הידברות לנוער

אני רוצה ביטחון עצמי – איך עושים את זה? 5 עצות מנצחות

איך מרגישים בנוח עם עצמי מול הסביבה? איך מצליחים להקרין החוצה ולבטא בטבעיות את מי שאני באמת? 5 עצות שיעזרו לכם לפתח ביטחון עצמי

  • ט"ז טבת התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1.תנו מקום של כבוד לדעות שלכם. כשאתם שומרים את הדעות שלכם, המחשבות שלכם והרעיונות שלכם לעצמכם ולא נותנים להן ביטוי, אתם בעצם מעבירים בזה מסר אל ה'אני הפנימי' שלכם שאומר "מה שאני חושב זה לא חשוב", ובזה אתם רק מנציחים את מצבכם. המורה שאל שאלה בכיתה? החברים מדברים על נושא מסוים ויש לכם מה לומר? תנו מקום של כבוד למה שאתה חושבים, ואמרו אותו. וזה לא משנה מה יהיו התגובות לכך. ייתכן שהרעיון בכלל יפסל, אבל עצם זה שביטאתם את עצמכם יוצר אמירה כלפי עצמכם שמה שאתם חושבים חשוב ומגיע לו להישמע. וזה הניצחון שלכם, אפילו אם בסוף יתברר שזו תשובה שאיננה נכונה. על ידי ביטוי עצמי אתם מעבירים מסר לעצמכם שאתם חשובים, ומעניקים כבוד אל עצמכם.

יכול להיות שהמחשבה האוטומטית לעצה הזו היא "רק כאשר יהיה לי ביטחון עצמי, אז אני אוכל לבטא את עצמי". אבל לפעמים הדרך אל הפתרון מגיעה דווקא מהכיוון ההפוך – קודם תבטאו את עצמכם, ועל ידי כך הביטחון העצמי שבכם יגדל.  

נכון שלפעמים הצעד הראשון קשה, אבל זה רק בהתחלה. ברגע שתתחילו להשמיע את עצמכם, זה יהפוך להיות יותר ויותר קל מפעם לפעם.

2.קחו משימה קטנה. בכל שבוע קבעו לעצמכם משימה שבועית קטנה שמבטאת ביטחון עצמי. בחרו משימה שאתם מסוגלים לעמוד בה, אבל כזו שתדרוש מכם טיפה אומץ. חשבו על המשימה ביחד עם חבר או בן משפחה קרוב שילווה אתכם, וידחוף אתכם קדימה במקרה של פיק ברכיים. כל הצלחה במשימה מוכיחה לכם שאתם יכולים, וכך תחושת המסוגלות שלכם תעלה.  

3.דברו נכון. מה זאת אומרת לדבר נכון? לפעמים אנחנו יכולים להגיד מילה או משפט שמעיד על חוסר ביטחון בלי שנשים לב.
כלל מס' 1: אל תפתחו משפטים במילה "רק". לדוגמא, "רק רציתי לדעת", "רק רציתי לשאול", "רק רציתי לבקש" וכדומה. המילה "רק" זו מילה שמצמצמת ומקטינה אותנו.
כלל מס' 2: אל תפתחו במשפט שמוריד את מה שאתם הולכים להגיד. לדוגמא, "אני לא בטוח שזה יעבוד, אבל אולי אפשר...", "אני לא יודע אם כדאי לעשות את זה, אבל אפשר לנסות..." ועוד.

4. פתחו מודעות לשפת הגוף וטון הדיבור. יש כלל שאומר "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות", שזה אומר שהמעשים החיצוניים שלנו יכולים להשפיע על מה שנרגיש בנפשנו. שנו את שפת הגוף שלכם לכזו המשדרת ביטחון עצמי, וכבר באותו רגע תראו כיצד זה משפר את ההרגשה שלכם. משכו את הכתפיים מעט אחורנית, וכך תשפרו את היציבה שלכם לזקופה יותר; שמרו על ראש כלפי מעלה, וכן הישירו מבט מעלה ולא כלפי הריצפה; דברו בטון דיבור בוטח, ולא במלמול שקט והססני.

5. שדרגו את עצמכם. קחו על עצמכם אחראיות על נושאים מנהלתיים שונים בסביבה שלכם (כמו ועד כיתה/בית). וכן, קבעו לעצמכם מטרות חדשות והשיגו יעדים חדשים. תוכלו לבטא את הכישורים בדרכי עשייה שונות, ללמוד נושאים חדשים, להתנדב, לארגן פעילויות חינוכיות לילדים קטנים, לקבל הסמכות בקורסים שמעניינים אתכם, לקחת על עצמכם מיזמים קטנים ועוד. כך תשפרו את האופן בו אתם רואים את עצמכם, ובכך תגדל הערכה העצמית שלכם. כל זה יוקרן באופן אוטומטי גם כלפי חוץ. 

חוסר בטחון עצמי – כיצד לצאת מזה? כיצד אפשר להרגיש איזון נפשי בכל עת ובכל מצב? ומהי הדרך לפיתוח מסוגלות קבלת ביקורת מבלי להיעלב? על כל אלה ועוד בהרצאתו המחכימה של הרב זמיר כהן - בטחון עצמי ברוח היהדות:

 
ביטחון עצמי - למה הוא כל כך חשוב בחיים, ואיך ניתן לרכוש אותו? הרב יגאל כהן בשיעור מעצים וממלא כוחות. צפו:
תגיות:ביטחון עצמיהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה