חדשות בארץ

"פרשה מזעזעת וקשה": חיות דחתה את בקשתו של עמירם בן אוליאל לדיון נוסף

עמירם בן אוליאל, שמרצה 3 מאסרי עולם ועוד 20 שנה, ביקש דיון נוסף בפסק הדין – ונדחה ע"י השופטת אסתר חיות

  • ט"ז שבט התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בקשתו של עמירם בן אוליאל, שהורשע ברצח בפרשת דומא, לדיון נוסף – נדחתה היום (שלישי) על ידי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות.

בן אוליאל שהורשע ברצח זוג הורים ובנם התינוק בכפר הפלסטיני דומא ב-2015, טען כי הודאתו נגבתה בעינויים וביקש מהעליון דיון נוסף בפסק הדין.

הנשיאה חיות כתבה בהחלטה: ''הפרשה דנן היא פרשה מזעזעת וקשה, והאמצעים שננקטו נגד המבקש במהלך חקירתו אכן חריגים ביותר. עם זאת, פסק הדין נושא הבקשה לדיון נוסף לא קבע כל הלכה חדשה בסוגיות הנוגעות לקבילות הודאות''.

בבקשתו של בן אוליאל לדיון חוזר, אותה הגיש עורך דינו אביגדור פלדמן, נכתב כי "במרכז פסק הדין עולה השאלה הרודפת את המשפט הישראלי שנים רבות: סמכותו של שב"כ להשתמש בחקירות אלימות, מענות ומכאיבות, כדי לחלץ מידע מהנחקרים החשודים בעבירות חמורות נגד בטחון המדינה".

אמנם בן אוליאל הודה ברצח ושיחזר את המעשה, אבל סנגוריו טענו שההודאות הוצאו ממנו בעינויים. "אכן בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון נמנעו מלתאר חקירה זו כעינויים, והעדיפו לכנותה 'חקירת צורך', אך צורך לא היה וצורך לא נקבע על ידי בית המשפט. ההודאות שנפסלו הן אלו שניתנו במהלך העינויים או מיד אחריהם. קו הגבול הדמיוני שמתח בית המשפט בין הודאות פסולות להודעות קבילות הוא 36 שעות, שבהן לא השתנה מאומה במצבו של בן אוליאל. הוא עדיין היה בידי שב"כ, ללא קשר לעולם החיצוני, ובעיקר נמשכה מניעתו לפגוש עורך דין.

"אמנם מניעת עורך דין הייתה על פי צו שיפוטי, אך ללא הצדקה של ממש זולת הרצון למנוע מעורך דין להסביר לו כי הודאות שניתנו תוך כדי עינויים אינן קבילות, אבל הודאות שימסור יום וחצי אחר כך עלולות לשאת חן בעיני בית המשפט, שייקבע כי עינויים ימחקו מזכרונו כאילו עבר טיפול במכשיר מוחק זכרון הדמיוני מהסרט 'גברים בשחור'", לשון עו"ד פלדמן.

נזכיר כי בספטמבר 2022 דחה העליון את ערעורו והותיר על כנה את הרשעתו מבית המשפט המחוזי בלוד. בן אוליאל מרצה 3 מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר, לאחר שהורשע כי הוא זה שזרק בקבוקי תבערה על בית המשפחה, שהובילו למותו של תינוק בן שנה וחצי ושל שני הוריו, וכן לפציעתו הקשה של ילד בן 4, כולם בני משפחת דוואבשה.

בארגון חוננו הגיבו לדחיית בקשתו של עמירם בן אוליאל לדיון נוסף: "אסתר חיות, כמו חבריה אבירי זכויות האדם, שמה את זכויות המסכנים והנדכאים בחברה ללעג וקלס, תומכת בעינויים לצורך הוצאת הודאה מנחקרים כמו במדינות עולם שלישי. בתקופה בה מדברים על בית המשפט כ'מגן זכויות האדם' הזכירה לנו אסתר חיות כמה שקר עומד מאחורי המשפט הזה. כשמדובר ביהודי עם פאות וזקן - בית המשפט בז לו ולזכויותיו''.

תגיות:עמירם בן אוליאלאסתר חיותפרשת דומא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה