חדשות בארץ

ביידן מתייחס לרפורמה המשפטית: "יש צורך בהסכמה רחבה"

וועדת החוקה של הכנסת תביא לקריאה ראשונה שניים מסעיפי הרפורמה המשפטית. במקביל, נשיא ארה"ב התייחס לראשונה לרפורמה

  • כ"א שבט התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הלילה (ראשון) לראשונה לרפורמת המשפט בישראל. בתגובה שמסר לטורו של עיתונאי הניו יורק טיימס תומאס פרידמן, אמר הנשיא: "החוכמה של הדמוקרטיה האמריקנית וגם הדמוקרטיה הישראלית היא ששתיהן בנויות על מוסדות חזקים, על איזונים ובלמים, ועל עצמאות מערכת המשפט. בניית הסכמה רחבה לביצוע שינויים מרחיקי לכת היא דבר חשוב במיוחד כדי להבטיח שהעם יקבל אותם והם יוכלו להתקיים".

אמש השתתפו עשרות אלפים בהפגנות ברחבי הארץ נגד הרפורמה המשפטית. ההפגנות נפתחו בדקת דומיה, וזאת בשל הפיגוע הרצחני שאירע ביום שישי בכניסה לשכונת רמות בירושלים ובו נרצחו שלושה בני אדם, בהם שני ילדים.

מחר יובאו לקריאה ראשונה שניים מסעיפי הרפורמה המשפטית. ההצבעה תהיה על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעה מפורשת שבג"ץ לא יוכל להתערב בחוקי יסוד שחוקקה הכנסת. לאחר שהצעות אלו תעבורנה, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן יחל דיון בוועדה על איסור שימוש בעילת הסבירות ופסקת ההתגברות, שתגביל את בית המשפט העליון בהחלת ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים.

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

על פי הצעת החוק, יחול שינוי משמעותי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. לפי הצעת החוק, הוועדה תמנה 9 חברים, שהם נשיא בית המשפט העליון, וכן 2 שופטים בגימלאות שימנה שר המשפטים, בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון. שר המשפטים ו-2 שרים אחרים שתקבע הממשלה יתווספו לוועדה. בנוסף להם יו"ר ועדת החוקה, ו-2 חברי כנסת, מסיעות הקואליציה ומסיעות האופוזיציה יהיו חברי הוועדה. הרוב הדרוש לבחירת שופטים לעליון יעמוד על 5 חברי ועדה. 

בג"ץ לא יתערב בחוקי יסוד

בנוסף יצביעו בוועדת החוקה בקריאה ראשונה אודות האיסור של בית המשפט העליון להתערב בתוקפם ובחוקיותם של חוקי היסוד. על פי הצעת החוק, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא יידרש, במישרין או בעקיפין, לשאלה בדבר תוקפו של חוק יסוד, ולא יהיה תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין.

תגיות:ג'ו ביידןהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה