חדשות בארץ

וול סטריט ג’ורנל נגד בג"ץ: "חסר בלמים דמוקרטיים"

העיתון האמריקני פרסם מאמר מערכת על הכוח המופרז שנטל לעצמו בית המשפט העליון בישראל והביע תמיכה ברפורמה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו: "הוצאת דרעי מהקבינט – מהלך הדומה לעריפת ראשה של הממשלה החדשה". מאמר תמיכה נוסף ברפורמה פורסם במגזין ניווזיק

  • כ"ט טבת התשפ"ג
אולם בבית המשפט העליון, ארכיון (צילום: פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון, ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

הוול סטריט ג'ורנל פרסם בסוף השבוע מאמר מערכת, בו מתח ביקורת על החלטת בג"ץ לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי והביע תמיכה ברפורמה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו.

במאמר, שכותרתו "מי מאיים על הדמוקרטיה הישראלית?", נכתב כי "לבית המשפט העליון בישראל יש יותר כוח מלזה שבארצות הברית, אלא שבנוסף הוא גם חסר בלמים דמוקרטיים. לא רק שהוא אינו כפוף לחוקה ופטור לחלוטין מתנאים של זכות עמידה ושפיטות, הוא גם פוסל חוקים אותם הוא מחשיב כ'לא סבירים', מה שמכסה בערך את הכל".

עוד צוין, בהקשר זה, כי "לבית המשפט הישראלי יש אפילו וטו על מינוי שופטים חדשים, בניגוד למצב בארצות הברית שם הסמכות למינוי שופטים נתונה במשותף בידי הנשיא והסנאט".

באשר לפסיקת בג"ץ בנוגע לדרעי, נכתב כי "בית המשפט לא יכל להצביע על שום חוק שמורה על הוצאתו של אריה דרעי מהקבינט, אולם זה לא הפריע לו לבטל את ההליך הדמוקרטי – מהלך הדומה לעריפת ראשה של הממשלה החדשה שסימנה את הרפורמה במערכת המשפט כנושא הדגל שלה".

מאמר נוסף, שכתב ג'וש האמר במגזין "ניוזוויק", העניק אף הוא רוח גבית לרפורמה המשפטית, ותקף בחריפות את הביקורת נגדה: "כמו כלב שאוכל את הקיא של עצמו, לאליטות המתנשאות של מה שנקרא 'הקהילה הבינלאומית' יש קיבעון מוזר – באופן קבוע, ממש כמו שעון, הן תמיד מוצאות דרך לבקר מדינת לאום אחת קטנטנה. המדינה הזו, כמובן, היא מדינת היהודים המודרנית, הלא היא מדינת ישראל".

"אין אף מדינה אחרת על פני כדור הארץ שזוכה לזלזול וביקורת חריפים באופן כה לא פרופורציונלי מידי אותם אדוני המוסר מטעם עצמם", כתב האמר. "המהומה הנוכחית היא רק הביטוי האחרון של ההתמכרות הבלתי פוסקת של אליטות אלה להשפיל את היהודים. הפעם היא לובשת צורה בדמות הוויכוח הסוער על תוכנית הרפורמה השיפוטית החדשה של ממשלת נתניהו".

האמר ציין, כי כתוצאה מהמהפכה שחולל נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אהרן ברק, "נטל בית המשפט סמכות לבטל כל דבר חקיקה של הכנסת, בכל עת ומכל סיבה שהיא. בתחילה מצא עצמו בית המשפט העליון כבול ל-13 'חוקי היסוד' המעין-חוקתיים של ישראל, אך עד מהרה הוא ביטל אף את המגבלה הזו. בשנים האחרונות הוא ראה לנכון לבטל את רצון העם – רצון שבא לידי ביטוי באמצעות חקיקה רגילה וחוקי יסוד כאחד – בנימוקים כה מופרכים וחסרי בסיס כמו היותם 'בלתי סבירים באופן קיצוני' או 'פוליטיים מדי'. אומנם קשה להאמין, אך לבית המשפט העליון יש כעת גם את הסמכות לעקוף את בחירת הממשלה הנבחרת לתפקידי שרים בקבינט, כפי שעשה רק השבוע כשפסל את אריה דרעי".

"למרות הגינויים הרפלקסיביים של אלו שלכאורה מודאגים מחוסנה של הדמוקרטיה התוססת בישראל, תוכנית הרפורמה תחזק באופן מהותי את הדמוקרטיה הממשית במדינה על ידי החלשת המשפטוקרטיה", סיכם האמר.

תגיות:בג"ץהרפורמה המשפטיתוול סטריט ג'ורנלניוזוויק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה