חדשות בעולם

ניצולת אושוויץ בת 99 קיבלה מדליה מהמלך צ’ארלס. הנין החרדי בירך "ברכת המלכים"

מלך בריטניה צ'ארלס השלישי העניק מדליית 'מסדר האימפריה הבריטית' ללילי אברט, ניצולת שואה יהודיה בת 99. דב פורמן, נכדה החרדי של אברט, הצטרף למעמד

  • י"א שבט התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לילי אברט, ניצולת אושוויץ בת ה-99 וכיום תושבת לונדון, קיבלה אתמול (רביעי) מדליית 'מסדר האימפריה הבריטית' מאת מלך בריטניה צ'ארלס השלישי. הטקס נערך בטירת וינדזור, לשם הגיעה אברט עם נינה החרדי דב פורמן בן ה-19.

לאחר הטקס הממלכתי, כתב פורמן: "זה היה כל כך מלא בענווה לראות את סבתא רבא המדהימה שלי, בת 99, מקבלת את אות המסדר הבריטי שלה היום, בטירת וינדזור, מהוד מלכותו המלך".

עוד סיפר פורמן כי בירך את המלך בברכת המלכים "שנתן מכבודו לבשר ודם". המלך התרגש לשמע הברכה והתעניין במשמעותה.

המלך שוחח עם אברט, שאמרה לו: "הייתי בגיהינום, אושוויץ, כמה מיוחד להיות כאן היום, עם המלך, בארמון".

על האופן בו התמודדה עם ההיסטוריה הקשה שלה, אמרה בעבר אברט: "אתה יכול לבחור, יכולתי לבחור בחיים ולהמשיך או לוותר, בחרתי בראשון, בחרתי בחיים ואמרתי שאני לא יכולה לוותר, אני צריכה להמשיך להילחם, זה מה שהבטחתי לעצמי".

עוד אמרה: "זה לא משנה מה צבע העור שלך או איזה לאום אתה, כי עבור כל בני האדם דבר אחד בטוח: הדם שלנו אדום, וכשאתה חותך אותנו, זה כואב. זה מה שאני רוצה שאנשים יזכרו כשהם שומעים את הסיפור שלי על הישרדות אושוויץ ועל זוועות השואה. חשבתי שאחרי השואה יהיה קץ לשנאה, למלחמה חסרת בסיס ולרצח עם. ובכל זאת, אנו רואים שנאה ברחובותינו, קמפיינים רצחניים ומלחמות חסרות בסיס מתרחשות, שוב ושוב, בכל רחבי העולם. עבור העם היהודי, השואה הייתה טרגדיה אישית. עד סוף מלחמת העולם השנייה, שני שלישים מיהדות אירופה נספו בידי הנאצים".

ברכת המלכים היא ברכה המשתייכת לברכות הראייה הנאמרת בעת ראיית מלך. קיימים שני נוסחים לברכה, האחד על ראיית מלכי ישראל והאחר על ראיית מלך ממלכי הגויים. משמעות הברכה היא שמברכים את האלוקים על כבוד המלכים, אשר הוא בכבודו של האלוקים עצמו, אותו הוא חולק עמם.

מקור הברכה הוא בתלמוד הבבלי (ברכות נח, ע"א), וכך נאמר: "תנו רבנן ... הרואה מלכי ישראל אומר ברוך שחלק מכבודו ליראיו מלכי אומות העולם אומר ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם".

יצוין כי קיימת מחלוקת הלכתית האם יש לברך על ראיית מלכים מערביים שלהם מעמד סמלי בלבד ואינם שליטים בלעדיים המסוגלים להחליט על הוצאה להורג. המקובל הוא להימנע מלברך כיוון שגם אם קיים ספק בדבר הרי שספק ברכות להקל.

תגיות:אושוויץהמלך צ'ארלס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה