חדשות בארץ

ח"כ רוטמן: "נחזיר את הריבונות לעם, לא מתרגשים מצעקות"

ועדת החוקה של הכנסת דנה בהצעת חוק יסוד השפיטה, במסגרת הדיונים על הרפורמה המשפטית. חברי האופוזיציה החרימו את הדיון

רוטמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)רוטמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ועדת החוקה של הכנסת ממשיכה היום (ראשון) בדיונים על הרפורמה המשפטית, והחלה הבוקר לדון בהצעת חוק יסוד השפיטה. הדיון מתקיים בהיעדרם של נציגי האופוזיציה בוועדה, שהודיעו על החרמת הדיונים.

יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), התייחס בפתח הישיבה להיעדרם של חברי האופוזיציה: "אני מבין לליבם, היו צריכים קצת ימי חופש ונמתין להם בסבלנות. אולי מרוב שצעקו ברחובות שלא נותנים להם לדבר, אין להם כוח לצעוק איפה שמתקבלות ההכרעות".

"זה מאוד סמלי", הוסיף רוטמן. "כשהיינו באופוזיציה הם לעגו וצעקו על חברי הכנסת מהאופוזיציה שלא הגיעו לוועדות כשהם קבעו הרכבי ועדות משפילים שלא הביאו לביטוי את גודל המפלגות. נתנו להם את החלוקה ההוגנת, אני אישית כעסתי על יו"ר ועדת הכנסת וטענתי שהוא נותן הרבה יותר ממה שקיבלנו, אבל קיבלתי את דעתו שיש לתת מקום בשל אדיבות של מנצחים, אבל הם לא הבינו עדיין שיש אדיבות של מפסידים. קיבלתי טענות שנתתי ביטוי יתר למתנגדים לעמדתי, וכנראה כשאין טיעונים או כשלא מתחילים הטיעונים הם בחרו שלא לבוא. צר לי על כך, ואני מניח שנבין בהמשך מה עומד מאחורי ההתנהלות התמוהה של האופוזיציה".

רוטמן ציין כי "המסמך של הייעוץ המשפטי אמור להיות מונח על שולחן הוועדה ביום ראשון הבא. אין הפתעה בלו"ז הדיונים שנקבע בידיעתם והסכמתם, אבל ההצגה לתקשורת כנראה חשובה יותר. אני שב וקורא לכם לבוא להשמיע עמדתכם. זו תופעה מעניינת שאנשים חוששים להביע דעתם, אולי כי יגלו שהציבור יותר חכם ממה שהם חושבים שהוא".

בהתייחסו להחלטת בג"ץ לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי, הדגיש רוטמן כי אין בכך כדי להשפיע על דיוני הוועדה: "כשהנחנו את התוכנית שלנו בציונות הדתית, התייחסנו לנושא מינוי שופטים בלי לדעת מה יהיה פסק הדין, וכך גם שר המשפטים לוין כשהציג את תוכניתו. אפשר להתווכח ולדון בנימוקים השונים, אך זה לא ישפיע. אנחנו באים לעשות מעשה חשוב מאוד של השבת הריבונות לעם שלא תלוי בהחלטה כזו או אחרת של בית משפט. עם זאת, קיבלנו תזכורת כשאנחנו עוסקים בחוקי יסוד כשגירסא דינקותא נשכחה קצת מפי אלו היושבים בכס המשפט. חוק יסוד הממשלה קובע אחרת. זו סוגיה משטרית מן המעלה הראשונה ואין בה כל חדש".

"הדמוקרטיה הישראלית כלואה במרתפי בית המשפט העליון בחדר מרופד ולא שומעים את צעקותיה, כי החדר הזה מרופד בהמון דפים של פסקי דין. באנו לפה לשחרר את הדמוקרטיה הישראלית ולהחזיר את הריבונות לעם ואנחנו לא מתרגשים מצעקות", כך רוטמן.

פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל, אמר בדיון כי הוועדה למינוי שופטים אינה צריכה לכלול נציגות של השופטים: "אני בעד הוצאת כל השופטים מהוועדה, בוודאי שופטי העליון, בוודאי לא נשיא בית המשפט העליון. ברוב עצום של מדינות ה-OECD למערכת השפיטה אין שום חלק במינוי השופטים".

לעמדתו של פרופ' אומן, יש לאפשר לבג"ץ לפסול חוקים של הכנסת ברוב של 12 מתוך 15 שופטים. באשר לפסקת ההתגברות, הוא טען כי בניגוד למוצע ברפורמה היא צריכה להתקבל ברוב גדול יותר מ-61: "כמו שצריך 'איזונים ובלמים' במינוי שופטים, צריך גם כן 'איזונים ובלמים' על הכנסת".

''שאלתי פעם את פרופ' אהרן ברק - האם אתה מקבל את זה שבית משפט מחוקק?", סיפר פרופ' אומן. "הוא אמר שכן, שחז"ל היו גם שופטים וגם מחוקקים. אני רוצה לומר לברק שזה נכון לגבי חז"ל, אבל אנחנו לא תיאוקרטיה אלא דמוקרטיה. אנחנו גם לא ג'ודיצוקרטיה. כוח המשילות הוא לא בידי בית המשפט. זה מראה את הגישה של ברק לכל הנושא הזה, אותה הנחיל לבאים אחריו".

תגיות:ועדת החוקהשמחה רוטמןהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה