חדשות יהדות

למרות המלחמה באוקראינה: מאות מתפללים בהילולת בעל התניא בעיירה האדיטש

למרות המלחמה באוקראינה, מאות מתפללים הגיעו לעיירה האדיטש, להילולת מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי. במתחם בית הכנסת הסמוך לציון נערכו בריתות מילה לשבעה יהודים, הצעיר שבהם בן 29 והמבוגר בן 66

  • כ"ד טבת התשפ"ג
(קרדיט צילום: בית חב"ד האדיטש)(קרדיט צילום: בית חב"ד האדיטש)
אא

מאות יהודים הגיעו ביממה האחרונה לעיירה האדיטש במחוז פולטבה שבאוקראינה, להילולת מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מלאדי המכונה "בעל התניא" על שם ספרו. כמחצית מהמתפללים הגיעו מערי אוקראינה, בראשם רבני הערים שלוחי חב"ד עם בני קהילותיהם. שאר המתפללים שהגיעו מישראל, מאירופה ומארצות הברית, נאלצו לעבור מסע יבשתי ארוך משדה התעופה בקישינב, שכן שדות התעופה באוקראינה סגורים מאז תחילת המלחמה.

הרב שניאור זלמן דייטש, שליח חב"ד במקום ומי שאחראי על המתחם הענק שכולל מאות חדרי אירוח, אמר כי "בכל שנה הגיעו לכאן אלפים ביום ההילולה, ואני נרגש לראות שלמרות המצב המקום הקדוש לא נשאר מיותם ביום הגדול הזה. נערכנו לוגיסטית מבעוד מועד להגעתם של 250 איש בלבד, והכמות הגדולה הדהימה אותי. זה היה מאתגר, אבל הצלחנו לארגן ארוחות כיד המלך לטובת המתפללים. המלחמה השפיעה עלינו מאוד, אבל אנחנו חזקים".

במתחם בית הכנסת הסמוך לציון נערכו הבוקר (שלישי) בריתות מילה לשבעה יהודים - הצעיר שבהם בן 29 והמבוגר בן 66. הנימולים הגיעו בליווי רבם, הרב שלמה סלומון מקרמנצ'וג. "אחד מהם כבר 20 שנה רוצה לעשות ברית, אבל חשש - והמלחמה גרמה לו להחליט שדבר לא יעצור בעדו", סיפר השליח. 

יהודי נוסף, תושב העיר מירוגורד, הגיע להתפלל בציון עם בני קהילתו ושוכנע על ידי הרב משה וובר, מנהל ארגון "כולל תורה", להיכנס בברית. לאחר המצווה הוא קיים מצווה נוספת והניח תפילין לראשונה בחייו. 

את הבריתות, הנחשבות למורכבות יחסית, ביצע המוהל הרב דוד שלמה גלבר, שהגיע במיוחד מבני ברק. סייע בידו המוהל השליח הרב מענדי כהן ממאריופול. אחד הנימולים, ולדימיר אברמנקו בן ה-62, ביקש להיקרא על שם בעל ההילולא: שניאור זלמן.

"רציתי להיות יהודי יותר טוב, להיות קשור לאלוקים. רק במלחמה התחלתי להגיע לבית הכנסת והתוודעתי לכמה מצוות שלא ידעתי עליהן קודם לכן, כמו ברית מילה, תפילין ועוד. כששמעתי שיש לי אפשרות - בגילי המתקדם - לעשות את הברית, הפצרתי ברב סלומון שיסייע לי בכך ואני שמח שהצלחתי. אני לא חושש מהכאב, לקחתי את זה בחשבון. זה כאב טוב", הסביר את החלטתו.

בסנדקאות כובדו, בין היתר, רב העיר הרב שניאור זלמן דייטש והרב מאיר סטמבלר, יו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" שמסייע לתחזוק הציון בהאדיטש.

תגיות:ברית מילהאוקראינההילולההאדיטשרבי שניאור זלמן מליאדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה