק יסוד והחוק לא יבוטל אלא יחזור לכנסת שם הח"כים יוכלו לקבוע אם להשאיר את החוק כפי שהוא או לשנות את הנוסח או לחוקק מחדש.

על פי הדיווח, רוטמן נוטה להסכים שהצהרה שחוק סותר חוק יסוד תיעשה רק ברוב של 5-7 שופטים. רוטמן ידון גם בקידום הביקורת השיפוטית החזקה יותר שעברה בשבוע שעבר בקריאה טרומית, שלפיה בית המשפט יכול לפסול חוקים רגילים של הכנסת ברוב של פה אחד בלבד, כלומר רק ברוב של 15 שופטים מתוך הרכב מורחב, וכן שהכנסת תוכל לקבוע הוראת התגברות לחוק רגיל ברוב של 61 ח"כים גם אם הוא סותר חוק יסוד.

בנוסף תידון האפשרות להוריד את מספר השופטים שיוכלו לפסול חוק רגיל ברוב של 13 שופטים כפשרה בין ההצעה שלו של 15 להצעת לוין שדיבר על 12 שופטים.

אמש (מוצ"ש) נערכה הפגנה בנתיבי איילון נגד הרפורמה המשפטית. המשטרה 18 מהמפגינים נגד הרפורמה המשפטית שהחלו לצעוד על נתיבי איילון והתעמתו עם שוטרים במקום. במהלך ההפגנה התחוללה אלימות קשה, כאשר שני מפגינים נשכו שני שוטרים, ומספר שוטרים נפגעו ממכות וטופלו בשטח.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב על אלימות המפגינים: "על הרבה פחות מזה המשטרה פירקה למתנגדי הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון את הצורה במכות, ילדות נשלחו למעצר עד תום ההליכים, עבדכם הנאמן ישב שלושה שבועות במעצר שב"כ באגף 7 בכלא שקמה באשקלון עם כמה עשרות מחבלי חמאס, וכנגד שפי פז הוגשו 5 כתבי אישום והיא נשלחה למעצר בית.

"זה ה'שוויון' השקרי שהשמאל יצר כאן, ועכשיו הוא מספר שהוא חושש שהימין יפגע בו. השוואת היחס המפלה של מערכות המשפט האכיפה למפגיני ימין ושמאל זועקת לשמים ומהווה את ההוכחה הטובה ביותר לשחיתות והריקבון שפשו בהן ולצורך החיוני ברפורמה המתקנת שלנו. ושיהיה ברור, אני ממש בעד חופש הביטוי והמחאה וממש לא רוצה שהמערכת תדרוס ותרמוס את מפגיני השמאל כמו שהיא עושה למפגיני ימין, חרדים, מתנחלים, יוצאי אתיופיה ועוד, אבל העובדה שהרבה אנשים טובים והגונים מבין מתנגדי הרפורמה לא שמים לב לעוול הזה ולא מסוגלים להיות קשובים לזעקה שלנו מבאס".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: "השתוללות המפגינים הבלתי חוקית בתל אביב, הכוללת הבערת צמיגים על כבישי איילון וריסוס כתובת המאשימה את ראש ממשלת ישראל בבגידה, מלמדת כי מדובר במחאת אנרכיסטים שלא מבקשים את חופש הביטוי אלא את חופש השיסוי. אני קורא ליאיר לפיד ובני גנץ לגנות באופן מיידי את ההתפרעות האנרכיסטית והמסיתה הזו. הנחיתי את המשטרה לפעול באפס סובלנות מול האלימות, ההסתה והאנרכיה. אסור לאפשר לאנרכיסטים להבעיר את תל אביב".

תגיות:הרפורמה המשפטיתשמחה רוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה