חדשות בריאות

האם הלק ג’ל יכול לגרום לסרטן העור? מחקר חדש מעורר סערה

מחקר חדש חושף כי שימוש במכשיר שמייבש לק ג'ל עלול לגרום לסרטן. האם יש סיבה לדאגה? כל הפרטים

  • ב' שבט התשפ"ג
אא

מחקר חדש שפורסם בכתב העת "NATURE" מעורר דאגה: מן המחקר עולה כי יש קשר בין המנורות האולטרה סגול בהן עושים שימוש במסגרת טיפול לק ג'ל, לעלייה בסיכון לחלות בסרטן העור. ממצאי מחקר מצביעים על כך שהקרינה של אור אולטרה סגול עשויה להוביל למוות תאי, למוטציות בתאים אנושיים, ולנזק בלתי הפיך ל-DNA.

על פי איגוד האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, אור אולטרה סגול מסווג כמסרטן ועלול להוביל לסוגים שונים של סרטן עור כמו מלנומה. כן עשוי האור המדובר להוביל גם להזדקנות מוקדמת ולנזק בעיניים.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ואוניברסיטת פיטסבורג גילו שורות תאים אנושיים ותאים מעכברים לאור UVA ממייבשי ציפורניים. ממצאים המחקר הצביעו על תוצאות חד משמעיות, לפיהן לאחר חשיפה בודדת של 20 דקות, 20%-30% מהתאים מתו, ולאחר 3 חשיפות רצופות של 20 דקות – 65%-70% מהתאים מתו.

אמנם לא ניתן להסיק על בסיס מחקר זה כי מייבשי הציפורניים מגבירים את הסיכון לסרטן, וכי יש צורך במחקר אפידמיולוגי רחב היקף כדי לכמת את השינויים בסיכון לסרטן באוכלוסייה הכללית.

החוקר הבכיר פרופסור לודמיל אלכסנדרוב, חבר לרפואה תאית ומולקולרית באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, הדגיש כי "לא ניתן להסיק, בהתבסס על המחקר, כי מייבשים אלו מסוכנים, אבל אנחנו רואים בבירור שזה משפיע לרעה על תאים, וזה פוגע ב-DNA".

יצויין כי מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) רואה במייבשי ציפורניים UV המשמשים לקיבוע לק ג'ל כבעלי סיכון נמוך, בשימוש לפי ההוראות. בשלב זה, אין עדויות לכך שהמכשירים גורמות לסרטן, למרות שמחקרים מסוימים הראו שקרינת ה-UV הנפלטת מכמה מייבשי ציפורניים חזקה יותר מהשמש, מה שעלול לגרום לסרטן העור.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי בדיקת בטיחות של מנורות מסוג UV אינה בסמכות המשרד, זאת לעומת לק ג'ל שמצריך רישיון של משרד הבריאות. על מנת שהלק יקבל את אישור המשרד, מתבצעת בדיקה הבוחנת שכל הרכיבים עומדים ברגולציה של האיחוד האירופי.

עוד ביקשו במשרד הבריאות להדגיש כי המחקר המדובר התבצע בתאים ולא בבני אדם, ולכן אינו מוכיח ששימוש לעתים תכופות בלק ג'ל ובמנורת UV מגביר את הסיכון לחלות בסרטן העור. "עם זאת, יש לבחון את המידע שיצטבר בהמשך ולראות מה מידת הסיכון, במידה וקיים, בשימוש במנורות אלו. חשוב לציין שחשיפה לקרינת UV עלולה לגרום לנזק לעור, כולל סרטן העור".

כיצד ניתן להתגונן?

על מנת להתגונן מפני אור אולטרה סגול, ממליצים חלק מרופאי העור למרוח על הידיים לפני הטיפול מסנן קרינה רחב טווח ועמיד במים, עם 50 SPF לפחות.

את מסנן הקרינה יש למרוח בסמוך ממש לצביעת הציפורניים. האופן האידיאלי הוא מריחת הקרם לפחות 20 דקות לפני החשיפה לאור אולטרה סגול.

תגיות:לק ג'לסרטן העור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה