חדשות בארץ

נשיאת העליון חיות: תוכנית לוין - מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט שנועדה לרסק אותה

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, תקפה בחריפות את הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין: "מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו"

(צילומים: שיר טורם / פלאש 90, נתי שוחט / פלאש 90)(צילומים: שיר טורם / פלאש 90, נתי שוחט / פלאש 90)
אא

(עודכן: 20:50)

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תקפה הערב (חמישי) בחריפות את הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין והגדירה אותה כ"מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו".

בנאום שנשאה בכנס העמותה למשפט ציבורי, אמרה חיות כי "למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. ואני אומרת – זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

"העצמאות ואי-התלות השיפוטית הן נשמת אפו של בית המשפט, ובלעדיהן לא יוכלו שופטי ישראל למלא את תפקידם כמשרתי הציבור וכנאמניו", הצהירה חיות. "השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה".

חיות הוסיפה כי "'שלטון הרוב' הוא עקרון יסוד העומד בבסיס המשטר הדמוקרטי, אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת נתן להם בכך 'צק פתוח' לעשות ככל העולם על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא".

לדברי חיות, "התוכנית מבקשת ליטול מידי השופטים את הכלים המשפטיים המשמשים אותם להגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק. התוכנית מדברת על פסקת התגברות אשר תשלול מבית המשפט את האפשרות לבטל חוקים הפוגעים באופן בלתי מידתי בזכויות אדם חוקתיות, ובהן הזכות לחיים, לקניין, לחופש התנועה ולפרטיות, וכן זכות היסוד לכבוד, וכנגזרת ממנה - הזכות לשוויון, הזכות לחופש ביטוי ועוד''.

בהתייחסה לכוונה לחוקק פסקת התגברות של הכנסת על בג"ץ, אמרה חיות כי מדובר במתן הכשר לכנסת, בתמיכת הממשלה, "לחוקק באין מפריע חוקים שיפגעו בזכויות אלה. לכן טועה מי שחושב שפסקת ההתגברות 'מתגברת' על בית המשפט. מדובר בהתגברות על זכויות אדם של כל פרט ופרט בחברה הישראלית".

"הכלים המשפטיים שאותם מבקשת תוכנית השינויים לבטל ישללו למעשה מבית המשפט את יכולתו לקיים ביקורת שיפוטית אפקטיבית, אשר בהסתמך עליה יכול כל אזרח ותושב להעלות בפני בית המשפט טענות והשגות כנגד פעולות שביצעו רשויות השלטון. הציפייה כי בית המשפט ייאלם דום גם באותם מקרים חריגים שבהם השלטון מפר את חובותיו כלפי הפרט – היא ציפייה מסוכנת''.

באשר לכוונה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, טענה חיות כי "הטענות חסרות היסוד המועלות כנגד השיטה הקיימת נועדו לכסות על הסיבה האמיתית שבגינה פועלים הוגי תוכנית השינויים, והיא – הרצון להביא לפוליטיזציה מוחלטת של מינוי השופטים בישראל, בדרך של הקמת ועדה לבחירת שופטים אשר בה יהיה לפוליטיקאים רוב אוטומטי. מכך בדיוק הזהיר בגין בשעתו, באומרו כי יש למנוע מצב שבו 'הממשלה היא שתמנה למעשה את שופטינו'. אזהרה זו הייתה נכונה אז והיא נכונה גם היום''.

באופוזיציה קידמו בברכה את הנאום. ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסר: "חותם על כל מילה בדברי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. 'הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ'ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו'. נתייצב יחד איתה במאבק על נשמתה של המדינה ונגד הניסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

שר המשפטים לשעבר, גדעון סער (המחנה הממלכתי), כתב: "הנשיאה חיות, בנאום מצוין, היטיבה להסביר את הפגיעה החמורה בזכויות ובחירויות של אזרחי ישראל אם תמומש התוכנית לריסוק מערכת המשפט. כפי שהתרעתי במערכת הבחירות - זהו מהלך לשינוי המשטר בישראל. על כל אוהבי החירות - ללא הבדלי השקפה פוליטית - להתלכד למאבק למען עתיד ישראל".

מנגד, שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד) תקפה: "ירדו המסכות, הכול מאה אחוז פוזיציה, מאה אחוז פוליטיקה, אין פה מלחמה על הצדק, יש קרב מאסף על שימור הכוח".

שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) הגיב: "אחרי יותר מדי שנים, מזיזים את הגבינה של חיות והיא חוששת. לא על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם אלא על הקליקה השלטת, הסגורה והאליטיסטית שהיא חלק ממנה. זה נגמר! אנחנו נסיר את המחיצות בין הציבור לבין מערכות השלטון".

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', מסר: "נאום הנשיאה חיות רק מוכיח את חיוניות הרפורמה לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. ההתנשאות, הדמגוגיה, ההתחפרות בעמדות, חוסר הסובלנות, רדידות הטיעונים והדיפת כל בדל של ביקורת - כפי ששמענו כעת גם בנאום -הביאו את אמון הציבור במערכת המשפט לשפל. הגיע הזמן לריסטארט של תיקון''.

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ אופיר כץ, אמר: "‏נאום שלם על קץ הדמוקרטיה, וחיות לא חשבה לנכון להזכיר פעם אחת שהמערכת זקוקה לאיזה שהוא תיקון. 'פתוחים לביקורת' זו סיסמה ריקה. הנאום הוכיח שני דברים: למה אמון הציבור במערכת בשפל, וכמה צריך לקדם את הרפורמה הזו".

תגיות:רפורמהיריב לויןמערכת המשפטאסתר חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה