חדשות בארץ

ברגע האחרון: יהודי אוקראיני זכה להיקבר בקבר ישראל

יהודי תושב קייב התקרב ליהדות לאחר פלישת רוסיה למדינתו. בשבוע שעבר נפטר, וברגע האחרון נמנעה שריפת גופתו

  • כ"ד טבת התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יהודי אוקראיני תושב קייב בשם קורמן נפטר ביום חמישי האחרון, ושריפת גופתו נמנעה ברגע האחרון לאחר פעילות מאומצת של "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה".

קורמן, שנולד וגדל בתקופת הקומוניזם, היה רחוק מאוד משמירת תורה ומצוות ומאוחר חיים יהודי. במהלך העשור האחרון פנו מ"פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" מספר פעמים לקורמן, כפי שעושים עם יהודים רבים במדינה, אולם הוא לא נענה.

עם פרוץ המלחמה באוקראינה לפני כעשרה חודשים, פנו מהפדרציה שוב לקורמן, והציעו לו לעזוב את אוקראינה ולהתפנות מהתופת. קורמן סירב, אך ההתעניינות הכנה בשלומו בשעת המלחמה גרמה לו להתקרב לחיים היהודיים.

בחודשים האחרונים התקרב קורמן ליהדותו. רבני חב"ד שנשלחו אליו ביקרו אותו בערב פסח, חילקו לו מצות. לפני חג השבועות העניקו לו ספרי יהדות, ובסוכות זכה קורמן ליטול ארבעת המינים.

ביום חמישי האחרון הלך קורמן לעולמו. בצוואתו ביקש מבניו המתגוררים בישראל שיקברו אותו בבית הקברות היהודי בירקיבצי שבלב קייב, בסמוך לאשתו ילנה שנפטרה לפני 6 שנים.

אך בית הקברות מלא עד אפס מקום, ובשנים האחרונות הפסיקו לקבור בו אנשים חדשים.

בשל הרצון לקיים את צוואתו בכל מחיר, החליטו יוליה ואלכס לשרוף את גופת אביהם ולקבור את אפרו בסמוך לקברה של אשתו.

הרב רפאל רוטמן, יו"ר הפדרציה, נכנס לתמונה, ולא אמר נואש. הוא הפך עולמות, אך קיבל אישור לקבור את קורמן בבית הקברות היהודי, למרות שבשנים האחרונות לא היו מקרי קבורה חדשים בבית הקברות. "תודה לאלוקים אבל הצלחנו להגיע להסדר עם הרשויות לאפשר לנו לקבור את מיכאל", אמר הרב. "הודות לפדרציה היהודית ושלוחי חב"ד מיכאל חגג כיהודי את פסח, שבועות חגי תשרי וחנוכה, וכן קיבל סיוע הומניטרי מתחילת המלחמה. אנו גאים בכך שגם את חייו עלי אדמות הוא סיים כיהודי".

יוליה ואלכס ילדיו המתגוררים באשדוד, הגיעו להלוויה בקייב. יוליה אמרה: "אבא שלי היה אדם אמיץ, גיבור. כשפרצה המלחמה הצענו לו לברוח לארץ אבל הוא התעקש להישאר שם ליד חבריו ושכניו.

יוליה ביקשה להודות לחברי הפדרציה היהודית באוקראינה: "הם נתנו לאבא שלי לחיות כיהודי בשנת חייו האחרונה, ובכל פעם ששוחחנו אבא שלי היה נרגש מחדש לספר לי על הרבנים שביקרו אצלו והעניקו לו מעט אידישקייט.

"אם לא ההתעקשות של הרב רוטמן למען יהודי שני - גם כזה שלא היתה להם היכרות אישית לפני כן - אבא שלי היה נשרף ולא נקבר כיהודי. אנו אסירי תודה על המאמצים שלו ובטוחים כי אלוקים ישלם לו על המעשה הטוב שעשה למעננו", סיימה יוליה את דבריה.

הרב אליהו עמר עונה בהרצאתו המרתקת על השאלות הבאות: למה מניחים אבנים בכל ביקור בבית הקברות, ולמה היהדות לא אמרה להניח זר על הקבר, אלא דווקא אבן?

תגיות:אוקראינהקבורה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה