סיפורים אישיים

מנוער מרצ והתכחשות ליהדות דרך חיים במנזר, ועד לחזרה בתשובה: סיפורו של הרב יונתן גל-עד

יוני גל-עד היה בחור חילוני מנותק מיהדות שטס לסקוטלנד למסע חיפוש עצמי. שרשרת הרפתקאות הזכירה לו את יהדותו מכל כיוון, ושיחה עם ראש המנזר הבודהיסטי שבו גר שינתה את חייו

  • א' אדר התשפ"ג
(רקע: shutterstock)(רקע: shutterstock)
אא

התנגשות עם אנטישמי בארץ זרה היא חוויה שלילית שיכולה להפחיד, בפרט אם אתה מנסה להתכחש ליהדותך, והאנטישמי מגלה שאתה אכן יהודי. מהר מאוד הוא מאשים אותך, כנציג עם ישראל, בבעיות העולם. הטענות שלו שקריות, ואתה לא מנוסה בתשובות, אפילו לא בסיסיות. זה קרה לרב יונתן גל-עד בסקוטלנד, עוד כשנקרא יוני, והיה צעיר מבולבל שמחפש את האמת. יוני הופתע לראות את עצמו מגן על עמו בזמן אמת, דבר שלא אפיין אותו קודם לכן. "זה לא שהאנטישמי דיבר על איזה עם שבטעות אני שייך אליו. הרגשתי שזה נוגע אלי, התחלתי לענות לו, ויצאו כמה דברים טובים", משחזר הרב גל-עד.

החוויה הזו קרתה לפני יותר כ-25 שנה, והיא אחת מהחוויות המעצבות בחייו של הרב גל-עד. קדמו לה חיים שלמים של פעילות מתוך רצון תמים לעזור. קדמו לה מעורבות פוליטית שסולדת ממה שנראה יהודי מדי, עם רצף אירועים שגרמו לו לחפש את האמת. בעת שירותו בצבא כקצין מודיעין מצטיין, חווה הרב יונתן גל-עד טלטלה גדולה, שעוררה אותו לחקור ולבדוק את הפתרון לחידת החיים. באותם ימים הוא היה בטוח שהיהדות אינה רלוונטית, ושהאמת נמצאת בכיוון ההפוך – העולם הגדול. בראיון שנתן לאחרונה לתכנית "מסע בין נשמות" עם דודו כהן, הוא סיפר על התנגשות בין ערכים, שהביאה אותו לשאול שאלות, ולקבל את התשובה, תרתי-משמע, במקום הכי לא צפוי בעולם: מנזר בודהיסטי. ככה זה כשהקב"ה הוא הבמאי בעלילת חייו של אחד הרבנים המעניינים בהידברות.


"ראינו את החרדים ואת הדתיים ככאלו ש'לוקחים אותנו אחורה'"

כנער, היה יוני גל-עד מעורב ואכפתי. אלו היו הימים של תחילת שנות ה-90 למניינם, בהם הוקמה מפלגת 'מרצ', שגייסה את בני הנוער לצורך קידום האינטרסים שלה. יוני הנער הצטרף לשורות המפלגה, ובאמצעות כך קיווה בתמימותו ובכל מאודו שיצליח לפעול למען עתיד טוב יותר.

"חילקנו פלאיירים בכל מיני מקומות, הלכנו לפעילויות, תכננו הפגנות עם שלטים, ובכלל, היינו במעין אנרגיה כזו של שינוי. הסיסמה היתה: 'הכוח לעשות את השינוי!'". הרב גל-עד מספר על שתי תפיסות עיקריות, שהזינו את פעילות המפלגה: "ראינו את החרדים ואת הדתיים ככאלה שלוקחים אותנו אחורה, 'מפריעים' לנו ברצון להתקדם ולהתפתח אל תרבות המערב ולהיות כמו אמריקה קטנה". ריחוק נוסף מהשורשים היה ניסיונות הריצוי וההתרפסות אל מול השכנים, שלא משנה כמה הם הורגים בנו, "אם נהיה נחמדים אליהם, וניתן להם אדמות, הרצח ייפסק", כדברי הרב על האידאולוגיה שספג בנערותו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

ככל שישראל מתנצלת בפני העולם, כך הביקורת נגדה מחריפה

כך המשיכו חייו. בצבא חלה תפנית תודעתית עמוקה, שהביאה את יוני גל-עד הקצין לשאול שאלות. הוא התגייס עם מוטיבציה רבה, התקבל לקורס מיוחד בחיל המודיעין, התקדם לדרגת קצונה, הצטיין במה שעשה, ומתוקף תפקידו נחשף למידע סודי, מתחת לפני השטח, שמצביע על מגמה שסותרת את כל מה שהוא גדל עליו כפעיל ב'מרצ'. מה שזעזע אותו במיוחד היה שהצד השני לא באמת רק רצה כמה אדמות תמורת שלום, הוא רצה ורוצה הכל. הצד השני למד לדבר בשפה מפייסת שמכניסה את ישראל למצב "אלחוש", ותוך כדי גם מבצע פיגועים חייתיים ושפיכות דמים כביכול בשם ארגוני טרור קיצוניים אחרים, כאשר בעצם יש שיתוף פעולה מלא בין הצדדים וחלוקת עבודה מסודרת מאוד ביניהם. במקביל הוא ראה כיצד אנשים חיים את הסיפור הישראלי שלהם בתחושת ריצוי תמידי והתנצלות קיומית כלפי אומות העולם. הסתירה הצורמת שהיתה לנגד עיניו היתה כואבת: "ככל שראיתי כיצד ישראל מנסה לרצות את הצד השני, כך הביקורת נגדנו והאנטישמיות גברו", סיפר הרב גל-עד. "בעקבות כל מיני מקרים שראיתי בשירות הצבאי, ואין לי אפשרות לפרט אותם, חוויתי זעזוע מהניסיון שלנו כישראלים להיות 'יפי נפש' על חשבון החיים של ילדנו ואזרחינו. לא משנה מה עשינו – העולם לא רק שלא כיבד אותנו, אלא תקף אותנו עוד יותר, והצד השני – כמה שהוא אלים יותר, העולם מצדיק אותו יותר".

 

על אנשים שעוזבים את ישראל רק כדי להישאב אל העולם הגדול

כך, כשתמונת העולם של יוני הקצין התערערה, הוא הרגיש שהוא חי בשקר. "זה היה אחד הגורמים לחיפוש ולבדיקה שלי: אילו עוד דברים שקריים יש בעולם?", וכך, מטיפוס מעורב ואכפתי, הוא הפך לאפאתי.

"ראיתי שאי אפשר לחולל שינוי עם נתונים סותרים שיוצרים השקפת עולם שגויה. באותם ימים לא ידעתי שהיא שגויה, אבל הרגשתי שמשהו כאן לא עובד כשורה".

יוני הרגיש שגם כקצין אין לו יכולת להשפיע. מציאות החיים המורכבת בישראל של סוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2,000 למניינם היתה עם אוטובוסים מתפוצצים, פיגועים במסעדות, והאינתיפאדה השנייה. כל אלו הביאו אותו לסוג של ייאוש. לשאלה האם הוא רואה בצעירים שעוזבים את הארץ, ומתכחשים לישראליות שלהם וליהדות שלהם כתופעה, הוא משיב שלצערו כן: "לפחות בתקופה שלי זה קרה הרבה. זה לא קרה תמיד מאותן סיבות. אצלי זה היה אידאולוגי מאוד, ישנם אנשים שעוזבים סתם כדי להישאב אל 'העולם הגדול'. אנשים שפחות מחוברים לשורשים ורוצים להיות מערביים, אמריקאיים, אירופאיים, והם מונחים בתפיסתם השגויה שהישראלי כאילו לא עומד בקצב המסחרר של החיים המערביים".

 

"תגיד, אתה יהודי?"

אז יוני גל-עד הצעיר עזב את ישראל, והגיע לסקוטלנד מתוך ציפייה לא לפגוש שם ישראלים, ואכן, לא היו שם ישראלים. הטירות העתיקות והגבעות הירוקות סקרנו אותו, ומי שחיכה לו שם, מבלי שהוא יודע, היה הקב"ה בכבודו ובעצמו. שם הוא עבר סדרת הרפתקאות מרתקות, וביניהן ויכוחים עם בני דתות אחרות, שלכולן היה מכנה משותף: מכל עבר הן הזכירו לו את יהדותו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"הרגשתי כאילו בן חורין, הרגשתי שאף אחד לא יודע מי אני, ובעצם, התחלתי לחיות את החיים מאפס. הסתכלתי על העולם ממקום נקי, אבל זה לא ממש הלך לפי התכנית שלי, כי לכל מקום שהלכתי – מישהו היה מגלה שאני מישראל, והשאלה הבאה שלו היתה: 'תגיד, אתה יהודי?', וזה הדבר האחרון עלי אדמות שרציתי שמישהו ישאל אותי עליו. אני מרגיש שמאמר חז"ל מקביל כאן למה שחוויתי. חז"ל אמרו 'כל הבורח מפני הכבוד, הכבוד רודף אחריו', אז אני מרגיש שכל הבורח מישראל, מהזהות שלו, הזהות רודפת אחריו".


בואו לפגוש פנים אל פנים את הרב גל-עד אצלכם בסלון. מתקשרים 073-222-1290, קובעים תאריך, ומביאים את כולם לערב איכותי של סיפור חיים מרתק. ועוד ללא עלות. לחצו כאן.

 

על רצף אירועים לא מקריים בכלל: "כאילו שעוד רגע יצא במאי, ויגיד שאני חלק ממתיחה"

"אצלי זה התגבר והתגבר, התחיל להיות מוגזם, והבנתי שזה כבר לא מקרי. זה היה נראה כאילו עוד שניה יוצא מהפינה במאי שאומר לי שאני חלק ממתיחה כלשהי".

כשאנשים שונים שאלו אותו בסקרנות מה המשמעות של להיות יהודי, והא לא ידע להשיב להם, החליט יונתן הצעיר ללמוד. "הבנתי שלא רק שלא ידעתי להשיב להם, אלא הם ידעו אפילו יותר ממני. ידעתי מיתולוגיה יוונית, רומית, ובכלל, היה לי ידע נרחב בתחומים רבים, אבל אז הבנתי שאם אני לא יודע ומכיר יהדות – אני בעצם טיפש. איך בן אדם יכול לשלול את הזהות שלו, לרצות לאמץ זהויות אחרות, כשהוא בכלל לא יודע מאיפה הוא הגיע?

ואז החל יוני, שבחו"ל קראו לו ג'וני, לנסות לקרוא על יהדות, רק כדי רק להכיר אותה באופן כללי, בהשוואה לדתות אחרות. הוא למד איסלאם, נצרות, בודהיזם, הדת המורמונית, הינדואיזם, וגילה שהדברים היפים בכל הדתות האלו – מקורם ביהדות.

 

סירוב להשתחוות לפסלי עבודה זרה, ולומר מנטרות

עדיין, החזרה בתשובה היתה רחוקה. הוא רצה להעמיק בחקר דתות, והגיע למנזר בודהיסטי. למרות זאת, משהו בתוכו סירב להשתחוות לצלמים ולפסלי עבודה זרה, ובתוך כך הוא נתקל בטעות באב המנזר, וזה היה מביך. דבר "מוזר" נוסף שקרה, היה שהוא סירב לומר את המנטרות הבודהיסטיות, ונזכר במנטרה היהודית שאמר לו אחיו הגדול שחזר בתשובה שנים לפניו: "שמע ישראל". לאחר מכן הוא חלם חלום רוחני גבוה עם משמעות יהודית עמוקה, צעק צעקה שלא היתה רק בחלום, ויושבי המנזר שמעו אותו צועק באמצע השקט הזה של לפנות בוקר. זה היה חריג ומביך. יונתן החליט שהוא עוזב את המנזר, אבל נותרו לו עוד כיומיים עד שהאוטובוס יגיע. בינתיים הוא חווה שם חוויה רוחנית נוספת, שבה מכל האפשרויות שבעולם דווקא קרה משהו שהביא את ידיו לרעוד מרוב התרגשות יהודית: מבין כל ספרי העבודה הזרה שהיו בספריית המנזר, הוא מצא את ספר התנ"ך בעברית. כך נחרטה עמוק בנשמתו התודעה כיצד ה' מדבר אליו בכל דרך ובכל שפה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

ללמוד תורה במנזר יהודי-טיבטי

בשעה עוצמתית של לפנות בוקר, אב המנזר פוגש אותו, ורואה אותו עושה מעשה יהודי מאוד: יוני קרא בריכוז רב ובהתרגשות את ספר התנ"ך שמצא. אב המנזר ניגש אליו, ושאל אותו בתמיהה: "מה אתה יושב וקורא כאן לאורך כל היום?".

"אני קורא את הספר של העם שלי, את הסיפור שלהם... שלי".

רגע של שתיקה מכוננת, ואז אב המנזר שאל אותו: "תגיד לי, אתה יהודי?".

בפעם הזו יוני כבר לא התחמק. הוא ענה נחרצות בלי להתבייש: "כן, אני יהודי!".

"אז מה אתה עושה כאן בכלל?".

יוני הבין מיד את הסתירה. "פתאום קלטתי שאני בחור יהודי במנזר בודהיסטי-טיבטי בסקוטלנד, יושב בחצר ולומד תורה".

באחת מתחנות הביניים במסע חזרה לארץ ישראל הוא מגיע לנקודה שבה כל מיני מטיפים דתיים מדתות שונות מתווכחים על המקום שבו נמצאת האמת. השבתי להם לטענותיהם, התחלתי לקצור הצלחות, הקהל שם הלך אחריי, וחשב שאני חלק מעדת המטיפים. זה נתן לי חוזק רב להבין מהו הכח של התורה, שהמעט שידעתי עוצמתי מספיק כדי להפריך את הטענות הלא מבוססות של מטיפים מנוסים."

 

מה קרה לחברים שחשבו שהוא השתגע?

לאחר שחזר לישראל, החל לעבור תהליך של התקרבות, לימוד, ריחוק, בירור, ושוב התקרבות. בכניסה לישיבת "אור שמח" בירושלים הוא ראה איך מסרים שקיבל בסקוטלנד חוזרים על עצמם ממש כשצעד את הצעד הראשון תרתי משמע לחיים של לימוד תורה לשמה. החברים חשבו שהשתגע כשסירב לבלות איתם בערב שבת, ובמוצאיה, הם למדו יחדיו תורה. חלקם חזרו בתשובה, אפילו אחד מחבריו שהיה ערבי – כיבד את התורה, והעריך את היהדות בעקבות חזרתו בתשובה של הרב גל-עד. לאחר מכן נוצר הקשר עם הרב ארוש. הרב גל-עד תרגם תשעה מספריו לספרדית, וכיום הוא מוסר הרצאות ביוטיוב בספרדית עם מעל 50 מיליון צפיות, חלקם אף אינם יהודים שמתפעלים מהיהדות. הרב גל-עד הוא גם מאמן אישי ויועץ זוגי והוא עוסק בהבאת חכמת התורה אל החיים היומיומיים, גם בקרב אנשים שרחוקים מיהדות. הרצאותיו של הרב בהידברות מעניינות ומבוקשות, ובמסגרת שיתוף הפעולה עם מחלקת חוגי בית, הוא מגיע לסלון ביתם של אנשים, ומספר במאור עיניים את סיפורו האישי המרתק.

"אני מרגיש שבורא עולם עשה לי סמינר פרטי, והשקיע בי, אני רוצה לתת חזרה ולאפשר לכל מי שרוצה לשאול שאלות על היהדות לקבל מענה מכל הלב ובשמחה".

בואו לפגוש פנים אל פנים את הרב גל-עד אצלכם בסלון. מתקשרים 073-222-1290, קובעים תאריך, ומביאים את כולם לערב איכותי של סיפור חיים מרתק. ועוד ללא עלות. לחצו כאן.

תגיות:מנזרמרצחזרה בתשובההרב יונתן גל-עד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה