לימוד גמרא למתחילים

"אני לא יודע איך ללמוד גמרא, אבל אין לי את מי לשאול"

מדוע ילדים וגם מבוגרים רבים לא מצליחים ללמוד גמרא בצורה טובה? מה גורם ללומדים לגשת ללימוד בצורה שגויה, ומהי ההסתכלות הנכונה על הלימוד?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"אני לא יודע איך ללמוד גמרא, אבל אין לי את מי לשאול...".

משפט נפוץ מאוד בקרב לומדי גמרא צעירים ומבוגרים כאחד.

אם גם אתה מרגיש כך, המאמר הזה מיועד בשבילך.

כל מה שרצית לשאול על "איך ללמוד גמרא" ולא היה לך את מי לשאול.

שאלה שמטרידה הורים רבים, היא מה מיוחד בלימוד הגמרא, ומדוע בעצם כל אחד צריך הדרכה כדי ללמוד גמרא.

הורים רבים לילדים ובחורים שלומדים גמרא לא מבינים את הקושי המיוחד שיש בגישה ללימוד הגמרא, ומתוך כך אין להם יכולת לעזור להם. הדבר יוצר חוסר בהירות ובלבול. ההורים באים לילד בטענה – למה אתה לא לומד? הרי אתה מוכשר... בכל דבר אתה מצליח – אז אם תתאמץ, תבין. תראה את אח שלך, אתה לא פחות ממנו, והוא - מצליח.

גם התלמידים עצמם, לא ברור להם מה קורה. תלמיד שלדעתו משקיע את כל יכולתו בלימוד, ובסוף במבחן מרגיש תחושה של החמצה וחוסר הצלחה, חושב – אני כנראה לא חכם מספיק. העובדה היא ששוב ושוב אני לא מצליח בגמרא, והחברים שלי דווקא כן...

במאמר זה ננסה לתאר גם לאדם שאינו בקי בלימוד גמרא במעמקי הסוגיות והפלפול, במילים פשוטות וברורות, למה צריך דרך מסודרת לגשת לגמרא, ואיך להצליח בלימוד הגמרא. המאמר הוא תמצית של הספר "שותף לדף". מאז שיצא לאור, בתוך שנה וחצי הפך את לימוד הגמרא לנעים ומסודר יותר. אלפי לומדים בכל הגילים ומכל המגזרים חיזקו באופן משמעות את חוויית הלימוד שלהם ואת הקשר והחיבור לדף הגמרא, והעיקר - קבלו דרך וכלים מסודרים איך לגשת לדף הגמרא ולהצליח.

קל לנו מאוד להאשים את הגמרא בכל הצרות שיש לילדים שלנו, ולטעון שהגמרא זה ספר קשה מאוד ולכן הם לא מצליחים, זה יוצר להם עומס לימודים וכדומה.

אך בשלב ראשון עלינו להבין שחלילה, לא הגמרא היא הבעיה. הבעיה היא אני, הלומד. איך אני ניגש לדף? האם קבלתי הדרכה מתאימה? האם רכשתי ניסיון, כלים ומיומנות? ללא זה - אין כמעט שום סיכוי לשום אדם להצליח ולהתקדם, ולהיות לומד עצמאי בדף.

ברגע שיש לי כלים ודרך מסודרת איך לגשת לדף - זה הופך לחוויה מהנה, ואפילו עם טעם של עוד...

זה מה שחשוב, ועל זה צריך להשים את הדגש!

ואסביר.

הגמרא כתובה כספר אלוקי, בקיצור ובקודים המכילים תכנים אין סופיים. תפקיד הלומד הוא להגיע לאותו תוכן מסתתר בדרך כל שהיא. המציאות היא שהתוכן המסתתר מוצג לעין הלומד במילים קצרות, מעין רמזים וקודים, ונמצא שהלומד, יש לו תפקיד מרכזי בגמרא – לפתור את החידות והקודים כדי להגיע להבנה המסתתרת, בדיוק כמו שעשו במשך כ-1500 שנה פרשני התלמוד. הם התבוננו במילים, ובדרך כל שהיא הגיעו להבנות אותן כתבו בספרים שהתפרסמו, כלומר - מה שאני צריך זה את הדרך להגיע להבנה, וגם אם אני לא בדרגה של אותם מפרשים, עדיין אני יכול להשתמש בגישה שלהם, בדרך ובכללים.

לכאורה יוצא שדף הגמרא הוא כמו תשבץ עם הגדרות, כאשר תפקיד הלומד הוא לקחת כל משפט בגמרא ולזהות את ההבנה שמסתתרת בו.

מי שניגש לפתור תשבץ אין סופי שכזה – כלומר, להבין את הגמרא, צריך דבר ראשון לדעת שהתפקיד שלו מול הגמרא מאוד ברור – א. למלא את המשבצות הריקות המסתתרות בין השורות, ב.  - לדעת איך בדיוק עושים את זה.  

היום קוראים לזה "הבנת הנקרא", כלומר להבין מה מסתתר מאחורי המילים. על הלומד לבצע פעולות של "הבנת הנקרא" כדי להגיע לאותה הבנה אין סופית המסתתרת. פעולת "הבנת הנקרא" היא הדרך להגיע למידע המסתתר מאחורי המילים.

הבעיה – רוב הילדים וגם בוגרים לא ניגשים לאותה הבנה מסתתרת, אלא פשוט קוראים מה שכתוב בדף ומסבירים את מה שכתוב בדף.

זה לא לימוד בהבנה, אלא לימוד שטחי, ורבים הם הלומדים בדרך זו - ולא כי אין להם את הכישרון אלא:

א. הם לא יודעים על קיומה של ההבנה המסתתרת

ב. הם לא יודעים איך להגיע אליה, כי לא לימדו אותם

ג . הם לא יודעים שעיקר הלימוד הוא להגיע לשם – לאותה הבנה מסתתרת

ד. הם חושבים שניתן להסתפק במועט, ופשוט לקרוא מה שכתוב מבלי להבין... 

בעיה נוספת:

א. המציאות של 2020, כשהכול בסביבה מהיר, זמין, קל ונוח, גורמת לתלמיד לגשת לדף בדרך הקלה והנוחה לו, ולא בדרך הנכונה, הקשה יותר והמועילה.

ב. מאפיין חשוב של התקופה היא ה"נראות". הכול צריך להיראות חדש, יפה ונוצץ. מציאות זו יוצרת מצב של – "לא חשוב מה האמת, העיקר שזה נראה טוב". לכן התלמיד מעתיק את מציאות החיים גם ללימודי הגמרא, ולא מעמיק, אלא ניגש בדרך של לימוד שיטחי, העיקר שיראה טוב. אבל בפועל זה לא עובד, ולהיפך – בגמרא, רק עבודה רצינית מביאה תוצאות.

לכן, מי שניגש לגמרא צריך לקבל כלי עבודהברורים ומסודרים, חזקים ועוצמתיים. לסדר אותם במוח בתוך תיקיה עם הכותרת – הדרכה: איך לומדים גמרא.

חשוב להדגיש - בכל פעם שאדם לומד גמרא בדרך הנכונה, הוא משפר את התיקיה שלו בתחום, הוא משפר את הלמידה ורוכש מיומנות וניסיון בלימוד הגמרא.

לסיכום, אני ממליץ ללומדי גמרא צעירים פשוט לפנות לרב המלמד ולבקש - "בבקשה, כבוד הרב,תלמד אותיאיך ללמוד גמרא. תן לי בבקשה כלים ברורים ומסודרים איך לגשת לדף. ספר לי איך אתה מצליח להבין את מה שאתה מלמד בשיעור. הפוך אותי ללומד ולנהג עצמאי בדף, תן לי ליהנות מהחוויה שעליה אומר האור החיים (דברים כ"ו, י"א) "אם היו בני אדם מרגישים במתיקות ועריבות טוב התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם".

מתוך הספר "שותף לדף" מאת הרב משה יודלוב, מאבחן ומרצה בתחום הוראת הגמרא. לייעוץ ניתן לפנות במייל m035798624@gmail.com

לרכישת הספר "שותף לדף" בהידברות שופס, לחצו כאן

תגיות:גמראלימוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה