חדשות בארץ

הסופה ברברה: נפגעתם ברכוש או בגוף? כך תקבלו פיצוי

סערת ברברה בעיצומה – נגרם נזק לרכוש או חס ושלום נפגעתם פיזית? כך תתמודדו עם הנזקים

צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90
אא

סופת ברברה בעיצומה, הגשם והרוחות העזות יכולים לגרום ללא מעט נזקים – לרכוש ולגוף. מה תוכלו לעשות אם נפגעתם וכיצד תקבלו פיצוי על הנזקים? עורכת הדין ענת קאופמן, יו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין ומומחית לדיני נזיקין וביטוח, השיבה באתר חדשות 12 לכל השאלות הקשות:

מתי מזג האוויר מוגדר כסערה?

בישראל אנחנו לא נתקלים לעתים קרובות ב"סערה" אמיתית, אבל כשזו מגיעה - היא בהחלט הופכת לאירוע ביטוחי. צריך להבחין בין "שיטפון", "סערה", ו"כוח עליון". אם מדובר באירוע גשמי מינורי, הוא לרוב יוגדר כ"שטפון". אירוע חריג ויוצא דופן, כמו הסופות שאנו מכירים באמריקה, כבר עלול להיות מוגדר כ"כוח עליון", אירוע חריג שמוחרג מרוב הפוליסות. המצב שאנו חווים היום, ונוטה לחזור על עצמו בחודש פברואר מדי שנה, הוא מצב של "סערה" - כשהתורנית מכונה ברברה.

מים חדרו דרך התקרה לגג, או שרוחות חזקות שברו את החלון ומים נכנסו להציפו את הדירה. האם אנו זכאים לפיצוי על הנזק?

למרבית הדירות בארץ יש ביטוח דירה. הכלל הוא שכמעט כל פוליסת ביטוח דירה מכסה את המבוטחים מפני נזקי סערה, לרבות גשם שלג וברד. עם זאת, לא כל חדירת מים לדירה תזכה אתכם בפיצוי ביטוחי. בדרך כלל, מים שחודרים דרך הקיר/התקרה לא כלולים בביטוח הבסיסי, ועבור מי שלא שילם פרמיה נוספת לא יהיו ברי פיצוי. עם זאת, מים שחדרו דרך חלון שנשבר דווקא כן מכוסים בביטוח.

מי שחווה נזק יכול לנסות ולהשיג פיצוי מגורמים נוספים, שאינם בהכרח חברת הביטוח. אם מים חדרו דרך הגג, יתכן שקיימת תביעה נגד הזפת או בעל מקצוע אחר שלא ביצע את עבודתו כראוי. אם ועד הבנין התרשל בתחזוקת הבניין, יתכן שדווקא מהם תוכלו לקבל פיצוי.

מה קורה אם ברק פוגע בדירה או בתכולה שלה?

לפי המפקח על הביטוח, בפוליסת ביטוח דירה תקנית נכללים נזקי סערה לדירה ולתכולה. גובה הפיצוי תלוי בכיסוי הביטוחי של כל אחד, לפי הרכוש והדברים שעבורם נרכש ביטוח. ברק יכול לפגוע גם ברכבים, וגם מפניהם פוליסת רכב רגילה אמורה לכלול כיסוי.

מה לגבי נזקי קרה שנגרמו כתוצאה מקפיאת מים בדודים או פיצוצים בצנרת?

בדרך כלל נזקי קרה דווקא לא מכוסים במסגרת נזקי מזג אוויר בפוליסת דירה. אבל, אפשר אולי למצוא פתרון במסגרת נזקי צנרת. אם לדוגמה ועד הבית לא טיפל במרזבים של הגג, או בצנרת, יתכן שיש מקום לתביעת נזיקין.

נזקי חורף רבים וקשים נגרמים מידי שנה כתוצאה משריפות שמתלקחות משימוש באמצעי חימום כמו תנורי חשמל, דליפות גז ועוד. האם ניתן לקבל על כך פיצוי?

ביטוח דירה רגיל כולל על פי רוב כיסוי נגד שריפות. לגבי נזקי גוף, העניין מורכב יותר ויש לבדוק כל מקרה לגופו. למשל צריך לבדוק האם מכשיר החימום היה תקני, האם צורפו הוראות בטיחות? כאשר מדובר בדליפה יש לבדוק אם מתקין הארובה עשה עבודה מקצועית. כדאי להיעזר בבעלי מקצוע כמו מהנדס בטיחות.

הלכתי ברחוב ולפתע סכך של חנות התעופף ופגע בי. נפצעתי, ושברתי את היד. האם אני זכאית לפיצוי?

במקרה כזה, הכתובת הראשונה היא ככל הנראה בעל החנות, שהיה אמור לסגור את הסוכך בשעת סערה, ועשוי להיות אחראי לנזק. כתובת נוספת יכולה להיות היצרן או מתקין הסוכך, שיתכן שלא התקין את הסוכך באופן נכון או שהיה פגם בייצור.

בזמן סערה עף עציץ מחלון של בית ופגע בראשו של עובר אורח, מי יפצה אותו?

צריך לזכור שבעת הסערה אנחנו צריכים להיות אחראיים לציוד שלנו. כשמצפים לרוחות עזות, צריך להכניס פנימה חפצים שעלולים לעוף, או לקשור אותם. אם לא תעשו כן - אתם עלולים להיות חשופים לתביעה.

אם אכן נגרם נזק ניתן יהיה לשקול תביעה נגד בעל הדירה ממנה עף העציץ, מתוך הנחה שעל בעלי בתים לדאוג לרכושם ולמניעת נזקים צפויים מסערות. אם בעל הדירה קיים ביטוח צד ג' בדירה הוא יוכל להפעיל את הביטוח.

בזמן שיטפון החנות שלי הוצפה במים שחדרו מהרחוב. האם אני זכאי לפיצוי?

לבתי עסק בניגוד לדירות אין לרוב כיסוי בסיסי לנזקי סערה, ולכן צריך להוסיף נזקים אלו בהרחבה של הפוליסה ולשלם פרמיה מוגדלת.

הרכב שלי חנה ברחוב בזמן סערה, וענפים נפלו עליו כתוצאה מהרוח. האם אני זכאי לפיצוי?

פוליסות הרכב, כמו בדירות, כוללות על פי הוראת המפקח על הביטוח את כל הנזקים כתוצאה מסערה, שלג ברד ושיטפון. כתובת נוספת יכולה להיות הרשות המקומית שבאחריותה לדאוג לתקינות ובטיחות סככות, שלטים, ועצים. כך לדוגמה, אם לא דאגו לגזום את העצים בזמן ובאופן הנכון ובכך למנוע פגיעה בעת סערה, המועצה תהיה אחראית לנזקים שנגרמו.

הרכב חנה ברחוב בעת שיטפון, ומים חדרו אליו וגרמו נזק למערכת החשמל ולשטיחים. האם אהיה זכאי לפיצוי?

כאמור, פוליסת הרכב מכסה נזקים הקשורים לשיטפון. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן לקבל פיצוי גם מהביטוח, וגם מתביעת צד ג'. אם מקור ההצפה בתשתית ביוב לקויה או בצנרת בעייתית, יתכן שיש מקום לתביעה נגד הרשות המקומית. את התביעה הזו ניתן לתבוע במקביל לתביעת הביטוח. במקרים כאלה מומלץ לוודא ששמאי יתייחס גם לנזקים עתידיים שיכולים להתפתח כמו קורוזיה וחלודה, ולעמוד על פיצוי בגין ירידת ערך המכונית.

בזמן סערה פתחתי את דלת הרכב כדי להכנס אליו לנסיעה, כתוצאה מהרוח החזקה הדלת נטרקה וגרמה לי שבר בכף היד את מי ניתן לתבוע במקרה כזה ?

כאשר נגרם נזק גוף כתוצאה מהשימוש ברכב לצרכי נסיעה, האירוע מוגדר כתאונת דרכים והפיצוי משולם אך ורק על ידי ביטוח החובה של הרכב .

מה קורה כאשר הנפגעים בתאונות החורף הם ילדים?

ניתן כמובן לתבוע את צד ג' ולקבל פיצוי כפי שהוזכר למעלה. במקרה של ילדים, אסור לשכוח את ביטוח התאונות האישיות לתלמידים, המזכה בפיצוי בכל תאונה שגרמה לפגיעה ולנכות (חוץ מתאונת דרכים).

נפגעתי מנזקי הסופה בדרך לעבודה. האם מגיע לי פיצוי נוסף?

גם כאן, מלבד הפיצוי הביטוחי ותביעת נזיקין אפשרית מצד ג', מי שנפגע יהיה זכאי לתבוע את הביטוח הלאומי ולהיות מוכר כנפגע עבודה על כל הזכויות המשתמעות מכך.

להלן עוד מספר טיפים חשובים:

  1. לצלם ולתעד את הנזקים.
  2. לא להתברבר - להודיע לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח בהקדם על הנזק.
  3. אם כבר קרה נזק, יש לנו אחריות לפעול לצמצומו כדי להציל את הרכוש. כלומר, אם יש נזילה, חשוב לתעד ואז לתקן אותה, על מנת שהמצב לא יחמיר.
  4. אם חוות הדעת של שמאי חברת הביטוח לא מספיקה לנו, ניתן להזמין שמאי עצמאי.
  5. לא לזרוק דבר, גם אם אינו בר תיקון, עד שיגיע השמאי.
  6. לשמור על חשבוניות וקבלות של תיקונים.
  7. לקרוא את תנאי הפוליסה, בעיקר עבור בעלי עסקים שלא בטוח שמכוסים מנזקי סערה.

במידת הצורך, ניתן לפנות לייעוץ משפטי

תגיות:פיצוייםהסופה ברברה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה