הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: למה מקפידים כל כך על הפרדה וריחוק בין גברים לנשים?

ביהדות ישנו דגש על שמירת הצניעות וגבולות ברורים בין גברים ונשים. למה זה כל כך חשוב, ולמה זוכים כאשר מקפידים על עניין הצניעות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו רוצים לזכות לברכות ולישועות. כדי לזכות להשראת השכינה שמביאה עמה את הברכה בכל תחומי חיינו, עלינו לדעת כיצד זוכים לה ומה עלול, חלילה, לסלק אותה.

התורה מסבירה לנו מהו התנאי להשראת שכינה: "כי ה' אלקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת איביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך" (דברים כ"ג, ט"ו). התורה מסבירה מתי הקדושה תהיה במצב של "ושב מאחריך" – כאשר "יראה בך ערות דבר", והמדרש מסביר על פסוק זה: "עריות מסלקות שכינה מישראל". כלומר, חוסר צניעות הוא הדבר שמסלק את השראת השכינה. כאשר אין השראת השכינה, אז מסתלקת הברכה מחיינו וחלילה מוטלים אנו לפגעי הטבע השונים – מחלות, עוני, מלחמות, תאונות וייסורים שונים. בכדי לזכות להשראת שכינה, לברכה ולסיוע משמים אנו צריכים לעמוד בתנאי הנדרש לכך - הצניעות.

התורה מלמדת אותנו ששמירת הצניעות יוצרת הגנה עלינו. בלעם הרשע רצה לקלל את עם ישראל, אבל הקללות לא חלו על עם ישראל משום שהיתה להם "כיפת ברזל" רוחנית – הצניעות, והיא זו שהגנה על העם מאויבים, ייסורים ותחלואים שונים. הוא ידע יסוד זה, ולכן ייעץ לבלק מלך מואב כי אם ברצונו לפגוע בעם ישראל עליו להכשיל אותו דווקא בעניינים של חוסר צניעות - "אלוקיהם של אלו שונא זימה" (מסכת סנהדרין, דף קו). אז תסור ההגנה מעליהם, וממילא יהיה ניתן בקלות לפגוע בהם. כלומר, הצניעות מעניקה שמירה והגנה לאלו הנוהגים בה, וכאשר אין נוהגים בצניעות הופכים להיות חשופים לפגעי הזמן.

כמו כן, המדרש מגלה לנו עד כמה אהובה הצניעות על ה', ומספר לנו כי בזכות שמירתו של יוסף על צניעותה של אימו רחל זכה מאת ה' לכבוד וגדולה. במפגש בין עשו ליעקב אבינו ומשפחתו, הבחין יוסף הצדיק שעשו הרשע מסתכל בנשים, ולכן עמד לפני אמו רחל, כדי להסתירה ולהצניעה, ובזכות כך זכה לבכורה ולמלכות. וכך מובא במדרש (בראשית רבה צ, ד) "אמר הקב"ה: אתה הצנעת לאמך מן העין והגבהת עצמך, אני פורע לך ומגביהן ויוסף בן שלשים שנה".

בנוסף, על כל חיזוק קטן וכל פעולה של צניעות מקבלים שכר נצחי ואדיר. לומדים זאת משם ויפת שכיסו את אביהם ושמרו על צניעותו. יפת זכה שבניו יזכו לקבורה בעת מלחמת גוג ומגוג, ואילו שם שהתאמץ יותר בשמירת הצניעות של אביו זכה שמבניו תקום האומה הישראלית, שכר הגדול פי כמה וכמה משל יפת. כלומר, על כל עוד מאמץ קטן זוכים לשכר גדול פי כמה וכמה (ע"פ רש"י בראשית ט, כג, בשם מדרש תנחומא).

כולנו מחפשים ישועות בעניינים שונים, אבל לפני שרצים לעשות סגולות, לקבל ברכות מרבנים וללכת להתפלל בקברי צדיקים, מוטל עלינו לעשות בדק בית ולראות אם יש נושאים מהותיים וחשובים בעיני הקב"ה שעלינו לתקן ולשפר.

הקב"ה מבטיח לנו בתורה הקדושה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כ"ה, ח'). כלומר, אם ננהג בדרך של צניעות וקדושה, אז נזכה להשראת השכינה המביאה עמה ברכה והצלחה בכל.

 

האתגר השבועי

חז"ל אמרו "הבא לטהר מסייעין אותו", וכן "אדם מקדש עצמו מעט, מקדשין אותו הרבה". כלומר, כשאדם מתקדם ברוחניות אפילו במשהו מועט, מסייעים לו משמים להתקדם הרבה. עשו אתם את חשבון הנפש שלכם, במקום בו אתם נמצאים, והחליטו מה יהיה הצעד הבא שלכם להתחזקות בשמירת הצניעות.

 

 

 

 

תגיות:צניעותהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה