חדשות בארץ

לוין: נחוש להשלים את הרפורמה, התקשורת מועלת בתפקידה

שר המשפטים יריב לוין התייחס לדברי נשיא המדינה יצחק הרצוג שאמר כי מדובר ב"בוקר קשה", והשיב: "עבורנו זה בוקר של תקווה גדולה". על נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק: "עשה את ההפיכה המשטרית האמיתית שהייתה פה". לכלי התקשורת: "תעשו בדק בית"

לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, התייחס היום (שלישי) להצבעה הלילה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה על סעיפים ראשונים ברפורמה המשפטית שהוא מקדם. בריאיון לוועידת "האנשים של המדינה" של ynet וידיעות אחרונות, מתח לוין ביקורת חריפה על נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, ותקף את התקשורת על תפקודה במחלוקת הציבורית על הרפורמה: "תעשו בדק בית, אתם מועלים בתפקידכם".

מוקדם יותר אמר הנשיא יצחק הרצוג בוועידה כי "זה בוקר קשה כי יש תחושה של תוגה". לוין הגיב: "הצטערתי שהנשיא לא היה לידי, כי הייתי נותן לו את הטלפון שלי כדי להסתכל בהודעות שאני קיבלתי. יש בישראל אנשים מודאגים, וזה לא פלא – בגלל מה שהם שומעים והאופן שבו התקשורת מתווכת להם את הרפורמה הזו. אבל יש בעם ישראל המוני אנשים, רוב אזרחי ישראל, שקמו לבוקר אחרי לא הרבה שינה, כי הם צפו בדיון בכנסת ולא יכלו לעזוב את הטלוויזיה – כדי לראות שהשינוי הזה שהם קיוו וייחלו לו עשרות שנים אכן מתרחש. עבורנו זה בוקר של תקווה גדולה, של שמחה ושל נחישות להמשיך ולהשלים את הרפורמה הזאת".

בהתייחסו לטענה כי הרפורמה מהווה הפיכה משטרית, אמר לוין: "במהלך שנות ה-90 התקבל בכנסת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בהצבעה השתתפו פחות ממחצית חברי הכנסת. למה זה קרה? כי הסבירו לחברי הכנסת שמדובר באיזו שהיא הצהרה דקלרטיבית שאין לה שום משמעויות, ובוודאי שלא מהווה הפיכה משטרית. לאחר שהחוק התקבל, הלך אדם אחד ועשה את ההפיכה המשטרית האמיתית שהייתה פה – כבוד נשיא העליון בדימוס אהרן ברק, שאני מכבד אותו מאוד גם אם אני חולק עליו".

שר המשפטים התייחס לאחד הסעיפים שעבר אתמול בכנסת בקריאה ראשונה, לפיו הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה משמעותית: "אני לא מכיר אף מערכת שמאפשרת תהליך של קידום בני משפחה, נפוטיזם, מערכת שסגורה בפני יותר מחצי עם ומקדמת בתוכה רק את מי שבא מתוך המשפחה הפנימית שלה. בית המשפט שייך לכולנו, מימין ומשמאל, ללא יוצא מן הכלל". לוין דחה על הסף את הטענה שהרפורמה קשורה למשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני נאבק על הנושא הזה כבר 23 שנים, אני לא מייחס לעצמי יכולת נבואית שידעתי שיבוא יום ויהיה משפט כזה או אחר".

השר נשאל על האפשרות שבית המשפט יכריז כי הרפורמה המשפטית לא חוקית: "בית המשפט לא יוכל לבטל משום שאנחנו קובעים ועושים סדר", השיב. "אם חוקי היסוד הם במעמד חוקתי שמאפשר לפסול חוקים, בחוקה שאותה קובע רק הפרלמנט, כמו בכל דמוקרטיה, אף בית משפט לא יכול להתערב, ולכן לא תהיה התערבות, לא יכולה להיות התערבות כזאת. אפילו לאימפריאליזם השיפוטי שהורגלנו בו יש גבול".

בהמשך הבהיר לוין כי לא יעצור את חקיקת הרפורמה בתמורה לנכונות של האופוזיציה להידברות: "כל הניסיונות שנעשו לתקוע מקלות בגלגלים ולעצור את החקיקה כדי למסמס אותה – זה לא הלך וגם לא יילך. ידי באמת מושטת להידברות. ודאי שלא נקפיא חקיקה, לא צריך, זה לא נעשה אף פעם".

"מעולם בתולדות הכנסת לא הייתה דרישה, שאין לה שום הצדקה, לעצור הליכים של חקיקה להידברות. ולמה? משום שמה מטרת הליכי החקיקה בכנסת? הם נעשים לתפארת הפרוטוקול? הרי זאת בדיוק הגישה, שבית המשפט הוא מעל הכנסת והכנסת לא קיימת. צריך להידבר, אפשר להגיע להסכמות, אבל צריכה להיות הפנמה שמה שהיה לא יהיה עוד – בית המשפט הוא של כולם, אין אליטה ופשוטי עם, הדבר הזה לא יהיה יותר".

במהלך הריאיון מתח לוין ביקורת חריפה על התקשורת: "אני רוצה שאתם תעשו את התפקיד האלמנטרי של תקשורת במדינה דמוקרטית – תתנו במה לכולם, תציגו את הדברים כפי שהוא לכולם". הוא הציג את שער "ידיעות אחרונות" מהיום, שכותרתו "דמוקרטיה תחת מתקפה", ותקף: "מה זה, פראבדה? הנדסת תודעה. מה זה אופן הצגת הדברים הזה?".

"איפה זה מבטא את הציבור העצום שנדרס תחת גלגלי המערכת המשפטית לאורך שנים?", המשיך לוין לתקוף. "איפה הייתה הכותרת הזו כשלפיד סירב להביא את הסכם הגז? זו הייתה הכותרת שלכם כשגירשו אנשים מגוש קטיף וצפון השומרון בהליך אינסטנט? מה זו החד-צדדיות הזו? זו כותרת שכולה שקר אחד גדול, אולי תכתבו את האמת פעם אחת?".

"באיזו מדינות יש תקשורת שבה בכל הערוצים המרכזיים משדרים עמדות רק של צד אחד? מה זו החוצפה הזו? באיזו זכות אתם משתיקים את הציבור העצום הזה? תעשו בדק בית, תמלאו את תפקידכם, תנו ביטוי לכולם. צריכה להיות תקשורת מגוונת. אני חושב שאתם מפחדים לשמוע את העמדות שלנו, שאתם משתיקים אותנו, שאתם מפחידים את העם על דברים שלא היו ולא נבראו. אתם מועלים בתפקידכם".

תגיות:יריב לויןהתקשורת הישראליתהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה