חדשות יהדות

יתומים היינו ואין אב | מרן הגאון רבי שמעון בעדני זצ"ל: פרופיל לדמותו הגדולה

זקן מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס, ראש כולל "תורה וחיים", וגדול בתורה ובהנהגה: פרופיל לדמותו של הגאון רבי שמעון בעדני זצ"ל

  • י"ח טבת התשפ"ג
(צילומים: יעקב כהן / פלאש 90, shutterstock)(צילומים: יעקב כהן / פלאש 90, shutterstock)
אא

עם ישראל התעטף באבל עם היוודע הבשורה הקשה: מרן הגאון הרב שמעון בעדני זצ"ל נלקח לבית עולמו. הרב זצ"ל, בן 95 בפטירתו, היה זקן מועצת חכמי התורה של ש"ס, וכיהן כראש כולל תורה וחיים בבני ברק. עם פטירת חכם שלום כהן זצ"ל נחשב הרב בעדני כסמכות העליונה בתנועת ש"ס.

הרב נולד בשנת ה'תרפ"ח (1928) בחדרה להוריו דוד וחביבה, שעלו מתימן לארץ ישראל לאחר מלחמת העולם הראשונה. הרב היה בן זקונים להוריו, ששכלו 6 מתוך 10 ילדיהם.

בבחרותו למד בישיבת נובהרדוק בחדרה ובהמשך עבר לישיבת בית יוסף-נובהרדוק בירושלים והיה מתלמידיו של הרב שך. לימים העיד כי דרך הלימוד של הרב שך השפיעה עליו עמוקות ועיצבה את אישיותו.

לאחר שעבר הרב שך לישיבת פוניבז' בבני ברק, עבר הרב בעדני ללמוד בישיבת פורת יוסף שהוקמה באותם ימים. שם למד והתחנך תחת רבו הנערץ - הרב עזרא עטיה זצ"ל.

בשנת תשל"ג מונה לראש "מועצת חכמי התורה של בני ברק", לצד הרב מאיר מאזוז, הרב שלמה מחפוד, הרב מסעוד בן שמעון והרב מיכאל פחימא.

הרב עמד בנשיאות מוסדות חינוך ולימוד רבים, יזם את הקמת הישיבה של קהילת "כתר תורה" במקסיקו, ותלמידו הרב חיים הררי הקים קהילה חרדית במקום. לפני קרוב ליובל שנים הרב בעדני היה הראשון שהגיע לקהילות בחו"ל, בפרט בדרום אמריקה, כמו מקסיקו וארגנטינה, כדי לחזקן ולהקים בהן מוסדות תורניים. לא פעם ולא פעמיים הוא התבטא: "אני לא נוסע בשביל כסף או בשביל תרומות, רק כדי לחזק, לחזק ולחזק".

כאשר הוקמה מפלגת ש"ס בשנת 1984, נבחר כחבר מועצת חכמי התורה.

הרב בעדני היה חבר בוועדת הכשרות של בד"צ בית יוסף, ועמד בנשיאותו של כשרות בד"צ איגוד אברכים.

סדר יומו של מרן התנהל בצורה קפדנית, תוך ניצול כל רגע פנוי ללימוד תורה. כבר בשעה 06:45 בבוקר הוא היה מגיע לבית מדרשו ומתפלל את תפילת שחרית. לאחר אכילת פת שחרית, היה נכנס ללימוד רצוף ובהתמדה גדולה עד השעה 13:00 בצהריים.

בסביבות השעה 17:00 היה נוהג מרן זצ"ל לחזור לבית המדרש לסדר לימוד נוסף, ובשעות הערב, הוא היה שב לביתו, שם המתינו לו רבים מתלמידיו שהגיעו לקבל את עצותיו וברכותיו. מנהג יוצא דופן היה לו, במסגרתו הוא היה מגיע פעם בשבוע לרחבת הכותל המערבי, שם היה שופך את ליבו בבכיות ובתחנונים באמירת תיקון חצות.

תיעוד קורע לב - הרב שמעון בעדני פורץ בבכי על חורבן בית המקדש:

הרב דאג במסירות למאות משפחות הזקוקות לתמיכה נפשית וכלכלית. מדי ערב חג חילק לאלמנות סכומי כסף משמעותיים, אשר הועברו ישירות מחשבונו האישי, שכן לא היו לו עמותה או קופה מרכזית. הרב גם נהג לחלק תפילין ליתומים שחוגגים בר מצווה, ועזר ככל יכולתו לכל הפניות שמגיעות אליו.

בניו הם: הרב דוד בעדני, ראש כולל טהרות; הרב משה בעדני, המשמש כראש חבורה בכולל של הרב מדינה; והרב חיים בעדני, מנהל מוסדות "תורה וחיים". בנותיו הן: הרבנית יפת, הרבנית בן יוסף, הרבנית קרוואני והרבנית בנאי.

אחד מנכדיו, שלום אהרן בעדני הי"ד, נרצח בפיגוע דריסה ליד המטה הארצי של המשטרה בירושלים, בנובמבר 2014. הרב הספיד אז בבכי: "זה נכד רביעי שאני משתתף בהלוויה שלו. ריבונו של עולם, זה כל כך כואב – נכד כזה יקר, תלמיד חכם הלך מאיתנו, אבל אין לנו שאלות. אנחנו יודעים שזה טוב, יודעים שאנחנו לא רואים את התמונה כולה. תודה לך ה', גם על מה שאני לא מבין".

כמעט כל גדולי התורה הספרדיים בדורנו הם תלמידיו שהכירוהו עוד כבחורי ישיבה, רבים מהם ראשי ישיבות ודיינים.

הלווייתו תיערך היום (רביעי) בשעה 13:00 ברחבת כולל תורה וחיים, רח' רבי עקיבא 133 בני ברק. ייטמן לצד רעייתו בבית החיים פוניבז' בבני ברק.

"אני אברך כמו כולם": כתבת פרופיל לדמותו הייחודית של הרב בעדני זצ"ל

תגיות:פטירהרבי שמעון בעדני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה